Thematafels
1. Stedelijke ontwikkeling
1.1 Het ontwerpen, adviseren en inrichten van een Urban Sports playground
Jaap van Putten, Yalp
Yalp nodigt iedereen uit om te bewegen in een inspirerende omgeving. Vernieuwende concepten met een verhaal en een onderliggende gedachte zijn daarin cruciaal. Sporten in de openbare ruimte is een geweldige manier om lekker jezelf te zijn en te doen wat jij wilt. Een prachtige trend hierin zijn de nieuwe Urban sporten die erg populair zijn, Skate en BMX is al heel lang populair maar nu ook sporten als Bootcamp, Calisthenics en Freerunning zijn sterk in opkomst. Dit is een geweldige kans om te omarmen, Yalp stimuleert dit graag door middel van goede concepten die deze sporten ondersteunen en die sporters nog enthousiaster maken.
Vanuit de vraag; Waarom doen we de dingen die we doen en wat is nodig om iedereen in beweging te krijgen? Richten we de beschikbare ruimte in zodat deze aansluit bij de hedendaagse belevingswereld. En moet dat dan Urban.. dat is wel zo actueel. Ons motto daarin is ook; als we blijven doen wat we deden, dan krijgen we wat we kregen….! 'Yalp' is het omgekeerde van Play, spelen dus, en spelen is leuk en inspirerend. Als we de buitenruimte leuk en inspirerend maken komen mensen in beweging en dat is wat we willen. Maar hoe doen we dat…? Wij nodigen jou graag uit aan onze thematafel om je hier meer over te vertellen.
1.2 Hoe komt een Urban locatie tot stand?
Jeroen van Eggermond en Rinse Staal, Pier15
Jeroen van Eggermond (oprichter/eigenaar) en Rinse Staal (directeur) van Pier15 skatepark te Breda vertellen over de totstandkoming van hun droom. Pier15 skatepark is opgericht in 2014 en is met jaarlijks 70.000 bezoekers en meer dan 100 evenementen het kloppend hart van de Urban scene in Breda en ver daarbuiten. De totstandkoming was alles behalve een geplaveide weg, want 6 jaar lobbyen en planning gingen vooraf aan dit project. Jeroen en Rinse nemen je mee in dit proces en vertellen je over hun bevindingen, wat de grootste obstakels zijn en waar de Urban scene en de politiek elkaar vinden.
2. Urban Sports & Maatschappij
2.1 Het opzetten en ondersteunen van een Urban Sports scene
Tim Smit, Velosolutions & Laurens Dingen, BMX Playground
Bestaat de ultieme urban playground die ruimte biedt aan een zo groot mogelijke doelgroep? Met de hoge diversiteit van Urban Sport scenes ligt er een grote uitdaging om faciliteiten te realiseren die aansluiten bij de wensen van de verschillende gebruikers. Hoe ondersteun je deze verschillende gebruikers in hun zoektocht en zijn er mogelijkheden om scenes elkaar te laten vinden op 1 plek? Praat met Tim over de kansen die een PumpTrack biedt, maar ook over de uitdagingen waar je mee te maken krijgt om de scene en politiek aan te haken. Laurens vertelt vanuit zijn ervaringen met de BMX Playground in Eindhoven over de sociaal maatschappelijke aspecten, de behoefte van de BMX scene en wijkinitiatieven om lokale jeugd gemotiveerd te houden.
2.2 Urban talentonwikkeling op maatschappelijk gebied
Kareem Gazuani, UrbanLab040
Dynamo Jeugdwerk investeert al vele jaren in de Urban cultuur omdat het veel disciplines (muziek, dans, kunst en sport) herbergt die de jeugd inspireert en activeert. Het biedt perspectief aan een jonge (overlast gevende) doelgroep en draagt bij aan de sociale veerkracht, leefbaarheid en veiligheidsbeleving in de wijk. Jeugd wordt gezonder, vitaler en adopteert de normen en waarden die bij de Urban scene horen. Dynamo Jeugdwerk faciliteert met haar talentontwikkelings-platform UrbanLab040 jongeren met een passie voor de Urban cultuur, van amateur tot toptalent. Door de jaren heen heeft dit al meerdere nationale en internationale kampioenen opgeleverd, die zich op hun beurt weer inzetten voor de nieuwe generatie. Niet elke gemeente is zich bewust van wat de Urban scene kan betekenen op maatschappelijk gebied. Daar wil Kareem verandering in brengen en nodigt jou dan ook graag uit aan zijn thematafel om samen te kijken wat jeugdwerk in jouw gemeente kan bijdragen aan deze bijzondere cultuur.
3. Talentontwikkeling & topsport
3.1 Talentontwikkeling binnen een Urban setting
Mark de Weijer, Dynamo
Deze tafel bespreekt de ontwikkelingen die de afgelopen periode hebben plaatsgevonden binnen de Urban Sport Community in Eindhoven. Mark zoomt in op trajecten die hij momenteel begeleidt vanuit zijn dubbelfunctie als jongerenregisseur/inhoudsdeskundige Urban binnen deze gemeente.
Aan bod komt talentontwikkeling binnen een Urban (sport)omgeving. Opvallend is namelijk dat de Urban scene soms juist geholpen kan zijn door sommige traditionele facetten, die voor sportverenigingen meestal vanzelfsprekend zijn. De verenigingssport kan dan juist weer iets leren vanuit de Urban waarden en mindset die vaak vernieuwend en kader overstijgend zijn.
Ook staat Mark stil bij het daadwerkelijke “connecten” binnen de Urban Sports. Waar voorheen met name lokaal en ongeorganiseerd de verbindingen informeel, in persoon en op straat werden gelegd, ontstaan er nu in sneltreinvaart nieuwe dynamische verbindingen en vernieuwde of- en online organisatievormen en samenwerkingen.
3.2 Urban Sports naar een hoger niveau brengen door technologie en wetenschap
Jimmy Hermans, Urban Sports Performance Centre
De Urban scene is groeiende: in actieve sporters, faciliteiten, zichtbaarheid, de entree van commerciële partijen, de behoefte om sportprestaties te verbeteren, enz. De Urban scene profileert en professionaliseert zich dus steeds meer en BMX-freestyle en skateboarden zijn intussen al toegevoegd aan het repertoire van de Olympische Spelen van Tokyo 2020. Door deze toenemende populariteit van Urban Sports wordt de vraag naar professionele, ondersteunende diensten tegelijkertijd ook steeds groter.
Het Urban Sports Performance Centre (USPC) is in 2017 opgericht en speelt hierop in door kennis, innovatie en technologie in te zetten om de urban sports naar een hoger plan te tillen. Tijdens de thematafel zal Jimmy Hermans dieper ingaan op de innovaties van het USPC, welke technologieën succesvol zijn geweest (of juist niet), de totstandkoming van nieuwe ondersteunende diensten en de kijk van urban sporters op het verbeteren van hun sportprestaties.
4. Overig
4.1 Urban Sports als (city)marketing instrument
Tom Vegter & Danijel Ribaric Dr. Wooow marketingbureau
Alles wordt urban. Dat is onze stelling. Voor een lange tijd was communicatie eenrichtingsverkeer. Met alle ontwikkelingen van tegenwoordig geldt dit niet langer. En dit past bij het karakter van Urban Sports. Urban Sports kent geen top-down structuur, maar bottom-up. Het zijn de beoefenaars, de creatievelingen, die de regels schrijven en continu herschrijven. Urban is een cultuur van de jongeren. Het is eigendom van de jongeren. Het is veranderlijk, ontwikkelt zich snel en bereikbaar. Deze ingrediënten zorgen ervoor dat veel partijen urban zullen gaan omarmen als middel om hun boodschap te vertellen.
Maar in hoeverre willen we dit? Past urban bij iedereen? Verliest de cultuur haar authenticiteit door de toename in populariteit? Dit zijn vragen waar wij continu mee bezig zijn als we zorgen voor een optimale groei van de urban culture.
Voor steden en gemeenten geldt hetzelfde. Urban sports is een fantastisch middel om je als stad te profileren, om jongeren aan het sporten te krijgen en om talenten te ontwikkelen. Maar zij zitten met een probleem. Horen urban sports bij cultuur of bij sport?
4.2 De ins en outs van het organiseren van een Urban Sports & Culture festival
Hans van den Berkmortel, Urban Matterz & René Taal, stichting JIBB+
Hans van den Berkmortel (voorzitter Urban Matterz!) organiseert samen met zijn werkgroep komende zomer voor de 5e keer het Urban Matterz! Festival. Een festival dat staat voor Peace, Unity, Love & Having fun! Dit is simpel gezegd de basis voor het festival, wat voor de organisatie elk jaar het uitgangspunt moet zijn. Een festival met een eigen, Helmonds karakter. Een kruisbestuiving van verschillende culturen binnen de Urban Scene en toegankelijk voor iedereen. Ervaren, genieten en meedoen!
Op het tweedaagse festival komen Urban Culture en Urban Sports samen. Belangrijke pijlers binnen het festival zijn, het tot in the Bronx bekende, oldschool concert op zaterdagavond en op zondag zijn dat de Urban graffiti, sports, breakdance, music & art. Deze vijf laagdrempelig neergezette elementen maken het een toegankelijk festival voor jong en oud, waarbij bezoekers in de leeftijd van 4 tot 60+ aan hun trekken komen.
Hans neemt jullie mee in zijn enorme passie voor het festival en laat jullie de ins en outs zien bij het samen brengen van mensen, artiesten, partners en vrijwilligers. René (Jibb+) zal jullie meenemen in het organiseren van het sportaanbod, het samenbrengen van sportaanbieders en de voor-trajecten die naar het festival leiden.
4.3 Past een sportbond wel bij Urban Sports?
Renske Snaar, KNGU & Pim Postel, KNWU
Renske Snaar (KNGU) en Pim Postel (KNWU) nemen je mee in de drie lagen van de sport-pyramide. Zij vertellen over welke rol zij momenteel spelen en welke rol zij als bond in de toekomst wel en niet willen spelen in elk van deze lagen.
Breedtesport: Uit beschikbare cijfers kan de conclusie worden getrokken dat de georganiseerde sport nauwelijks in staat is om jongeren in de leeftijd van 10 tot 16 jaar aan het sporten te houden/krijgen. Willen we als sportbond deze sporters perse lid maken van een sportclub of kunnen we ze op een andere manier ondersteunen. De KNGU en KNWU zijn gestart met de Urban Sports Coalition om deze groep te ondersteunen.
Wedstrijdsport: Hoe toon je als bond je meerwaarde aan richting bestaande organisatoren en hoe zorg je voor meer sportdeelname op een hoger niveau? Renske en Pim bespreken graag de weg die zij hierin hebben doorlopen om deze totaal nieuwe en andere doelgroep toch te faciliteren in hun behoefte.
Topsport: Nu enkele urban sports olympisch zijn geworden en er de komende jaren meer disciplines olympisch worden, ontstaan er meer internationale competities op een hoger niveau. Heb je als bond hierin wat te bieden of is het een noodzakelijk kwaad?
Sport & Strategie meets Urban Sports & Culture
Arko Sports Mediaevents@sportsmedia.nl
Arko Sports Mediaevents@sportsmedia.nlhttps://www.aanmelder.nl/urban
2019-04-11
2019-04-11
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Sport & Strategie meets Urban Sports & CultureSport & Strategie meets Urban Sports & Culture0.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Dynamo EindhovenDynamo EindhovenCatharinaplein 21 5611 DE Eindhoven Nederland