Over het Impact Café
BlueCity & Hogeschool Rotterdam organiseren iedere tweede donderdag van de maand het Impact Café, de maandelijkse ontmoeting voor studenten én docenten van alle richtingen van de Hogeschool Rotterdam die iets met circulaire economie doen of daar graag meer over willen weten.

Waarom we dit doen
Nederland is circulair in 2050. Althans, dat is het plan, want de huidige samenleving gaat nog op een heel verspillende manier om met grondstoffen. BlueCity is opgericht als circulaire voorbeeldstad voor ondernemers. Gevestigd in een oud zwembad aan de Maas werken meer dan 40 ondernemingen aan een circulaire economie, zoals oesterzwammen gegroeid op koffiedik en zeep van reststromen, zonder palmolie of plastic verpakking. Kom langs voor vragen en antwoorden, en verbind je met stagekansen, afstudeerthema’s of misschien wel je eerste baan. Of gewoon voor wat inspiratie!

Maart
Het volgende Impact Café: Circulaire Scheepvaart zal zijn op donderdag 12 maart.
Programma: 17.15 uur tot 19.00 uur + aansluitende netwerkborrel!

Meer weten? Gratis aanmelden kan via 
deze link!

Een heel groot deel van het transport op de wereld wordt gedaan via scheepvaart. De trend daarin is in de laatste jaren geweest om steeds grotere (container)schepen te bouwen, maar er is in totaal een zeevloot van ca. 24.000 schepen die o.a. ook grondstoffen in bulk (denk aan kolen en ijzererts) vervoeren. Het grootste deel van je dagelijkse gebruiksgoederen (kleding, eten, electronica) wordt ergens anders in de wereld wordt gemaakt en per schip vervoerd voordat het uiteindelijk in de winkel ligt.

De scheepvaart is relatief efficient, maar naast de uitstoot van de motoren, die jaarlijks aan strengere eisen worden gebonden, is een groot probleem de end-of-life van een schip. De meeste grote schepen gaan 30 tot 50 jaar mee, onder meer omdat ze kunnen worden uitgerust met de nieuwste technologie. Een groot deel is echter economisch afgeschreven en wordt voor een zo'n hoog mogelijke prijs zodat de rederij alsnog wat kan verdienen aan de schepen. Deze worden echter vaak op zeer mens- en milieuonvriendelijke wijze gesloopt, vaak op stranden in Zuid-Oost Azië.

Daarnaast is er lokaal een groot probleem met het recyclen van vezelversterkte boten die economisch niets meer waard zijn en vaak in gezonken staat in jachthavens blijven liggen.

Sprekers:

Frederik de Wit, hoofddocent Maritieme Techniek over het onderzoek naar betere methoden van shiprecycling die uiteindelijk goedkoper zijn dan de “vuile” manier.

Student Thomas Dijkshoorn over het opruimen van kleine composieten boten.

Startup Taurus Boats & Tenders kijkt vanaf de ontwerpfase van kleine schepen naar duurzaamheid.

Meer weten? Gratis aanmelden kan via deze link!

Nieuwsgierig? Kijk dan vast de documentaire over decommissioning “Shipbreakers”