Leven Lang Leren workshops 2019

In de cursus Leven Lang Leren in semester 2 bieden wij een aantal interessante workshops aan. Je dient hiervan minimaal 3 workshops te volgen gedurende het semester. Elke workshop bestaat uit 2x 100 minuten in opeenvolgende lesweken, bijvoorbeeld week 4 en 5. Hieronder zie je wat je van elke workshop kunt verwachten.

Je gaat dit kwartaal 2 workshops volgen. We vragen je er nu 3 te kiezen. Je kunt geen voorkeursvolgorde aangeven, dus je wordt voor 2 van de 3 gekozen workshops ingedeeld. Desondanks kan het zijn dat je in een andere workshop geplaatst wordt, afhankelijk van het aantal inschrijvingen. De workshops gaan alleen door bij voldoende inschrijvingen. De inschrijving sluit per zondag 24 februari.

Let op: dit is alleen de inschrijving voor kwartaal 3. Voor kwartaal 4 krijg je weer de mogelijkheid je in te schrijven voor de workshops. Als je dit kwartaal dus niet ingedeeld bent voor een workshop die je graag zou volgen, heb je volgend kwartaal nog een mogelijkheid. Echter, het kan zijn dat niet elke workshop ook in kwartaal 4 wordt aangeboden.

Workshop 1: Acute zorg, de vitaal bedreigde patiënt.

In deze cursus leer je de Vitaal bedreigde patiënt herkennen. Ondersteund door gemakkelijk in welke situatie dan ook (ziekenhuis, verpleeghuis, thuiszorgsituatie, psychiatrische afdeling, dagbehandeling of het onwel worden van iemand in een restaurant) toe te passen redeneerhulpen zoals de ABCDE, de EWS, de qSOFA etcetera. Jouw inschatting van de situatie draag je vervolgens via een SBAR over aan een arts, een collega verpleegkundige of de ambulancedienst.

Workshop 2: Wondzorg

Vrijwel elke verpleegkundige krijgt te maken met wonden: of je nu in de thuiszorg, het ziekenhuis, het verpleeghuis of de psychiatrie werkt. Maar wat weet jij eigenlijk over wondzorg? Hoe ontstaat een wond, en nog belangrijker: hoe geneest deze weer? In deze workshop leer je hoe je methodisch en evidence based wondzorg kunt verlenen aan je patiënten.

Workshop 3: Coachen/leiderschap

Wil jij ook graag dat veranderingen goed worden ingevoerd en collega’s ondersteunen bij de complexe situaties in de zorg? En wil jij leerlingen en studenten coachen om als verpleegkundige te kunnen groeien? Dat collega’s enthousiast ander gedrag willen uitproberen en de ervaringen met je delen? Dan is de workshop ’Coaching’ echt iets voor jou! Tijdens deze inspirerende en interactieve workshop leer je effectieve coachingsstijlen in te zetten bij veranderprocessen en het begeleiden van studenten / leerlingen op de werkplek.

Workshop 4: Medicatie en bijwerking

Als verpleegkundige heb je een grote verantwoordelijkheid. Dat geldt ook voor jouw rol bij het veilig verstrekken, toedienen en beheren van geneesmiddelen. Wanneer schrijf je welk geneesmiddel voor? Hoe werkt het in het lichaam? Op welke bijwerkingen moet je bedacht zijn? In deze workshop gaan we dieper in op de farmacodynamiek en farcokinetiek van geneesmiddelen, waarbij ook de indicaties, contra-indicaties, bijwerkingen en interacties behandeld worden.

Workshop 5: Onderhandelen

Wil jij ook graag het onderste uit de kan, maar vindt je afdingen  moeilijk? En wil jij graag leermomenten pakken die nu altijd worden ingepikt door die ene dominante medestagiair? Dan is de workshop onderhandelen echt iets voor jou! Tijdens deze workshop leer je op een interactieve manier welke onderhandelingsstijlen er zijn, en hoe jij die effectief kunt inzetten tijdens onderhandelingssituaties.

Workshop 6: Kinderverpleegkunde

Denk jij er over om je na je HBO-V te specialiseren tot kinderverpleegkundige of  jeugdverpleegkundige? Ben je nieuwsgierig wat de functie van kinderverpleegkundige en jeugdverpleegkundige inhouden en heb je vragen? En wil jij weten waar je als kinderverpleegkundige/jeugdverpleegkundige allemaal mee te maken zou kunnen krijgen?

Schrijf je  dan in voor deze workshops, waarin we jullie aan de hand van casuïstiek, filmmateriaal en eigen werkervaringen een beeld willen geven van de  intra- en extramurale zorg voor kind, jeugdige en ouders.

Workshop 7: Kwetsbaarheid en kracht op momenten die er toe doen.

Als een cliënt te horen krijgt dat hij of zij een oncologische of andere ongeneeslijke aandoening heeft, dan krijgt de cliënt en zijn naasten veel te verwerken. Ondanks dat iedereen anders reageert, is duidelijk dat, naast de informatie over ziekte en behandeling, de intensiteit van de emoties wat dit teweeg brengt vaak overweldigend is. Wat doet er dan nog toe…? In deze workshop gaan we vanuit verschillende perspectieven ( de oncologische patiënt, palliatie, mantelzorgers, zorgverlener, …) verkennen op welke wijze het vroegtijdig nadenken en bespreken van wat ertoe doet in het leven van de patiënt om vanuit kwetsbaarheid weer in kracht te komen. Hoe kan je dit als zorgverlener ondersteunen?

Workshop 8: Verslavingszorg

De tijd dat de verpleegkundige alleen in het psychiatrisch ziekenhuis de psychiatrische patiënt verpleegt ligt achter ons. Ook in de wijk, het verpleeghuis en op afdeling in het algemene ziekenhuis ontmoet je hen. Wie is DE psychiatrische patiënt? Bestaat die? In deze workshop gaan we onderzoeken hoe we deze vraag kunnen beantwoorden met elkaar, zodat je handvatten hebt in de praktijk.

Workshop 9: Diversiteit

Als toekomstig verpleegkundige heb je ongetwijfeld te maken met patiënten met een migrantenachtergrond, zeker in een stad als Rotterdam. Dit kan belemmeringen geven in de zorgverlening. In deze workshop krijg je kennis en handvatten mee hoe je de zorgverlening kunt afstemmen op achtergronden van patiënten met een migrantenachtergrond. Zo gaan we onderzoeken welke factoren een rol kunnen spelen in de zorgverlening zoals een ‘taalbarrière’, ‘cultuurverschillen’ en ‘gezondheidskennis’, hoe je daarover kunt denken en rekening mee kunt houden. We werken interactief met voorbeelden uit de praktijk.