Communicatiepodium
19 januari 2023


Het is weer zover! Op donderdag 19 januari 2023 vindt het Communicatiepodium plaats. Je bent vanaf 14:00u van harte welkom op De Brug (Roeterseilandcampus). 

Er is geen onderwerp dat zo beladen en veelbesproken is als duurzaamheid. Ook voor universiteiten een belangrijk en actueel onderwerp: zo werden onlangs de TU Eindhoven en de Erasmus Universiteit bezet door klimaatactivisten om aandacht te vragen voor de banden met de fossiele industrie. Maar duurzaamheid speelt ook een belangrijke rol in wetenschappelijk onderzoek, het onderwijs en de bedrijfsvoering van de UvA. Van een klimaatprotest tot nieuwe zonnepanelen: wij als communicatieprofessionals zijn erbij betrokken. Maar wat is onze rol en hoe communiceer je effectief over duurzaamheid? Om daarachter te komen staat het Communicatiepodium op 19 januari in het teken van duurzaamheidscommunicatie.

De keynote wordt gehouden door Willemijn van Dolen. Willemijn is hoogleraar Marketing aan de UvA en kan ons alles vertellen over consumentengedrag en de rol van duurzaamheid binnen marketing en communicatie: hoe kun je je verantwoordelijkheid nemen als communicatieprofessional, maar voorkom je green- of woke-washing? Tijdens haar keynote zal Willemijn ons een spiegel voorhouden en kritisch ingaan op ons eigen gedrag, dus zet je schrap!

Programma

14:00 - 14:15: Inloop met koffie op de Brug

14:15 - 14:20: Kort welkomstwoord 

14:30 - 15:15: Keynote Willemijn van Dolen

15:30 - 16:30: Parallelsessies - zie beschrijving hieronder

16:30 - 16:45: Plenaire afsluiting

16:45 - 17:15: Borrel

 

Workshop 1: Persuasive Communication, door Marijn Meijers (UvA)

Marijn Meijers is een communicatiewetenschapper aan de UvA. Zij doet onderzoek dat zich richt op het stimuleren van duurzaam gedrag door middel van communicatie.

Haar huidige onderzoek maakt gebruik van nieuwe mogelijkheden van Virtual Reality om omgevingscommunicatie te verbeteren. Bijvoorbeeld het gebruik van VR om milieuvriendelijk gedrag te stimuleren door directe feedback te geven over hoe iemands acties het milieu beïnvloeden, of een realistische klimaatveranderingservaring te bieden die de persoonlijke bezorgdheid van mensen over het milieu vergroot.

Workshop 2: Vijf Tinten Groener, door Marco Sodderland (Motivaction)

Passende duurzaamheidscommunicatie is belangrijk. Als je mensen wil stimuleren om milieubewuster te leven, bijvoorbeeld. Of jouw duurzame initiatief succesvol naar buiten wil brengen. Daarvoor moet je een toon kiezen die aansluit bij de belevingswereld van jouw publiek. Maar hoe doe je dat?

Millennials in Amsterdam kijken mogelijk anders tegen duurzaamheid aan dan de boeren in de Achterhoek. Moet je die groepen op verschillende manieren aanspreken? Of gebruik je dezelfde strategie? Om door te dringen tot je doelgroep is het dus essentieel om te weten wie die doelgroep is en hoe je ze het beste kunt benaderen.

We onderscheiden in ‘Vijf tinten groener’ op basis van onderzoek vijf duurzaamheidsgroepen. Elk met eigen opvattingen en motivaties om duurzaam te leven, en een communicatieaanpak die voor hen werkt. Een plichtsgetrouw iemand ontvangt graag informatie via regionale dagbladen en vaktijdschriften. Maar een structuurzoeker verleid je met humor. 

 

Interessant? Schrijf je in!