Nieuws

6 tips voor een sterke online presentatie

27 mei 2020

Het is je vast al opgevallen: een sterke online presentatie neerzetten is iets anders dan een fysieke presentatie. De opzet van een presentatie is anders wanneer er een podium en deelnemers aanwezig zijn. In dit artikel geven wij je 6 tips om interactie met je deelnemers en hun ervaring te behouden tijdens een online evenement. Thuis is er veel meer afleiding. Kinderen die spelen, de was die nog gedaan moet worden of een e-mail die binnenkomt. Het is geen geheim dat veel mensen het moeilijk vinden om zich te concentreren tijdens een online presentatie. Om de aandacht te behouden is het belangrijk om presentaties energiek en interactief te houden. Maar hoe dan? Het is online nog moeilijker om reacties te lezen van deelnemers en er zeker van te zijn dat de aandacht wordt behouden. Wij geven je tips voor een presentatie waar mensen niet van weg kunnen kijken. 

1. Begin- en eindtijd

Begin op tijd! Ook als nog niet alle deelnemers aanwezig zijn. Zorg ervoor dat je elke deelnemer vanaf het begin pakt en straf niet degene die wel op tijd was. Niemand houdt van wachten en online heerst het grote gevaar dat deelnemers toch iets anders gaan doen. Hetzelfde geldt voor de eindtijd. Beloof je van te voren dat jouw presentatie 15 minuten duurt, maak er dan ook echt een kwartier van zodat deelnemers niet in de knel komen met andere programmaonderdelen. Zijn er nog vragen en is de tijd voorbij? Laat de deelnemers met vragen contact met je opnemen na de sessie. Dan heb je ook gelijk een extra contactmoment. 

2. Praat met je deelnemers

Het fijne aan een online evenement is dat deelnemers de mogelijkheid hebben om met de presentator en elkaar te communiceren via chat. Moedig dit vanaf het begin aan. Door de chat te bekijken, krijg je een idee hoe de deelnemer je presentatie ervaart en kun je eventueel aanpassingen doorvoeren. Vraag ook actief naar hun mening door bijvoorbeeld een poll in te zetten. 

3. Het mag ook leuk zijn

Alleen omdat de presentatie vooral feitelijke informatie bevat, betekent dat niet dat het droog en saai moet zijn. Je kunt humor en energie toepassen aan je presentatie zonder onprofessioneel over te komen. Maak gebruik van verhalen om het levendig te maken. Dit is niet alleen belangrijk voor de aandachtsspanne maar deelnemers zullen de informatie ook eerder onthouden en je presentatie positief ervaren. 

4. Maak er een beeld van

Woorden zijn goed, beelden zijn beter. Afbeeldingen zeggen meer dan 1000 woorden. Maak daarom gebruik van grafieken, screenshots en animaties om je boodschap over te brengen.  Als je van plan bent om video te gebruiken, maak het dan kort en krachtig en refereer eventueel naar de volledige video middels een URL en deel na afloop de slides van de presentatie. 

5. Vergeet de achtergrond niet

Je bent er helemaal klaar voor, je online presentatie gaat beginnen. En wat zien mensen? De eettafel of een rommelige boekenkast? Net als bij een fysieke presentatie is omgeving en houding zeer belangrijk. Zorg voor een strakke achtergrond, het liefst een scherm met bedrijfslogo. 

6. Zorg voor een goede houding

Ga staan i.p.v. zitten zodat je een actieve representatieve houding hebt. Probeer omgevingsgeluid te voorkomen en maak gebruik van een goede microfoon en webcam. Kijk goed in de camera wanneer je spreekt. Ook al zie je deelnemers niet, zij zien jou wel!


Bij online presenteren is het eigenlijk nog belangrijker dat je jezelf goed presenteert. Praat energiek en betrek de deelnemer bij je presentatie. Goede software kan je helpen om interactie op te zoeken en je boodschap krachtig over te brengen. Bekijk hiervoor ons platform Let's Get Digital.