Kies jouw inspiratieroute

Benieuwd wat er allemaal te doen is? Bekijk hieronder het programma en stel alvast jouw eigen route samen. Bij binnenkomst krijg je ook een persoonlijk programmaboekje mee – handig om bij de hand te houden!

RONDE 1

1. Presentatie onderzoek Thuis in Taal Thuis
Voor: Iedereen
Door: Martine van der Pluijm, grondlegger Thuis in Taal en lector bij Hogeschool Rotterdam

Hoe verbind je taalonderwijs met de taalomgeving thuis om zo gelijke kansen voor jonge kinderen te bevorderen? Martine van der Pluijm deelt in deze lezing inzichten uit recent onderzoek naar de aanpak Thuis in Taal Thuis, en laat zien wat dit oplevert voor kinderen, ouders en professionals. Je ontdekt hoe je je taalaanbod in de kinderopvang en scholen kunt verbinden met de thuissituatie van jonge kinderen. 
 

2. Zie jij het al? Ouders met beperkte basisvaardigheden herkennen én helpen
Voor: Scholen, professionals die bij mensen thuis komen, beleid
Door: Adrie Vroon (Specialist Innovatie, Bibliotheek Rivierenland)

Veel meer ouders dan je denkt hebben moeite met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden. In deze workshop laat Adrie zien hoe groot het probleem laaggeletterdheid in Nederland écht is, met feiten en cijferes die je zullen verrassen. Je ontdekt wat dit in de praktijk betekent voor ouders én voor het contact met jouw organisatie. Tot slot maak je kennis met het project Basisvaardig in jouw buurt, dat organisaties ondersteunt met gratis voorlichting en trainingen op maat. Zo vergroot je je impact én de kansen van ouders. 
 

3. Ook aan de slag met Thuis in Taal?
Voor: Scholen, KOV, beleid
Door: Anne Bos (Projectleider Thuis in Taal)

Bij deze presentatie maak je kennis met de aanpak Thuis in Taal die in co-creatie met leraren en ouders is ontwikkeld in Rotterdam. Projectleider Anne Bos vertelt hoe deze aanpak tot stand kwam en inmiddels al vele pedagogisch professionals in het hele land inspireert om samen met ouders te werken aan de taalontwikkeling van jonge kinderen. Je krijgt zowel inzicht als inspiratie om zelf het samenwerken met ouders, in het belang van de taalontwikkeling van jonge kinderen, naar een hoger plan te tillen. 
 

4. Vertel eens.... Taalplezier begint in de buik
Voor: Scholen, KOV
Door: Ron Strik en Anke Hafmans (Leescoaches, Bibliotheek Rivierenland)

Taal begint eerder dan je denkt: al in de buik! Tijdens de eerste 1000 dagen kun jij als professional een verschil maken in de taalontwikkeling van jonge kinderen. In deze vrolijke en inspirerende workshop ontdek je de kracht van interactief voorlezen en hoe je op kleine concrete manieren groot taalplezier kunt creëren. Leescoaches Ron en Anke nemen je mee in een wereld van verrassende boekentitels en praktische tips. Je leert hoe je jonge kinderen én hun (meertalige) ouders kunt stimuleren in taal en samen laat genieten van verhalen. Doe nieuwe ideeën op en ervaar hoe leuk taalontwikkeling kan zijn, al vanaf de allereerste bladzijde!
 

5. Thuistalen en -culturen zichtbaar maken binnen jouw school en kinderopvang*
Voor: 
Scholen, KOV

In deze inloopworkshop krijg je volop de mogelijheid om materialen te bekijken, samen uit te wisselen en na te denken over hoe jij de thuistalen en thuisculturen van de kinderen in jouw organisatie zichtbaar kunt maken en echt kunt benutten. Waar kun je aan denken bij het inrichten van een huishoek? Hoe ziet een meertalige boekencollectie eruit? En waar kun je aan denken bij het welkom heten van nieuwe gezinnen? 

* Deze inloopworkshop kan beide rondes worden bezocht.  
 

RONDE 2

1. De rol van natuur in de taalontwikkeling van jonge kinderen. 
Voor:
Scholen, KOV
Door: Jannette Prins (Docent-onderzoeker Taalontwikkeling, Thomas Moore Hogeschool)

Als kinderen in de natuur spelen, praten ze meer. De natuur ondersteunt hun spel, maakt ze onderzoekend en creatief, en dat hoor je meteen terug in hun taal. In deze lezing vertelt Jannette Prins over haar onderzoek waarin duidelijk werd welke aspecten van spelen in de natuur zorgen voor rijk taalgebruik. En ook hoe je daar als Thuis in Taal enthousiasteling gebruik van kunt maken. De natuur maakt kinderen nog meer thuis in taal!
 

2. De impact van taal in het sociaal domein - Wat levert het op? 
Voor: Beleid en bestuurders
Door: Prof. dr. Maurice de Greef (UNESCO Chair on Adult Education Vrije Universiteit Brussel)

In Nederland en daarbuiten investeren we in volwasseneneducatie en de aanpak van laaggeletterdheid, zodat meer mensen een sterke(re) positie krijgen in de samenleving en op de arbeidsmarkt. Maar wat levert die investering nu eigenlijk inhoudelijk én financieel op? Samen met prof. dr. Maurice de Greef onderzoek je via een Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA) de resultaten en baten van taaltrajecten op het gebied van zorg, participatie en arbeid. Een praktische en inspirerende sessie voor iedereen die de waarde van taal zichtbaar wil maken. 
 

3. Praktijksessie: Leren van en met de Gemeentelijke Gezinsaanpak Geletterdheid (GGG)
Voor:
Beleid en bestuurders 

Door: GGG Tiel-leden

In deze sessie duiken we in de Gemeentelijke Gezinsaanpak Geletterdheid (GGG): een integrale, gezinsgerichte aanpak waarin Tiel samen met partners werkt aan het versterken van taal-, lees- en schrijfvaardigheid. Geen theorie, maar een praktijksessie waarin we verkennen hoe deze aanpak er in de praktijk uitziet, wat goed werkt en waar teams tegenaan lopen We gaan in gesprek met betrokkenen over hun ervaringen, inzichten en de leerpunten die ontstaan wanneer je echt vanuit de praktijk werkt. Wat betekent het om als organisatie lerend te zijn? En hoe kun jij deze werkwijze zelf toepassen binnen jouw eigen werkcontext? Een sessie vol praktijkvoorbeelden, reflectie en inspiratie.
 

4. Talige diversiteit benutten - van advies naar praktijk

Voor: Scholen, KOV, beleid
Door: Frederike Groothoff (LangWhich en Thuis in Taal)

Hoe kun je de taalrijkdom in jouw klas en school omzetten in een kracht? In deze workshop neemt Frederike je mee in de belangrijkste inzichten en adviezen uit het recente Onderwijsraad-rapport Talige diversiteit benutten. In deze workshop ontdek je niet alleen wat er in het rapport staat, maar vooral hoe je dit zelf in de praktijk kunt toepassen, met inspirerende voorbeelden uit het onderwijs. Een actuele, praktische sessie voor iedereen die aan de slag wil met meertaligheid en gelijke kansen. 
 

5. Leesplezier thuis: Samen bouwen aan een taalrijke gezinsomgeving
Voor: Beleid en bestuur
Door: Evelien de Wit en Lisanne van Iterson (Bibliotheek Rivierenland) 

Stel je voor: leescoaches die letterlijk de huiskamer instappen om taal een vanzelfsprekende plek te geven in het gezinsleven. In deze workshop krijg je een inkijkje in hoe Leesplezier Thuis werkt, waarom de samenwerking met scholen en kinderopvang zo krachtig is en welke mooie resultaten dit gezinnen oplevert. Je ontdekt hoe jij als professional het verschil kunt maken door de juiste gezinnen door te verwijzen en zo hun taalontwikkeling een boost te geven. Bovendien delen we de eerste inzichten uit ons impacttraject: wat werkt écht en wat kun jij daarvan meenemen?