Thematafels
1. Stedelijke ontwikkeling
1.1 Rol van Urban Sports bij stedelijke ontwikkeling
Spreker nader te bepalen
1.2 Het ontwerpen, adviseren en inrichten van een Urban Sports playground
Vertegenwoordiger Yalp
1.3 Hoe komt een Urban locatie tot stand
Rinse Staal en Jeroen van Eggermond, Pier15
Jeroen van Eggermond (oprichter/eigenaar) en Rinse staal (directeur) van Pier15 skatepark te Breda vertellen over de totstandkoming van hun droom. Pier15 skatepark opgericht in 2014 is met jaarlijkse 70.000 bezoekers en meer dan 100 evenementen het kloppend hart van de urban scene in Breda en ver daarbuiten. De totstandkoming was alles behalve een geplaveide weg, 6 jaar lobbyen en planning gingen vooraf aan dit project. Ze nemen je mee in dit proces en vertellen hun bevindingen, wat zijn de grootste obstakels en waar liggen de kansen tussen de urban scene en de politiek.
2. Urban Sports & Maatschappij
2.1 Het opzetten en ondersteunen van een Urban Sports scene
Spreker nader te bepalen
2.2 Urban Culture Lab; jongeren begeleiden, motiveren en faciliteren
Onür Eren, Urban Culture Lab
2.3 Sociaal maatschappelijke relevantie van Urban Sports and Culture
Spreker nader te bepalen
3. Talentontwikkeling & topsport
3.1 Talentontwikkeling binnen een Urban setting
Mark de Weijer, Dynamo
Tijdens de thematafel gaan we wat dieper in op de ontwikkelingen die de afgelopen periode hebben plaats gevonden binnen de Urban Sport Community in Eindhoven. Hierbij zoomt Mark in op trajecten die hij momenteel begeleidt vanuit zijn dubbelfunctie als jongerenregisseur/inhoudsdeskundige urban binnen deze gemeente.
Centraal hierin staat Talentontwikkeling binnen een urban (sport) omgeving. Opvallend hierin is dat Urban soms juist geholpen kan zijn door sommige traditionele facetten. Zaken die voor sportverenigingen meestal al vanzelfsprekend zijn. De verenigingssport kan dan juist weer iets leren vanuit de Urban waarden en mindset die vaak vernieuwend en kader overstijgend zijn.
Ook staan we nog even stil bij ontwikkelingen in het daadwerkelijke “connecten” binnen de Urban Sports. Waar voorheen met name lokaal en ongeorganiseerd de verbindingen informeel, in persoon en op straat werden gelegd, ontstaan er nu in sneltreinvaart nieuwe dynamische verbindingen en vernieuwde of- en online organisatievormen en samenwerkingen.
3.2 Urban Sports naar een hoger niveau brengen door technologie en wetenschap
Jimmy Hermans, Urban Sports Performance Centre
De urban scene is groeiende: in actieve sporters, faciliteiten, zichtbaarheid, de entree van commerciële partijen, de behoefte om sportprestaties te verbeteren, enz. De urban scene profileert en professionaliseert zich dus steeds meer en BMX-freestyle en skateboarden zijn intussen al toegevoegd aan het repertoire van de Olympische Spelen van Tokyo 2020. Door deze toenemende populariteit van urban sports wordt de vraag naar professionele, ondersteunende diensten tegelijkertijd ook steeds groter.
Het Urban Sports Performance Centre (USPC) is in 2017 opgericht en speelt hierop in door kennis, innovatie en technologie in te zetten om de urban sports naar een hoger plan te tillen. Tijdens de thematafel zal Jimmy Hermans dieper ingaan op de innovaties van het USPC, welke technologieën succesvol zijn geweest (of juist niet), de totstandkoming van nieuwe ondersteunende diensten en de kijk van urban sporters op het verbeteren van hun sportprestaties.
4. Overig
4.1 Urban Sports als (city)marketing instrument
Vertegenwoordiger Dr. Wooow marketingbureau
4.2 De ins en outs rondom het organiseren van Urban Sports evenementen
Hans van den Berkmortel, Urban Matters & René Taal, stichting JIBB+
4.3 Past een sportbond wel bij Urban Sports?
Spreker nader te bepalen
Sport & Strategie meets Urban Sports & Culture
Arko Sports Mediaevents@sportsmedia.nl
Arko Sports Mediaevents@sportsmedia.nl
2019-04-11
2019-04-12
Sport & Strategie meets Urban Sports & CultureSport & Strategie meets Urban Sports & Culture0.00EUR
Dynamo EindhovenDynamo EindhovenCatharinaplein 21 5611 DE Eindhoven Nederland