vr 20 november 2020

09:00 - 09:30

Ontvangst met koffie en thee

09:30 - 09:45

Welkom en opening door de dagvoorzitter
Kasper Janssen, sportarts en auteur van 'De powernapparadox

09:45 - 10:30

Zet je biologische klok gelijk! 
Marijke Gordijn, chronobioloog en directeur/wetenschapper Chrono@Work

10:30 - 11:00

Fit door de nacht; resultaten Intensive Care Jeroen Bosch Ziekenhuis
Jo van Bussel, unithoofd IC en Irene de Kroon, IC verpleegkundige, Jeroen Bosch Ziekenhuis

11:00 - 11:30

Energieke pauze met lichte snack en bezoek stands

11:30 - 12:30

Ronde 1 sessies

12:30 - 13:15

Lunch en bezoek stands

13:15 - 13:45

Deze presentatie is gezond!
Tijn Elferink, communicatiemanager ONVZ en auteur 'Dit boek is gezond'


Tijn Elferink las in het Financieele Dagblad dat Angela Merkel slechts een paar uur per nacht slaapt. Dat wilde hij ook wel en hij ging op zoek naar ‘het geheim van Angela’. Al snel liep hij tegen allerlei tegenstrijdige informatie over gezondheid aan. Is koffie gezond of niet? Is koud afdouchen een kwakzalversfabeltje?

Hij sprak met wetenschappers, artsen en deskundigen. In DIT BOEK IS GEZOND doet hij verslag van zijn bevindingen. Tijn is bij ONVZ, een zorgverzekeraar die sterk gelooft in preventie, verantwoordelijk voor marketing en communicatie. Om gezond de dag door te komen onderzocht hij ook welke rol een werkgever kan spelen om gezond gedrag te bevorderen. Daarbij stuitte hij op een taboe: rust.

13:45 - 14:15

Meten is weten - een Finse benadering van stress, herstel en lichaamsbeweging! (lezing in het Engels)
Tiina Hoffman, exercise physiologist & master trainer, Firstbeat 


Deze presentatie gaat in op de Heart Rate Variability (HRV) analyses van Firstbeat die worden gebruikt in de sport, het bedrijfsleven en in wearables voor consumenten. Duurzame prestaties op hoog niveau vereisen een goed evenwicht tussen verschillende factoren, zoals stress, slaap, beweging & herstel. 

HRV monitoring gedurende enkele dagen en nachten geeft mensen inzage in hun persoonlijke ritme. Met individuele leefstijl adviezen kan vervolgens de gezondheid en prestatie worden geoptimaliseerd. Tiina zal aan de hand van voorbeelden deze evidence based aanpak toelichten. 

Figuur: Het negatieve effect van alcohol op herstel tijdens slaap. Bron: Firstbeat Lifestyle Assessment-database.

14:15 - 14:45

Korte pauze, bezoek stands en wisselen van sessie

14:45 - 15:45

Ronde 2 sessies

15:45 - 16:15

Reflectie op de sessies & uitwisselen van ervaringen
Kasper Janssen, voornoemd

16:15 - 17:00

Netwerkborrel en bezoek stands