U heeft de keuze uit de volgende sessies: 

           Inspirerende voorbeelden
 
  1. De kunst van het pieken”– Mark Tuitert

  2. Een groeimindset in de sloppenwijken van Brazilië” – Rocky Hehakaija                                                                                                                                  Praktische uitwerking 

  3. De motivatie van leerlingen voor leren stimuleren en uitdagen tot diep leren 

  4. Lang zullen we leren- Je invloed als VO-docent op de leercultuur in jouw school 

  5. Breinvriendelijk onderwijs in de praktijk

  6. De kracht van feedback

  7. Mindset lessen: zo stimuleer je een growth mindset in de klas

  8. Mindset-triggers: leer je eigen mindset (beter) kennen

  9. De mindsets van hoogbegaafde kinderen

  10. Het groeiklimaat voor ontwikkeling op school

 

Beschrijvingen van de werksessies

 1. De Kunst van het pieken                                                                                     Mark Tuitert

In de topsportwereld van het schaatsen ligt het verschil tussen eeuwige roem en afgang door de zijdeur binnen enkele tienden van een seconde. Een keiharde leerschool. Confronterend, maar daardoor juist zo leerzaam en intens.

Mark Tuitert weet wat er nodig is om top te presteren en weet ook wat je ervoor moet laten. Via verhalen, lessen en paradoxen hoopt hij u mee te nemen op een inspirerende reis. Een reis waarbij verlies leiden niet bekent dat je een verliezer bent, de weg naar de piek begint tenslotte in het dal.

Waar doorzettingsvermogen en durf drijvende krachten zijn. Hij laat je zien hoe hij zijn dromen concreet heeft kunnen maken. Laat Mark Tuitert u meenemen op deze reis en u motiveren op zoek te gaan naar de piek in uw eigen kunnen!

2. Een groeimindset in de sloppenwijken van Brazilië                                                Rocky Hehakaija

De sportieve Rocky - Roxanne Hehakaija (1984) - schopte het tot Jong Oranje, maar toen sloeg het noodlot toe: een ernstige knieblessure maakte een einde aan haar internationale voetbalcarrière. Een zware domper voor de ambitieuze speelster. In plaats van bij de pakken neer te zitten, besloot ze het roer om te gooien.

In de internationale straatvoetbalwereld is Rocky Hehakaija een bekend gezicht. Ze was het eerste en enige vrouwelijke lid van de Street Legends: ’s werelds beste straatvoetbalteam. Waar ze met ex-profvoetballer en aanvoerder Edgar Davids in het team zat. Met dit team heeft ze op topniveau demonstraties en clinics gegeven, o.a. in de sloppenwijken van Zuid-Afrika, Ghana, Kenia en Brazilië. Rocky Hehakaija richtte de stichting Favela Street op. Hiermee creëert ze een nieuwe generatie sterke rolmodellen in achterstandswijken, met de kracht van straatvoetbal.

De groeimindset speelt een belangrijke rol in haar programma’s en in haar eigen leven. Favela Street is actief in o.a. Brazilië, Haïti, Curaçao en Nederland. Een presentatie van Rocky Hehakaija staat garant voor inspiratie, interactie, gecombineerd met een gezonde dosis humor

3. De motivatie van leerlingen voor leren stimuleren en uitdagen tot diep leren
James Nottingham, Challenging Learning

James geeft u een diepgaand inzicht in het onderzoek van prof. dr. Carol Dweck. Ook laat hij u kennis maken met  de Leeruitdaging en wat de leeruitdaging kan doen om dialoog, denkvaardigheden, metacognitie en gezamenlijke benaderingen van leren te ontwikkelen. Hij geeft u vraagtechnieken om studenten "in de kuil" te krijgen, en strategieën om leerlingen te leren "uit de kuil te klimmen".  

James Nottingham werkt regelmatig samen met prof. dr. Carol Dweck. James en zijn collega's hebben een reeks uitstekende strategieën ontwikkeld om een ​​growth mindset te ontwikkelen. Professor dr. Carol Dweck schreef over het eerste boek van James: "Een inspirerende gids voor het creëren van lessen die tot nadenken aanzetten en ook theoretisch onderbouwd zijn." 

4. Lang zullen we leren- Je invloed als VO-docent op de leercultuur  in jouw school                                                                                                                     Sandra van Aalderen, Saxion Hogeschool en Jan Ververs, Bazalt Groep

Als docent heb je invloed op de leermentaliteit van je leerlingen: door je taalgebruik, je lessen en de manier van toetsing. Maar misschien nog belangrijker: als collega heb je invloed op de leermentaliteit van jouw team. En deze mentaliteit is essentieel voor de ontwikkeling van je school, je onderwijs en uiteindelijk dus je leerlingen. In deze sessie nemen we je mee in hoe je als docent de leeromgeving in én buiten de klas kunt beïnvloeden om zodoende de lerende cultuur in de gehele school te versterken. 

 

5. Breinvriendelijk onderwijs in de praktijk
Carola Riemens en Wouter Camps, Bazalt Groep

Met meer kennis over hoe ons brein zich ontwikkelt kunt u nog beter aansluiten bij wat het brein nodig heeft om effectief en sneller te leren. In deze sessie maakt u kennis met de principes van breinvriendelijk onderwijs en kunt u coöperatieve structuren en activiteiten de volgende dag al in de lessen inbouwen. Wat leert u de leerlingen over hun brein? Meer inzicht in de werking van hun brein, motiveert het leren van leerlingen!
 

6. De kracht van Feedback
Wessel Stet en Marie-Thérèse Gemmeke, Bazalt Groep

De appel valt niet ver van de boom’… een van de gezegdes die onze taal rijk is, en een kijkje geeft in de mindset van de spreker. In deze sessie staat we stil bij de taal en feedback die het leren vanuit een growth mindset stimuleert. Wat zeg je wel tegen leerlingen en wat vooral niet. Hoe kunnen we leerlingen beïnvloeden om de juiste taal te gebruiken? Na deze sessie bent u zich nog bewuster van het belang van uw taalgebruik.

 

7.Mindsetlessen: zo stimuleer je de growth mindset in de klas                        Ingrid Bruinen en Wilma van der Vlugt, Bazalt Groep

De growth mindset krijg je niet vanzelf. Het vraagt aandacht, tijd en veel herhaling in verschillende situaties. In deze werksessie ziet u voorbeelden van lessen die aandacht besteden aan de growth mindset. Na deze inspirerende voorbeelden gaat u zelf aan de slag met het voorbereiden van mindsetlessen, zodat u er morgen meteen mee verder kunt in uw eigen groep!

Deze werksessie duurt 90 minuten en beslaat daarmee beide sessieronden.  

 

8. Mindset-triggers: leer je eigen mindset (beter) kennen                                    Inge Corstiaans, Platform Mindset

 

Een groeimindset stimuleer je door bewust aan de slag te gaan met activiteiten die je vaste mindset triggeren. In deze actieve sessie krijgt u op luchtige wijze inzicht in hoe u eerst wordt getriggerd om de vaste mindset aan te nemen, en in de stappen die u vervolgens naar groei kunt zetten.

Door het ondergaan van de uitdagende werkvormen krijgt u vandaag de kans om uw eigen mindsets bewust onder de loep te nemen, waarna u deze oefeningen ook in uw eigen werkpraktijk kunt inzetten

9. De mindsets van hoogbegaafde kinderen                                                     Lonneke Snijder, Platform Mindset

Hoe kijken hoogbegaafde kinderen (0-99 jaar) aan tegen ‘slim’ of ’goed’ zijn? Veel van hen denken dat je slim bent wanneer je de beste bent, of altijd als eerste klaar bent. In deze interactieve sessie legt Lonneke uit hoe het komt dat de vaste mindset onder hoogbegaafden een grote rol speelt. Ze legt een relatie tussen de eigenschappen van hoogbegaafdheid en de ontwikkeling van de mindsets van deze doelgroep. Ook geeft zij inzicht in welke omgevingsfactoren van belang zijn voor deze groep. Uiteraard krijgt u ook concrete handvatten hoe u deze kinderen begeleidt om steeds meer vanuit de groeimindset te leren denken.

10. Het groeiklimaat voor ontwikkeling op school                                                Inge Corstiaans, Platform Mindset

We zijn ons vaak niet bewust van onze mindsets: ze zijn verweven in onze cultuur en we beschouwen ze als de norm. Dit maakt dat we veel ontwikkelingsmogelijkheden laten liggen. Pas wanneer we ze actief gaan opmerken, kunnen we er bewust voor kiezen om onze overtuigingen vóór ons te gaan laten werken. In deze werksessie gaan we op verkenning langs een aantal verrassende uitingsvormen van mindsets in onze (onderwijs)cultuur en de remmende of juist stimulerende uitwerking die ze hebben op het onderwijsklimaat.
Na deze sessie kunt u boordevol ideeën met uw team aan de slag!

 

aanmeldformulier bouwen
 aanmeldformulier bouwen