De workshops tijdens onze AI sessie

Klik in onderstaand overzicht op de naam om naar de workshop te gaan.

Erik Katerborg - Basics van Machine learning 

Erik Katerborg is docent bij CMGT en leert ons in een workshop de ‘Basics van Machine learning’. Normaal gesproken schrijven software developers sets van instructies, een computer programma, om complexe problemen op te lossen. Deze aanpak loopt tegen grenzen aan als we willen dat de computer menselijke taken moet doen, zoals foto’s herkennen, aan de telefoon spreken of poezen tekenen. Met een machine learning algoritme kan de computer leren van complexe data op een manier die vergelijkbaar is met onze hersenen. In deze workshop gaan we aan de slag met machine learning en trainen we zelf een klein neuraal netwerk. Programmeer ervaring is niet vereist!

Raul Martinez - Make me Think

Raul Martinez is docent bij CMD. Hij verzorgt de workshop ‘Make me Think’. 'Data is het nieuwe goud’ is een veelgehoorde uitspraak. Zo verzamelen sociale media allerlei gegevens over hun gebruikers, wordt met behulp van cookies het online surfgedrag van websitebezoekers vastgelegd en leggen allerhande apps je offline interesses en gedrag vast. Dit soort gegevens over consumenten vormen een waardevolle bron voor adverteerders om, met behulp van algoritmes, een op maat gesneden doelgroep te bereiken. Dit staat beter bekend als targeting of gepersonaliseerd adverteren. Met targeting zou de relevantie van content worden verhoogd, omdat alleen mensen worden bereikt waarvoor de content relevant zou zijn. Het is echter de vraag of potentiele consumenten daar altijd even blij mee zijn. In deze workshop ga je aan de hand van de tool Make Me Think in gesprek over de wenselijke en niet-wenselijke kanten van gepersonaliseerde content. 

Andrej Dobrkovic - Intelligence Amplification 

Andrej Dobrkovic is docent bij INF. Hij verzorgt de workshop 'Intelligence Amplification - partnerships between humans and intelligent agents'. In general, the workshop covers the basics of introducing the idea of intelligence amplification, followed by the framework to use it to enhance business processes. The intelligence amplification is a symbiotic relationship between a human and an intelligent agent. This partnership is organised to emphasise the strength of both entities, with the human taking the central role of the objective setter and supervisor, and the machine focusing on executing the repetitive tasks. In the presentation we discuss how to augment the capabilities of typical decision maker with intelligence amplification. To illustrate the concept, a serious game is used to demonstrate how human and machine can complement each other in the synchromodal logistics environment. Focusing on scheduling tasks, we show how can the intelligent agents improve planner's awareness, relieve the burden of doing repetitive tasks, and provide assistance to handle exceptions. Finally, we discuss the potential of intelligence amplification to improve the efficiency and effectiveness of the scheduling process, as well as other processes in general. (English workshop)

Babak Basharirad - Malware detection and classification using machine learning

Babak Basharirad is docent bij INF, hij geeft de workshop 'Malware detection and classification using machine learning'. The workshop covers an introduction to malware, with a deeper discussion of obfuscated viruses. Then, an introduction to the machine learning and classification techniques, with a focus on obfuscated malware features will be discussed. At the end, there would be a practical example. (English workshop)

Reza Hassanpour Zare - Artificial Intelligence in medical imaging

Reza Hassanpour Zare is docent bij INF en geeft een presentatie over de toepassing van AI in de medische sector: 'Artificial Intelligence in medical imaging: the future of radiology information systems'. This presentation is planned for different levels. Therefore, I am planning to include a brief introduction to medical image processing and how it deviates from general image processing applications. This part is intended for the beginners to the image processing.
In the second part, I will describe the main concepts of AI and machine learning without going into details. This section is intended for intermediate level audience which have some technical background.
The third section will be about the future direction and opportunities in machine learning and its application to medial image processing. This part is for advanced level audience and medical practitioners. (English workshop)

Rolf den Otter - Avonturen in AI

Rolf den Otter is docent bij CMD. Hij verzorgt een presentatie waarin hij laat zien hoe ontwerpers gebruik kunnen maken van bestaande AI toepassingen: ‘Avonturen in AI’. Als er in media “artificiële intelligentie “ besproken wordt, doemen er vaak beelden op die uit Hollywoodfilms en televisieseries overgenomen lijken te zijn. Deze zogenaamde “broad ai” verhalen verhullen vaak, dat binnen het CMI domein er al diverse tools en toepassingen zijn van “narrow ai”. Artificiële intelligentie die toegespitst is op één specifieke, kleine, afgebakende taak. Het werken met ai tools is vaak veel toegankelijker dan menigeen binnen het CMI domein denkt. CMD docent Rolf den Otter laat zien hoe eenvoudig het is, om een klantenreis te kunnen inventariseren door ai gegenereerde “tags” op foto’s. Verder laat hij zien hoe eenvoudig een ai te trainen is, om voorwerpen te herkennen en automatisch te laten categoriseren voor verdere verwerking in bijvoorbeeld websites en apps.

Aletta Smits - Boos of Blij? 

Aletta Smits werkt vanuit de Hogeschool Utrecht samen met onze opleiding CO aan een tool om het sentiment tool in social media berichten te kunnen meten. Zij verzorgt de workshop ‘Boos of Blij? De ontwikkeling van een tool om het sentiment van social media berichten te kunnen meten’. Hoe kan in een crisissituatie het sentiment op social media in kaart worden gebracht? Wat zijn de publieke emoties rond een belangrijk maatschappelijk issue? Maar ook, hoe kunnen organisaties hun contentstrategie afstemmen op het sentiment van hun doelgroep?
Aletta Smits (Hogeschool Utrecht), Komala Mazerant en Lotte Willemsen (CMI/Creating010) hebben een KIEM subsidie gekregen om samen met het onderwijs een A.I. tool te ontwikkelen waarmee het sentiment van social media berichten beter te meten is. De huidige social media monitoring tools zijn namelijk nog niet in staat om alle dimensies van emoties goed in kaart te brengen. In deze workshop staan we eerst kort stil bij de vraag waarom emotie-metingen (nog) niet goed gaan op sociale media. Ook wordt uitgelegd waarom we niet alleen moeten kijken naar of iets positief of negatief is, maar ook in hoeverre berichten arousing zijn. Daarna gaan we zelf aan de slag met de tool. Aan het einde van de workshop reflecteren we op wat nodig is om tot goede metingen te komen.