Leren van Elkaar

Tien jaar GVCB is aanleiding om terug én vooruit te kijken. De vooruitgang in veiligheid is terug te zien in een lagere ongevalsfrequentie maar vanwege de toegenomen bouwproductie blijven ongevallen helaas nog (te) regelmatig voorkomen.

Aandacht voor veiligheid is absoluut noodzakelijk bij werkzaamheden in de bouwsector. Het hoge aantal ongevallen was ruim tien jaar geleden de aanleiding voor opdrachtgevers en opdrachtnemers om de Governance Code Veiligheid in de Bouw op stellen. Dit is meer dan alleen een voornemen geworden, namelijk een hele set aan praktisch beleid, instructies en hulpmiddelen die via de website van de GCVB beschikbaar zijn gesteld. En geen misverstand: diezelfde aandacht is natuurlijk nodig bij werken aan infra en installaties in Nederland waar Netbeheer NL en BNL de trekkers zijn van de veiligheidsvooruitgang in de laatste tien jaar.

Doel van de bijeenkomsten

Het vergroten van veiligheid vereist een gezamenlijke inspanning van bouw-, infra- en installatiesector en daarom organiseren de GCVB, Netbeheer NL en BNL samen vier regionale sessies waarin leren van elkaar centraal staat.

In deze vier regionale themasessies reflecteren we op 10 jaar vooruitgang in veiligheid en inspireren we deelnemers om volgende stappen te zetten in veilig en gezond werken.

Daarnaast halen we input op bij de genodigden zodat ook wij als GCVB, Netbeheer NL en BNL nog betere ondersteuning kunnen bieden aan de sector als het gaat om veilig werken. De evaluerende opbrengst is dan ook bedoeld als input voor een landelijk symposium over de toekomst van veilig en gezond werken in de bouw en techniek sector. 

Thema Ketenbenadering

Tien jaar GVCB is aanleiding om terug én vooruit te kijken naar de ontwikkeling van veiligheid in de bouw. Op donderdag 2 oktober doen we dat aan de hand van één van de vier pijlers van de Governance Code Veiligheid in de Bouw: ketensamenwerking.

De bouw-, infra- en technieksector werken met complexe ketens van opdrachtgevers, hoofdaannemers en onderaannemers. Deels omdat zeer specialistische expertise moet worden ingehuurd. Onderaanneming geeft flexibiliteit. Er is echter ook een risico: zo laat onderzoek bijvoorbeeld structureel zien dat uitzendkrachten een hogere kans op arbeidsongevallen hebben. Natuurlijk heeft elke werkgever een eigen verantwoordelijkheid vanuit de Arbowet en natuurlijk helpt samenwerking in de keten om veiliger te werken. De vraag op 2 oktober is hoe we een redelijke volgende stap kunnen zetten om de veiligheid in de keten te verbeteren.  

Tijdens deze regionale sessie verkennen we samen met directies en bestuursleden hoe we die samenwerking verder kunnen versterken. We delen inspirerende voorbeelden, bieden praktische handvatten en gaan met elkaar in gesprek over wat er nog meer nodig is om veiligheid écht samen te borgen.

Wanneer: donderdag 2 oktober
Waar: Enexis Netbeheer - Vestiging Groningen | A.B. Nobellaan 5 in Kolham
Tijden: 14:30 tot 19:00 uur, inclusief buffet
Aanmelden: klik hier

Thema Veiligheidsscholing - Dinsdag 3 juni j.l.

De aflopen tien jaar heeft de Governance Code Veiligheid in de Bouw de werkgevers in de bouw geholpen met o.a. de invoering van de GPI, stappenplannen voor de 5 toprisico’s waaronder het ‘beleid reductie aanrijdgevaar’ en ViA. De GPI is een van de manieren waarop werknemers veiligheidsscholing krijgen.

Een van de uitdagingen is om elke toekomstige proffesional in de bouw, infra en techniek te voorzien van voldoende bagage om veilig en gezond te kunnen werken; én om ervoor te zorgen dat veiligheid en gezond werken al in de ontwerpfase van een project wordt meegenomen. Hiervoor is het structureel en integraal opnemen van dit thema in het curriculum van bouw- en techniekopleidingen nodig, van (v)MBO tot aan de TU.  

Bouwend Nederland heeft zich de afgelopen jaren ingezet om veiligheid in opleidingen van onze toekomstige vakmensen op te nemen. Avans Hogeschool is hierin koploper door het integraal opnemen van veiligheid in hun curriculum. Vandaar dat we verheugd zijn dat we te gast zijn bij de Avans Hogeschool.

In deze regionale sessie gaan we in op wat werkt en niet werkt als het gaat om veiligheidsscholing. Wat kan redelijkerwijs extra worden gedaan en waar zouden we mee moeten stoppen? Waar ligt jullie behoefte en uitdaging als het gaat om veiligheidsscholing?