Woensdag 3 juni 2020 - Communicatie en leiderschap in tijden van crisis
Keynotes
Effectieve communicatie in tijden van crisis
Paul Kok, Hill+Knowlton Strategies
In crisiscommunicatie gelden effectieve vuistregels. Dat biedt kansen voor het leiderschap, voor het verhaal en voor het merk. Er is niemand die eerder een pandemie zoals de huidige, heeft meegemaakt. Onzekerheden blijven. Effectieve communicatie in tijden van crisis is dan een balanceer act tussen vertrouwen/wantrouwen, hoop/pessimisme, geloofwaardigheid/onbetrouwbaarheid, transparantie/gebrekkige informatie en consensus/ieder voor zich.
Lef tonen tijdens de coronacrisis en er beter uitkomen
Mayke van Keep, De Issuemakers
Juist deze corona-periode biedt de kans om aan te tonen dat jouw organisatie maatschappelijk toegevoegde waarde heeft. Consumenten (en andere stakeholders) verlangen dat meer dan ooit. Het vereist echter wel lef en keuzes durven maken. Je maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, ook als dit tegen je commerciële doelstellingen op korte termijn in lijkt te gaan. Niet blijven steken in holle frasen van purpose marketing, maar echt ballen tonen. Deze tijd maakt duidelijk wie de echte voortrekkers en leiders zijn. Zodat je op langere termijn hier niet alleen moreel, maar ook commercieel beter van wordt.
Themasessies
Zonder koers: hoe betrek je nu je fans? Het nieuwe leiderschap in wielrennen
Richard Plugge, Team Jumbo Visma
De koers stond in één klap stil. Waar normaal de renners vol aan de bak moeten en we via wedstrijden automatisch voor zichtbaarheid en betrokkenheid van de fans zorgen, moest nu de marketing- en communicatie afdeling vol aan de bak. En de coaches. Onderlinge wedstrijden, bezorg de zorg, talloze interviews. #stayfitathome. Talloze initiatieven zorgden ervoor dat Team Jumbo-Visma in de hevigste periode van de corona-crisis volop in de beeld bleef. Dat vergt een andersoortig leiderschap.
Vrijdag 5 juni 2020 - Strategieën en modellen: het roer om?!
Themasessies
De toekomst als inspiratie voor morgen
Marcel Beerthuizen, bigplans
De overrompeling door het coronavirus heeft ons leven op zijn kop gezet. Tegelijkertijd is de nieuwe realiteit een katalysator voor vernieuwing. Wat staat ons nog meer te wachten? Kunnen we ontwikkelingen in de toekomst gebruiken als inspiratie voor verandering? Back To The Future: hoe het coronavirus sponsoring vooruit hielp.
Sponsoring in uitdagende tijden
Martijn Delahaye, AFAS
Wat doe je als hoofdsponsor wanneer al je partners van de ene op de andere dag hun deuren moeten sluiten en je activaties wegvallen? Martijn Delahaye, Directeur Marketing en Communicatie bij AFAS Software, hoofdsponsor van het AFAS Circustheater, AFAS Live en AZ Alkmaar vertelt over de plannen van AFAS om samen haar partners het nieuwe normaal in sponsoring en evenementen te omarmen.
Dinsdag 9 juni 2020 - Praktijk: succesvolle cases
Themasessies
#Ikleesthuis-campagne
Annette Reijersen van Buuren & Ruben Beekmans, Stichting CPNB
Als marketing en communicatiebureau van het boekenvak heeft Stichting CPNB direct na de start van de Corona maatregelen meerdere partners uit het boekenvak bijeen gebracht en gezamenlijk de #ikleesthuis campagne opgezet. Op donderdag riep Rutte op tot een lockdown en de eerste uitingen waren de woensdag hierna te zien in diverse media.
De doelstelling van de campagne was om iedereen die thuiszit een hart onder de riem te steken in deze onzekere tijd. Daarnaast was de campagne erop gericht zoveel mogelijk (potentiële) lezers aan een mooie (lees)ervaring met een boek te helpen, juist nu het sociale leven stil kwam te liggen en zoveel mensen noodgedwongen aan huis gekluisterd zijn. Boeken zorgen voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping, nu andere sociale en culturele activiteiten daar niet meer voor konden zorgen.
Tijdens onze presentatie zullen we vertellen hoe we in een extreem korte tijd de handen op elkaar kregen van diverse partners uit het boekenvak om zowel financieel als creatief deze campagne op te zetten en te steunen. Daarnaast diepen we ook uit hoe onze bestaande mediapartners het bereik van de campagne hebben vergroot.
Ook gaan we in op de resultaten van de campagne. De campagne heeft er in korte tijd voor gezorgd dat Nederlanders flink aan het lezen zijn geslagen. Uit consumentenonderzoek blijkt namelijk dat ruim de helft van de Nederlandse consumenten (ouder dan 18 jaar) tijdens de coronacrisis boeken leest en luistert. Daarmee evenaart lezen streamingsdiensten als Netflix. De merkbekendheid van de #ikleesthuis-campagne is zeker voor de nog zeer korte looptijd opmerkelijk hoog (20%) en bovendien zijn door de campagne mensen ook daadwerkelijk aangezet om te gaan (her)lezen en meer boeken te kopen en lenen (27% en 22%). Tenslotte gaan we diep in op de samenwerking met onze sponsors en partners buiten het boekenvak zoals McDonald’s, Eye Wish, NS en TUI binnen #ikleesthuis.
Hoe ga je om met de wensen & verwachtingen van sportfans in coronatijd?
Edgar de Beule, Markteffect
Markteffect, genomineerd voor de prijs ‘Marktonderzoeksbureau van het Jaar 2020’, heeft speciaal voor dit congres een onderzoek uitgevoerd onder sportfans. Dit heeft inzichten opgeleverd in wat fans vinden van de (hoeveelheid) communicatie vanuit sportclubs en in wat fans qua boodschap vanuit clubs en sponsoren wensen te ontvangen. Als voorbeeld heeft Markteffect de voetbalwereld hierin onderzocht. Tevens worden in het kort enkele praktijkcases besproken van clubs/sponsoren die het in de ogen van de fans juist hebben aangepakt.
Connect online – (sport)sponsoring & marketing in het nieuwe normaal
Arko Sports Mediaevents@sportsmedia.nl
Arko Sports Mediaevents@sportsmedia.nlhttps://www.aanmelder.nl/connectonline
2020-06-03
2020-06-09
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Connect online – (sport)sponsoring & marketing in het nieuwe normaalConnect online – (sport)sponsoring & marketing in het nieuwe normaal0.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
RotterdamRotterdamRotterdam Nederland