Thematafels & sessies
In het programma zijn interactieve thematafels en sessies opgenomen. Zo kan er in kleine groepen ingegaan worden op specifieke onderdelen. Iedere thematafel vindt plaats in twee ronden. Alle sessies vinden slechts een keer plaats.
Een overzicht van de thematafels en sessies is hieronder per ronde te vinden.
Ronde 1 13.35 - 14.20 uur
Ronde 2 14.30 - 15.15 uur
Ronde 3 15.25 - 16.10 uur
Ronde 1 13.35 - 14.20 uur
Thematafels
[vol] 1.1 Innovative management for the performance of your sponsorships* - Paul Pednault & Marcel van den Bunder, Sponsorium en Performind
* let op, deze thematafel is met name interessant voor sponsoren en niet voor rechtenhouders en de voertaal aan deze tafel is Engels.
Why should you evaluate? Understanding traditional evaluation methods will lead us to the SPONSORIUM methodology you can use immediately.
For years SPONSORIUM has shared its knowledge with clients worldwide. You will learn how to use a three-dimensional matrix that will help you sort out the Winners from the Low Fit, and the Promising from the Strategic. The SPONSORIUM methodology was developed to help you answer this question: How good a return are we getting?
You want to be on top of your trade, but there are obstacles. Get the most out of your sponsorship and community relations programs. Use this disciplined approach and increase the value of your portfolio by 10% - 40% in year one – without a budget increase!
[vol] 1.2 Strategie en proces naar een nieuw cultureel sponsorship - Arend-Jan Copini, Van Dooren Advies
Na zeven jaar North Sea Jazz koos BNP Paribas voor een samenwerking met het Metropole Orkest, het Nederlandse wereldwijd toonaangevende pop- en jazzorkest. Van Dooren Advies begeleidde BNP Paribas bij de nieuwe keuze. “Sponsorsucces start met intern draagvlak”, vertelt Arend-Jan Copini van Van Dooren Advies eerder aan Sponsorreport. “Daarom zijn we begonnen de afdelingen van de bank te vragen wat zij belangrijk vinden. Gaat het bijvoorbeeld om relatiebeheer, verkoop of merkbeleving? Als bureau kennen wij de sector goed waardoor we een sterke longlist met culturele instellingen konden aanleveren die voldeed aan de uitvraag. Naast culturele instellingen hebben we gekeken naar organisaties die werkzaam zijn in het innovatieve en maatschappelijke domein. Met de betrokken afdelingen van de bank hebben we een eerste selectie van de longlist gemaakt. Tijdens sessies hebben we bijvoorbeeld de plaats- en tijdsgebondenheid van de instellingen besproken; een orkest biedt nu eenmaal andere mogelijkheden dan een museum. Hier kwam een shortlist uit met een aantal partijen waarmee we het gesprek zijn aangegaan. Het Metropole Orkest stond ook op deze lijst en voor hun presentatie hadden ze zelfs muzikanten meegenomen. Het werd een bijzondere muzikale eerste ontmoeting waarbij de kracht van muziek direct duidelijk werd.''
[vol] 1.3 Brainport Eindhoven: uniek sponsormodel voor de toekomst - Frans Janssen, PSV
PSV had op 25 maart, onder aanvoering van commercieel directeur Frans Janssen, een wereldprimeur: de club gaat verder zonder traditionele hoofdsponsor. De Eindhovenaren kiezen voor een zogenaamd premium partnership, dat de komende jaren wordt ingevuld door een consortium van minimaal vijf grote Brabantse bedrijven: ASML, Philips, High Tech Campus Eindhoven, VDL Groep en Jumbo Supermarkten. Zij verbinden zich onder de naam Metropool regio Brainport Eindhoven als premium partner aan PSV.
Wil jij alles weten over dit unieke partnership, zoals waarom Brainport Eindhoven en bedrijven zich verenigen in dit uniek partnerschap? En hoe het idee voor dit unieke concept is ontstaan? Wat voor PSV, buiten de financiële voorwaarden, de belangrijkste toegevoegde waarde is van de vijf partners? Schrijf je dan snel in om aan te schuiven aan deze thematafel.
[vol] 1.4 De commerciële mogelijkheden van de eDivisie - Marc Rondagh & Arnoud Schonis, Eredivisie
In deze sessie bespreken Marc en Arnoud de (commerciële) ontwikkelingen in eSports. In een interactieve setting behandelen zij vraagstukken als: ‘Wat is de houding van bedrijven en organisaties jegens eSports?’, ‘Biedt eSports unieke kansen om jongeren te bereiken?’ en ‘Bestaan er succesvolle sponsorcases binnen eSports en zo ja, hoe werden die ingekleed?’.
U bent van harte welkom om vragen te stellen, te leren over eSports en om uw eigen ervaringen met eSports te delen met de overige deelnemers.
[vol] 1.5 Het veranderende mediaconsumptiegedrag in relatie tot sponsorships - Eva Gerritse, Blauw Research B.V.
Consumentengedrag rondom sport verandert snel. Op basis van wereldwijd onderzoek naar de veranderende mediaconsumptie in de sport, hebben we een model ontwikkeld waarmee we sponsors helpen om de impact van sponsoring te vergroten. Via welke kanalen, op welke devices en met welke typen content kun je sportfans bereiken met sportsponsoring? Er zijn vier profielen met elk hun eigen voorkeuren m.b.t. het volgen van sport (denk aan een ‘young online fanatic’ en een ‘traditional follower’).
Aan de thematafel laten we zien wat hoe de verschillende profielen sport consumeren en leggen we uit hoe het veranderende mediagedrag van invloed is op de impact van sponsorships.
[vol] 1.6 De culturele partnerships van ABN AMRO - Ilona Roolvink, ABN AMRO
Partnerships zijn zoveel meer dan alleen sponsoring. Met heldere doelstellingen en een goede balans in de portefeuille versterk je elkaars merk.
Wat is de rode draad en aan welke criteria moeten de partnerships voldoen? En als je dan met elkaar een samenwerking aangaat hoe wordt het geactiveerd, wat is meetbaar, en zijn er cross overs met andere domeinen? In een tijd van veranderingen, aanscherping van de sponsorstrategie en een nieuwe purpose, kan dat gevolgen hebben voor de partnerships.
Maar naast sponsoring zijn er ook nog andere belangrijke manieren waarmee de bank haar culturele partnerships en de culturele sector ondersteunt.
In 45 minuten gaat Ilona Roolvink graag samen met jullie hierover het gesprek aan.
Sessies
1.1 Lekkere activering van de Rabobank - Tom van Kuyk, Rabobank Nederland
In 2050 moeten we 10 miljard mensen voeden op deze aarde. Dat kan niet op de manier hoe we nu ons voedsel produceren. De Rabobank heeft met haar missie een belofte gedaan. De belofte om een bijdrage te leveren voor de oplossing van het wereld voedsel vraagstuk. Op alle niveaus binnen de Rabo wordt gewerkt aan het inlossen van deze belofte. Sponsoring en activaties spelen een integraal onderdeel in het uitdragen en inlossen van de missie van de Rabo.
1.2 Peugeot Nextgen Lions: supporting tomorrow stars - Ellis Blasé, Peugeot NL & Martijn Kabbes, Sponsormatch
De winnaar en winnares van Wimbledon ontvangen ieder een cheque van 2.7 miljoen euro. Maar voordat je daar bent, moet je als tennistalent een flinke weg afleggen. Een weg met veel hobbels. Met veel investeringen. De hele wereld over reizen. Een coach in dienst nemen. Kosten voor rackets, kleding, fysiotherapeut etc. Al je prijzengeld gaat daar aan op. Tennis talenten verdienen support. Dat heeft Peugeot Nederland opgepakt. Vorig jaar is Peugeot Next Gen Lions gelanceerd. Een vernieuwend tennisplan waarmee de beste Nederlandse tennistalenten worden ondersteund. Financieel, materiaal en op persoonlijk vlak. En dat doen we ook richting alle tennisclubs in samenwerking met het landelijke dealer netwerk om door de nieuwe generatie lokale tennistalenten te ondersteunen. De Next Gen. Supporting Tomorrow’s Stars!
Waarom tennis? Waarom de jeugd? Hoe? Ellis Blase (Manager PR, Sponsoring & Corporate Communication Peugeot Nederland) en sportmarketeer Martijn Kabbes (eigenaar MK Sponsormatch) lichten hun NextGen Lions Tennisplan toe en gaan graag in discussie over de kansen en ook de haken en ogen van deze tennissponsoring.
Ronde 2 14.30 - 15.15 uur
Thematafels
[vol] 2.1 Innovative management for the performance of your sponsorships* - Paul Pednault & Marcel van den Bunder Sponsorium, Performind
* let op, deze thematafel is met name interessant voor sponsoren en niet voor rechtenhouders en de voertaal aan deze tafel is Engels.
Why should you evaluate? Understanding traditional evaluation methods will lead us to the SPONSORIUM methodology you can use immediately.
For years SPONSORIUM has shared its knowledge with clients worldwide. You will learn how to use a three-dimensional matrix that will help you sort out the Winners from the Low Fit, and the Promising from the Strategic. The SPONSORIUM methodology was developed to help you answer this question: How good a return are we getting?
You want to be on top of your trade, but there are obstacles. Get the most out of your sponsorship and community relations programs. Use this disciplined approach and increase the value of your portfolio by 10% - 40% in year one – without a budget increase!
[vol] 2.2 Strategie en proces naar een nieuw cultureel sponsorship - Arend-Jan Copini, Van Dooren Advies
Na zeven jaar North Sea Jazz koos BNP Paribas voor een samenwerking met het Metropole Orkest, het Nederlandse wereldwijd toonaangevende pop- en jazzorkest. Van Dooren Advies begeleidde BNP Paribas bij de nieuwe keuze. “Sponsorsucces start met intern draagvlak”, vertelt Arend-Jan Copini van Van Dooren Advies eerder aan Sponsorreport. “Daarom zijn we begonnen de afdelingen van de bank te vragen wat zij belangrijk vinden. Gaat het bijvoorbeeld om relatiebeheer, verkoop of merkbeleving? Als bureau kennen wij de sector goed waardoor we een sterke longlist met culturele instellingen konden aanleveren die voldeed aan de uitvraag. Naast culturele instellingen hebben we gekeken naar organisaties die werkzaam zijn in het innovatieve en maatschappelijke domein. Met de betrokken afdelingen van de bank hebben we een eerste selectie van de longlist gemaakt. Tijdens sessies hebben we bijvoorbeeld de plaats- en tijdsgebondenheid van de instellingen besproken; een orkest biedt nu eenmaal andere mogelijkheden dan een museum. Hier kwam een shortlist uit met een aantal partijen waarmee we het gesprek zijn aangegaan. Het Metropole Orkest stond ook op deze lijst en voor hun presentatie hadden ze zelfs muzikanten meegenomen. Het werd een bijzondere muzikale eerste ontmoeting waarbij de kracht van muziek direct duidelijk werd.''
[vol] 2.3 Brainport Eindhoven: uniek sponsormodel voor de toekomst - Frans Janssen, PSV
PSV had op 25 maart, onder aanvoering van commercieel directeur Frans Janssen, een wereldprimeur: de club gaat verder zonder traditionele hoofdsponsor. De Eindhovenaren kiezen voor een zogenaamd premium partnership, dat de komende jaren wordt ingevuld door een consortium van minimaal vijf grote Brabantse bedrijven: ASML, Philips, High Tech Campus Eindhoven, VDL Groep en Jumbo Supermarkten. Zij verbinden zich onder de naam Metropool regio Brainport Eindhoven als premium partner aan PSV.
Wil jij alles weten over dit unieke partnership, zoals waarom Brainport Eindhoven en bedrijven zich verenigen in dit uniek partnerschap? En hoe het idee voor dit unieke concept is ontstaan? Wat voor PSV, buiten de financiële voorwaarden, de belangrijkste toegevoegde waarde is van de vijf partners? Schrijf je dan snel in om aan te schuiven aan deze thematafel.
[vol] 2.4 De commerciële mogelijkheden van de eDivisie - Marc Rondagh & Arnoud Schonis, Eredivisie
In deze sessie bespreken Marc en Arnoud de (commerciële) ontwikkelingen in eSports. In een interactieve setting behandelen zij vraagstukken als: ‘Wat is de houding van bedrijven en organisaties jegens eSports?’, ‘Biedt eSports unieke kansen om jongeren te bereiken?’ en ‘Bestaan er succesvolle sponsorcases binnen eSports en zo ja, hoe werden die ingekleed?’.
U bent van harte welkom om vragen te stellen, te leren over eSports en om uw eigen ervaringen met eSports te delen met de overige deelnemers.
[vol] 2.5 Het veranderende mediaconsumptiegedrag in relatie tot sponsorships - Eva Gerritse, Blauw Research B.V.
Consumentengedrag rondom sport verandert snel. Op basis van wereldwijd onderzoek naar de veranderende mediaconsumptie in de sport, hebben we een model ontwikkeld waarmee we sponsors helpen om de impact van sponsoring te vergroten. Via welke kanalen, op welke devices en met welke typen content kun je sportfans bereiken met sportsponsoring? Er zijn vier profielen met elk hun eigen voorkeuren m.b.t. het volgen van sport (denk aan een ‘young online fanatic’ en een ‘traditional follower’).
Aan de thematafel laten we zien wat hoe de verschillende profielen sport consumeren en leggen we uit hoe het veranderende mediagedrag van invloed is op de impact van sponsorships.
[vol] 2.6 De culturele partnerships van ABN AMRO - Ilona Roolvink, ABN AMRO
Partnerships zijn zoveel meer dan alleen sponsoring. Met heldere doelstellingen en een goede balans in de portefeuille versterk je elkaars merk.
Wat is de rode draad en aan welke criteria moeten de partnerships voldoen? En als je dan met elkaar een samenwerking aangaat hoe wordt het geactiveerd, wat is meetbaar, en zijn er cross overs met andere domeinen? In een tijd van veranderingen, aanscherping van de sponsorstrategie en een nieuwe purpose, kan dat gevolgen hebben voor de partnerships.
Maar naast sponsoring zijn er ook nog andere belangrijke manieren waarmee de bank haar culturele partnerships en de culturele sector ondersteunt.
In 45 minuten gaat Ilona Roolvink graag samen met jullie hierover het gesprek aan.
Sessies
2.1 #EqualGame: UEFA’s grensverleggende campagne voor diversiteit, inclusiviteit en toegankelijkheid in voetbal - Peter Klomp, UEFA
Onder het motto; “No matter who you are, where you’re from or how you play. On the pitch we’re all the same”, werd in de zomer van 2017 de UEFA #EqualGame campagne afgetrapt door Paul Pogba, Ada Hegerberg, Cristiano Ronaldo en Lionel Messi.
Het initiatief heeft tot doel om voetbalfans van alle leeftijden bewust te maken van de kracht van een meer diverse en inclusieve voetbal gemeenschap. Nu, aan de vooravond van het derde seizoen van de campagne, doet Peter Klomp zijn verhaal over zijn avontuur, waarvoor menig heilig huisje het onderspit moest delven. Dat een dergelijke campagne in een zeer complex stakeholderlandschap niet zonder weerstand verloopt, mag geen verbazing wekken. In deze sessie bespreekt Klomp het hele proces van concept tot implementatie. Laat je inspireren door de sociale kracht van voetbal en hoe een ogenschijnlijk simpel spel, voor mensen van levensbelang kan zijn.
2.2 Zandvoort2020 Back on Track -Imre van Leeuwen, Dutch Grand Prix wordt geïnterviewd door Marcel Beerthuizen, Bigplans
Na 35 Jaar komt de Formule 1 weer terug naar het legendarische circuit van Zandvoort. Hoe is het gelukt dit ambitieuze evenement weer naar Nederland te krijgen en wat komt er bij de exploitatie en organisatie kijken?
Ronde 3 15.25 - 16.10 uur
Sessies
3.1 Duizenden jongeren activeren naar bloeddonor registratie via de game League of Legends | Sanquin x Riot Games - Ruben Houkes, 2Basics & Jan Bakker, Sanquin & Alban Dechelotte, Riot Games
Hoe zorg je ervoor dat jonge mannen bloeddonor worden? Sanquin sloeg de handen ineen met marketingbureau 2Basics en game ontwikkelaar Riot Games om Nederlandse esports fans bewust te maken van het belang van bloeddonatie. Met de originele #MyFirstBlood-campagne werden spelers en kijkers van League of Legends verleid om bloed te doneren in ruil voor een skin of een karakter in de game. Een wereldprimeur, maar ook voor Sanquin een nieuwe manier van werven.
3.2 Thinking out of the traditional sponsorship box: paid partnerships with influencers* - Cheerkim Keo & Narek Gharibyan, Nielsen Sports
In the modern age of partnerships in sports and entertainment, traditional ways to advertise are no longer enough performing for the brands. In this digital-savvy times, there are several other ways to get in touch with your audience. In this presentation, Nielsen Sports will zoom in on how to identify, evaluate and optimize Influencer marketing strategies within industries. How does adidas work with influencers in the digital environment, what methodologies Nielsen Sports & Entertainment uses to measure their performance and put in perspective with other brands.
* let op: de voertaal aan deze tafel is Engels.
3.3 Waarom innovatie en creativiteit een essentieel onderdeel zijn van de sponsorstrategie van NN Group - Remco Barbier, NN Group & Jan Paul de Wildt, Kumpany
Sponsorreport Jaarcongres 2019
Sponsorreportsponsorreport@sportsmedia.nl
Sponsorreportsponsorreport@sportsmedia.nlhttps://www.aanmelder.nl/srjaarcongres2019
2019-09-24
2019-09-24
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Sponsorreport Jaarcongres 2019Sponsorreport Jaarcongres 20190.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Philharmonie HaarlemPhilharmonie HaarlemLange Begijnestraat 11 2011 HH Haarlem Nederland