WORKSHOPS
Inhoudsopgave
#Alertprogramma | Bewustwordingslessen (drugs)criminaliteit op school
Centrum 16 22 | Investeren in school als mini-samenleving
Cycz | Beter begrip tussen generaties - hoe het schrijven van (song)teksten tot verbinding leidt
Dealbreakers | Preventie van (drugs)criminaliteit onder jongeren
JIMwerkt | Iedere jongere verdient een JIM - Jouw Ingebrachte Mentor
Jongerenrechtbanken | Waar herstelrecht een krachtige en duurzame oplossing is
Ondermijnogen | Training voor onderwijspersoneel
Polarisatie | Maatschappelijke spanningen stoppen niet voor het schoolplein
Stichting Halt | Iedere jongere een kansrijke toekomst: voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit
WijSchool | Een innovatieve aanpak van Burgerschap en Veiligheid
Politie | Politie - schoolcontact: voorlichting, samenwerken en meer
1. #Alertprogramma
Bewustwordingslessen (drugs)criminaliteit op school voor leerlingen, ouders en het gehele schoolpersoneel
Eén op de drie jongeren kent wel iemand die in de criminele wereld zit en één op de zeven jongeren wordt daadwerkelijk gevraagd voor strafbare activiteiten.
Het wetenschappelijk doelmatig bewezen #Alertprogramma van Stichting Halt zet in op vergroten van bewustwording van de risico’s en verschijningsvormen van criminaliteit waarvoor jongeren gevraagd worden. En leert deelnemers ronselmethoden en signalen van eventuele betrokkenheid van jongeren bij criminele zaken herkennen. Ook worden concrete handelsperspectieven gegeven. Dit wordt bereikt door het geven van een eenmalige voorlichting aan medewerkers van scholen, jongeren vanaf derde leerjaar VO, studenten van het MBO of HBO en heel belangrijk, hun ouders.
In de workshop leggen Petra van den Berg (programmaleider en ontwikkelaar van het Alertprogramma) en Josefien Hofstede (trainer en ambassadeur van het Alertprogramma) de werkwijze van het programma uit en hoe dit op school geïntroduceerd kan worden. En waarom deze 360 graden aanpak zo belangrijk is. Tevens wordt verteld wat trainers van het #Alertprogramma op scholen in heel Nederland tegenkomen als zij de voorlichtingen geven.
Meer info: Alertprogramma
Terug naar de inhoudsopgave
2. Centrum 16 22
Investeren in de school als mini-samenleving
Vanuit het motto zelf∙bewust∙samen∙leven voert Centrum 16∙22 al ruim 50 jaar weerbaarheidstrainingen uit in het primair, voortgezet, praktijk- en middelbaar beroepsonderwijs in en rondom Den Haag. Vanuit ruime ervaring op thema’s zoals identiteit, diversiteit, (sociale) veiligheid en seksualiteit weten we hoe we uitdagende onderwerpen bespreekbaar maken. We combineren kennisoverdracht met prikkelende werkvormen die aanzetten tot uitwisselen en nadenken. We geven jongeren vertrouwen en ruimte om te delen wat ze denken en voelen en om te oefenen met nieuw gedrag. Daarbij is ons doel niet alleen om jongeren weerbaarder te maken tegen groepsdruk en verleidingen. We nodigen jongeren ook uit om het perspectief, gedrag en gevoel van anderen te leren zien en respecteren.
In deze korte workshop maak je actief kennis met de manier van werken van Centrum 16∙22. Na afloop weet je hoe vormingswerk kan bijdragen aan het creëren van sociale veiligheid op jouw school.
Door Sarah Kreuze & Djura Broijl
Meer info: Centrum 16•22
Terug naar de inhoudsopgave
3. Cycz
Beter begrip tussen generaties
Let op: Maximaal 8 deelnemers. Je kunt je vrij opgeven maar er zal door de organisatie een eerlijke verdeling over de scholen gemaakt worden
Tijdens de workshops van Cycz krijgen deelnemers de kans om hun persoonlijke drijfveren te ontdekken en te verkennen, terwijl ze tegelijkertijd de taal van jongeren leren kennen. Gedurende deze sessies gaan we diep in op wat hen werkelijk motiveert en inspireert in hun werk en leven. Door middel van het schrijven van (rap)teksten, help ik deelnemers om hun kernwaarden en passies te identificeren. Een belangrijk onderdeel van de workshop is het gebruik van rap, een vorm van expressie waar jongeren veel mee bezig zijn. Door rap te integreren, worden deelnemers betrokken in de belevingswereld van jongeren, waardoor zij niet alleen hun eigen drijfveren beter begrijpen, maar ook die van de jongeren met wie ze werken of in contact staan. Dit zorgt voor een betere communicatie en begrip tussen generaties. Door middel van de workshops zijn de deelnemers in zowel hun onder als bewuste bewustzijn bezig met hun eigen drijfveren, taal, presentatietechnieken en het kwetsbaar durven opstellen ten opzichte van een ander.
Meer info:
Terug naar de inhoudsopgave
4. Dealbreakers
Het platform voor preventie van (drugs)criminaliteit onder jongeren
Dealbreakers is een initiatief van het RIEC Den Haag en biedt onder andere interventies aan op scholen.
Eén interventie, is géén interventie. Vanuit dat principe is de doorlopende leerlijn van Dealbreakers in het leven geroepen. De leerlijn bestaat uit passende interventies voor leerlingen, hun ouders/verzorgers en schoolmedewerkers. De interventies volgen elkaar op, verbinden de school met de wijk en de thuissituatie en zijn onderdeel zijn van de jeugdaanpak van de gemeente.
In deze workshop vertelt projectleider Chrissie van der Meijden van het RIEC Den Haag je meer over de doorlopende leerlijn van Dealbreakers en geeft ze een inkijkje in de praktijkervaringen van scholen en gemeenten.
Meer info: Home - Dealbreakers
Terug naar de inhoudsopgave
5. JIMwerkt
Iedere jongere verdient een JIM | Jouw ingebrachte mentor
Bo', een 16 jarige jongen waarmee het niet goed gaat op school. Het lijkt erop dat hij blowt en omgaat met foute vrienden. Zullen we samen kijken hoe we hem samen het best kunnen helpen?
Wat gaan we doen?: We gaan samen in gesprek rondom de tafel met visueel in het midden het netwerk van Bo. Samen gaan we op zoek naar een veilige oplossing voor Bo.
Saad, werkzaam voor JIMwerkt, heeft zelf een JIM sinds hij als jongere te maken kreeg met Jeugdzorg. Dat maakt dat hij als geen ander kan uitleggen hoe zijn JIM het verschil heeft gemaakt. In deze workshop neemt hij professionals/geïnteresseerden graag mee in het denken over JIM. Dit doet hij n.a.v. een korte casus en visualiseert hoe het informele netwerk betrokken is en betrokken zou kunnen worden.
'
Meer info: Home - jimwerkt.nl
Terug naar de inhoudsopgave
6. Jongerenrechtbank | een introductie
Waar herstelrecht een krachtige en duurzame oplossing is
Den Haag kent al twee Jongerenrechtbanken, waarin leerlingen zelf hun conflicten oplossen. Het biedt scholen bovendien een extra instrument om jongeren uit het strafrecht te houden. In deze workshop leer je vanuit het Haagse herstelrecht te kijken naar een veilige schoolomgeving en ontdek je hoe gesprekstechnieken en peer-to-peer-interventies bijdragen aan een door leerlingen gedragen veiligheidsbeleid.
Meer info: Stichting Jongeren rechtbanken Nederland
Terug naar de inhoudsopgave
7. Ondermijnogen
Training voor onderwijspersoneel
Uit recent onderzoek naar de rol van het onderwijs met betrekking tot preventie van criminele uitbuiting en ondermijning kwamen de volgende aanbevelingen:
Maak het bespreekbaar en doorbreek het taboe.
Zet in op versterking tussen zorg- en veiligheidspartners, want het onderwijs staat niet alleen.
Zorg dat het onderwijspersoneel wordt geprofessionaliseerd.
De training 'Onder Mijn Ogen' van Bregje van Goethem gaat in op al deze aspecten. Tijdens een interactieve training staan we stil bij welke signalen er opgepakt kunnen worden binnen het onderwijs. In het nagesprek gaan we in op hoe we deze signalen op de juiste manier duiden en verzamelen. En besteden we aandacht aan hoe we goed contact leggen met de zorg- en veiligheidspartners. Zo kunnen wij als onderwijs een preventieve rol spelen in het voorkomen van jonge aanwas of het doorgroeien binnen het criminele circuit.
Meer info: Ondermijnogen
Terug naar de inhoudsopgave
8. Polarisatie
Maatschappelijke discussies en spanningen stoppen niet voor het schoolplein
Wanneer polarisatie in de samenleving toeneemt, dan kan dit ook terugkomen in de klas. Negatieve polarisatie kan dienen als een voedingsbodem voor verdere escalatie en conflict. Hoe ga je als docent om met maatschappelijke spanningen? En wat doe je als er leerlingen extreme uitspraken doen? In deze sessie zal het Informatiepunt Preventie Polarisatie en Radicalisering (IPPR) van de gemeente Den Haag ingaan op deze thema’s en vertellen hoe de gemeente kan ondersteunen in deze thematiek. Verschillende mogelijke interventies voor het onderwijs zullen daarbij worden gepresenteerd.
Meer info: Informatiepunt Preventie Polarisatie en Radicalisering
Terug naar de inhoudsopgave
9. Stichting Halt & Gemeente Den Haag
Iedere jongere een kansrijke toekomst: voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit.
Let op: Maximaal 15 deelnemers. Je kunt je vrij opgeven maar er zal door de organisatie een eerlijke verdeling over de scholen gemaakt worden.
Iedere jongere verdient een kansrijke toekomst. Halt heeft interventies die ingezet kunnen worden om ongewenst gedrag, zoals agressie, overlast, sexting, (online) pesten, cybercriminaliteit en schoolverzuim, tegen te gaan. Hierbij maakt Halt gebruik van succesvolle onderdelen uit de Halt-interventie.
Afhankelijk van wat er speelt in een gemeente, op een school of in de klas maken wij in overleg met betrokkenen een keuze voor het type inzet/ondersteuning.
In onze workshop maak je kennis met de verschillende handvatten die Halt aan jongeren en professionals biedt. Bij Halt leren jongeren van hun fouten en wordt hun handelingsperspectief voor de toekomst geboden. Ook staat ouderbetrokkenheid bij Halt hoog in het vaandel. Halt organiseert ouderbijeenkomsten waarin we ouders inzicht geven in het gedrag van jongeren.
Meer info: Voortgezet onderwijs - Halt
Terug naar de inhoudsopgave
10. WijSchool
Een innovatieve aanpak van Burgerschap en Veiligheid
Elke school staat voor uitdagingen als verharding en zorgwekkend gedrag.
Wat Wij Bieden:
· Versterking Persoonsvorming en Burgerschap van Leerlingen met structurele preventieve en curatieve interventies
· Voorkomen en Vroegsignalering: Expertise en ready-to-use lesmateriaal over kwetsbare thema’s en het voorkomen van zorgwekkend gedrag.
· Praktische Implementatiesessies: Korte werksessies na schooltijd om de implementatie van de WIJschool methode te versterken.
· Inzicht en Maatwerk: Indicator biedt direct inzicht in de burgerschapsontwikkeling en zorgwekkende signalen per klas.
Hoe Wij Werken:
· Onze ICT tool Indicator levert op basis van klassenscans maatwerk lesmateriaal.
· Dashboard: Het Indicator-dashboard toont data en inzichten per klas, onderwerp, leerjaar of locatie en signalen op zorgwekkend gedrag.
· Ondersteuning door de WIJcoach: De WIJcoach biedt maatwerk implementatiesessies, podcasts, voorbeeldvideo’s en binnenkort een afgeschermde AI-tool.
Waarom Kiezen voor WIJschool:
· Een duurzaam leer- en ontwikkelproces, begeleid door de WIJcoach.
· Voldoet aan de eisen voor burgerschap van de Inspectie van het Onderwijs en monitort schoolontwikkeling. Wijschool levert de gewenste rapportage voor de inspectie.
· School betaalt een bedrag voor ontwikkeling van Indicator en lesbrieven. Subsidies maken langdurige implementatie begeleiding, eventueel aan alle docenten, helemaal gratis.
Doe mee aan onze workshop en ontdek de mogelijkheden!
Meer info: Home | Alliantie WIJschool
Terug naar de inhoudsopgave
11. Politie – schoolcontact: voorlichting, samenwerken en meer
Samen op weg naar een veilige toekomst voor jongeren
In deze workshop zal Joey van de Zwet (senior GGP jeugd aan politiebureau Jan Hendrikstraat te Den Haag) ons meenemen in de wijze waarop hij zijn schoolcontacten weet te onderhouden. Joey staat in warm contact met alle scholen die gevestigd zijn in zijn verzorgingsgebied en wordt door schoolleiders geprezen over de wijze waarop hij dit doet. Joey heeft de kracht om over geografische grenzen heen te kijken. Het is immers een gegeven dat jongeren die in zijn verzorgingsgebied schoolgaand zijn soms elders woonachtig zijn. Daarnaast heeft Joey een scala aan praktijkervaringen uit de openbare ruimte in de binnenstad van Den Haag waarin jongeren betrokken zijn die elders uit de stad of regio komen. Dit gegeven is voor hem geen belemmering, hij zoekt in die gevallen met zijn in- en externe netwerk naar passende interventies.
Joey is tevens één van de collega’s in de eenheid Den Haag die veelvuldig gebruik maakt van het Educatief Programma Jongeren (EPJO) waarmee de politie op een aansprekende en laagdrempelige manier misdaadpreventie geeft op basisscholen en het voortgezet onderwijs. Dit programma stelt leerlingen in staat om kennis te maken met regels, gezag, keuzes en respect. Alleen al het gegeven dat Joey bij deze leerlingen bekend raakt als ‘meester Joey’ maakt hem aanspreekbaar voor deze jongeren in hun verdere jeugd.
Terug naar de inhoudsopgave
Preventiemiddag Jeugdcriminaliteit, Rivaliteit, Wapens, Geweld, Dreiging en Polarisatie
Preventiemiddag Jeugdcriminaliteit, Rivaliteit, Wapens, Geweld, Dreiging en Polarisatieinfo@aanmelder.nl
Preventiemiddag Jeugdcriminaliteit, Rivaliteit, Wapens, Geweld, Dreiging en Polarisatieinfo@aanmelder.nlhttps://www.aanmelder.nl/156057
2024-06-24
2024-06-24
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Preventiemiddag Jeugdcriminaliteit, Rivaliteit, Wapens, Geweld, Dreiging en PolarisatiePreventiemiddag Jeugdcriminaliteit, Rivaliteit, Wapens, Geweld, Dreiging en Polarisatie0.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Nog niet bekendNog niet bekendeenvoudig evenementen organiseren
aanmelder.nl is de software partner voor evenementen.
Klik hier om de software te ontdekken.