5 event trends in 2021

Nu de eerste grote evenementen weer voorzichtig op de planning staat in de tweede helft van 2021, is het tijd om te kijken welke trends er spelen. In een bewogen jaar met veel nieuwe ontwikkelingen komen nieuwe trends kijken. Deze 5 staan met stip bovenaan.

1. Kleinere gepersonaliseerde evenementen

Voorheen lag de kracht van evenementen op grootschaligheid en veel mensen die tegelijk samenkomen. Nu ligt de focus op betrokkenheid en personalisatie. De nabije toekomst is nog onzeker. Deelnemers zijn minder bereid om te reizen en ook is het volgens de veiligheidsrichtlijnen beter om in kleine groepen samen te komen. We zullen in de komende jaren meer kleinere evenementen zien. Zoals een roadshow concept waarbij het evenement op meerdere locaties zal plaatsvinden. Of waarbij een deel van de kleinere evenementen volledig online plaatsvinden. Gasten melden zich aan voor één fysiek evenement en krijgen digitaal toegang tot andere evenementen.

2. Duurzaamheid

Weet je nog? Duurzaamheid, een belangrijk onderwerp vóór de pandemie maar actueler dan ooit. Eigenlijk is dit geen trend, het is langzaam de norm aan het worden. Nu steeds meer mensen en bedrijven zich bewust worden van het belang van duurzaamheid, kun je als organisator er niet meer omheen. Dus geen single-use plastic meer, aangepaste catering en hand-outs verminderen. Lees dit artikel over het verduurzamen van je evenement.

3. Evenementen in de buitenlucht

Zolang covid-19 nog invloed heeft op de sector, zullen er steeds meer evenementen of onderdelen in de buitenlucht worden georganiseerd. Buiten kunnen meer mensen samenkomen en is het makkelijker om afstand te bewaren. Bovendien is frisse lucht goed voor het menselijk brein. Ook in Nederland, waar we nogal vaak te maken hebben met slecht weer, is het mogelijk om het evenement (deels) in de buitenlucht te organiseren. Met tenten, overkappingen en heaters kom je een heel eind. Verbind een thema aan je evenement, om deelnemers te enthousiasmeren.

4. Year-round evenementen

Met de komst van online is het mogelijk om je de impact van je evenement te verlengen. Evenementen worden hier een onderdeel van de totale marketing mix. Waar je in het verleden na maanden organiseren het evenement afsloot nadat het had plaats gevonden, kun je nu met content ook na het evenement waarde bieden aan deelnemers. Door online opvolgsessies, het delen van diepgaande content en persoonlijke opvolging. Evenementen worden multi inzetbaar en leveren een hogere ROI.

5. Interne evenementen

Door het thuiswerken in 2020 worstelen veel organisaties met de betrokkenheid en afstemming onder het personeel. Daarom is het relevanter dan ooit om de communicatie intern prioriteit te geven. De verwachting is dat er in 2021 een flinke stijging zal plaatsvinden in het aantal personeelsbijeenkomsten en interne evenementen. Zowel fysiek als online.

Evenementen in 2021

Nu de vaccinaties op gang zijn gekomen en er binnenkort thuistests beschikbaar komen, kunnen we voorzichtig kijken naar het organiseren van een fysieke evenementen. Sommige festival hebben de kaartverkoop geopend en het lijkt erop dat we in de tweede helft van 2021 weer vaker samen mogen komen. Het moment waar we allemaal al een jaar naar uitkijken. Geen gemakkelijk jaar, maar ook een jaar waarin we veel hebben geleerd. Deze lessen nemen we mee naar toekomstige evenementen.

Meer weten over het organiseren van evenementen tijdens de corona pandemie? Wij ontwikkelden een infographic over het 1,5 meter evenement.

Handboek voor virtuele evenementen

Download nu het handboek

AVG en evenementen

Voor event organisatoren is er sinds 2018 een belangrijke...