We bieden deze dag 3 workshops aan.

  • Een kloppend geheel van hart en vaten
  • Ben jij klaar voor de arbeidsmarkt?
  • Een wegwijzer voor de informatiejungle

De eerste 2 workshops hebben we ontwikkeld voor scholieren en kunnen we ook op uw school aanbieden aan leerlingen. De laatste is een workshop gericht op decanen.

Hieronder vindt u per workshop een toelichting en vervolgens kunt u aangeven welke workshop uw voorkeur heeft.

 

Een kloppend geheel van hart en vaten
Het (menselijk) lichaam is een uitzonderlijk effectieve combinatie van losse systemen. Deze systemen zelf zitten  zo goed in elkaar en werken samen, met ons leven en functioneren als gevolg. Een van de sprekendste voorbeelden is het systeem van hart en bloedvaten. De eerste indruk is misschien een combinatie van buisjes, slangetjes en een pomp, maar het blijkt een zeer slimme manier om ons hele lichaam letterlijk van top tot teen continu te voorzien van bloed. Ons hart werkt hard, een heel leven lang, zonder een moment van pauze. Onze vaten vormen continu een gesloten systeem, zodat het werk van het hart niet verloren gaat. Aan het einde van deze workshop weet je hoe en waarom je een vinger aan de pols kan houden voor je hart- en vaatsysteem.


Ben jij klaar voor de arbeidsmarkt?
Na afloop van je studie aan de universiteit (of HBO) zet je de eerste stappen op de arbeidsmarkt en op zoek naar een leuke, goedbetaalde baan. Maar ben je echt klaar voor de arbeidsmarkt? Ben je wat wetenschappers ‘inzetbaar’ noemen? De arbeidsmarkt verandert voortdurend; door technologische vernieuwing ontstaan nieuwe banen en verdwijnen oude banen. Vakspecifieke kennis is niet langer voldoende om te overleven in deze dynamische wereld. Daarom zijn meer algemene competenties, zoals communicatieve vaardigheden en flexibiliteit cruciaal. Hoe inzetbaar ben jij? In dit college gaan we de inzetbaarheid van studenten onderzoeken en bespreken we hoe coaching vaak gebruik wordt om de inzetbaarheid van studenten te bevorderen.


Een wegwijzer voor de informatiejungle
We bewegen ons in een oerwoud van informatie: (digitale) boeken en artikelen, online media (kranten, tijdschriften) ‘social media’ en videokanalen. Scholieren en studenten moeten in staat zijn om effectief en kritisch met deze “informatiejungle” om te gaan in een zelfstandig leerproces. Bij het zoeken naar bronnen voor een schrijfopdracht, evalueren studenten zelfstandig de gevonden informatie. Met andere woorden, ze gebruiken informatievaardigheden. De onderwijsinstellingen, zowel in het voortgezet als in het hoger onderwijs, hebben de taak om scholieren en studenten te begeleiden en te trainen in informatievaardigheden tijdens hun studie.

In deze sessie zullen we vragen behandelen zoals: “Wat beschouwen wij als informatievaardigheden?”, “Hoe integreren we die in het curriculum?”, “Hoe doceer je informatievaardigheden?”