Samenwerken op de fysieke Ontwikkeltafel op donderdag 24 november
Programma
08:30-09:15 Inloop en registratie
12:00-13:30 Lunch
16:00-18:00 Afsluiting en borrel
08:30-18:00 Digitale Handboek Jeugdhulp Haaglanden Het Digitale Handboek Jeugdhulp Haaglanden: Denk je mee? Wat is een digitaal handboek? Voor wie is het handboek?
Zie je tips of tops? POST ze! We bedanken je alvast voor je bijdrage in de ontwikkeling van het handboek. |
09:15-12:00 Deeltafel 1: Bedrijfsvoering/Tarieven, financieel inzicht en sturing Voor het onderdeel bedrijfsvoering wordt kort stilgestaan bij “het huis op orde” in de keten waarna “Uniforme werkwijze” in de schijnwerper wordt gezet. Ingegaan wordt op een belangrijk onderdeel hiervan: De nieuwe versie van het berichtenverkeer iJW 3.2 die op 1 april 2023 ingaat. Deze versie heeft gevolgen voor de bedrijfsvoering en beïnvloedt dus de wijze van werken in de keten. Dit raakt ook het administratieprotocol. Vervolgens verdiepen we het gesprek over de duiding van de rendementsclausule die per 1 januari 2021 in de overeenkomsten is opgenomen. Oftewel hoe wordt omgegaan met een hoger rendement dan 5% van de omzet. Tijdens de vorige ontwikkeltafel zijn een aantal invalshoeken verkend en tijdens deze sessie zullen we deze gezamenlijk aanvullen zodat de resultaten als input meegegeven kunnen worden aan de gezamenlijke (keten)werkgroep, waardoor we de stap naar uitvoering kunnen zetten. Leren & verbeteren vanuit benchmarking: We hebben in het tarievenonderzoek een partij in beeld gekregen die op 2 manieren een outlier is. Ten eerste door een naar verhouding laag percentage overhead, maar dat ten tweede wel gecombineerd met een hoog percentage ICT-kosten. Outliers leiden tot verwondering – en dus tot een gesprek. Dan blijkt er een strategie achter deze cijfers te zitten, gericht op het verminderen van de administratieve belasting voor de uitvoerend professionals en het op die manier verhogen van werkplezier en ook inzetbaarheid. We duiken deze casus in, met een scherp oog voor de vraag of deze aanpak breder toepasbaar is (extra van belang gezien de druk op de arbeidsmarkt). Bovendien hebben we een partij gevonden, die ons wil prikkelen op de omvang van productiviteit en de achterliggende strategie – die naar zijn zeggen rechtstreeks van de medewerkers komt. |
09:15-11:15 Deeltafel 2: Huiselijk geweld in het werkproces (voor professionals!) Werk jij als beroepskracht met cliënten tussen de 0 en 100 jaar of geef je leiding aan professionals die dat doen? Dan is de kans groot dat de wet Verplichte Meldcode voor jou geldt (check www.meldcodehaaglanden.nl). Misschien gebruik je dit verplichte hulpmiddel bij vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling al succesvol, heb je er wel eens van gehoord, roept het alleen maar vraagtekens op of denk je dat het op jouw werk niet van toepassing is. Graag informeren we elkaar tijdens een goed koffietafelgesprek. Lichten wij de 5 stappen en wat daarbij komt kijken toe, en bespreken we met elkaar wat het voor je werk, je organisatie én als persoon betekent. |
09:15-11:00 Deeltafel 3: Meet & Greet Contractbeheer Wie zijn de medewerkers van contractbeheer en wat doen wij? Wij stellen ons graag aan de deelnemers voor. Vaak zijn wij het eerste aanspreekpunt voor gemeenten en aanbieders met vragen die gaan over contracten en werken ‘achter de schermen’ als belangrijke schakel bij het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden. Denk aan vragen over maatwerkovereenkomsten, woonplaatsbeginsel, wie onze samenwerkingspartners zijn, etc. Wij willen tijdens deze Deeltafel ondermeer globaal uitleggen hoe we Vendorlink gebruiken en waarom. Deze Deeltafel is bedoeld om samen te kijken of er zaken zijn die beter en/of anders kunnen. Ook willen we in gesprek met de deelnemers om elkaar beter te leren kennen. |
11:15-12:00 Deeltafel 4: Startpunt Jeugdhulp: Catalogus nieuwe stijl Het Startpunt Jeugd moet de plek worden waar verwijzers, professionals en cliënten kunnen vinden welke zorg goed aansluit bij het vraagstuk en wat de wachttijden zijn. Alle gecontracteerde aanbieders kunnen in het Startpunt Jeugd hun zorgaanbod en wachttijden beheren zodat het op één plek inzichtelijk is voor alle gebruikers. De input van de aanbieders is dus heel erg belangrijk. We zijn daarom ook blij om te zien dat meerdere aanbieders al hun zorgprogramma’s hebben ingevoerd. Graag nemen we de deelnemers aan deze Deeltafel mee in de achtergrond en doelstellingen van het Startpunt Jeugd; wat het voor verwijzers, cliënten en jeugdhulpaanbieders moet gaan opleveren en gaan we in gesprek over de stappen die we daarvoor nog moeten zetten. Ook zullen we laten zien hoe ver we nu zijn met het vullen en kunnen we een voorproefje geven van de werking. |
11:30-13:00 Deeltafel 5: Dyslexie Er gebeuren dingen wanneer je elkaar ontmoet. |
12:15-13:15 Deeltafel 6: Actualisatie uitvoeringsplan Regiovisie (inclusief lunch) Gezamenlijk hebben gemeenten, jeugdhulpaanbieders en andere partners in onze regio een visie ontwikkeld, die in 2021 door de tien gemeenteraden is vastgesteld. Vanuit die visie zijn het afgelopen jaar een aantal eerste activiteiten in gang gezet, neergelegd in een eerste uitvoeringsplan voor 2022. Ook is een eerste regiomonitor gepubliceerd. Het regionale Programmabureau is het uitvoeringsplan met de tien gemeenten aan het updaten naar 2023 en verder. Er zijn echter zoveel ontwikkelingen en we zetten op zoveel in, dat we goed willen herbezien waar we als regionaal samenwerkingsverband nu echt prioritair op moeten inzetten en van de grootste waarde zijn. En bovendien lokale teams en aanbieders niet overvoeren met beleid. Tijdens deze lunchsessie gaat de nieuwe programmamanager graag in gesprek over de te maken keuzes. |
13:15-16:00 Deeltafel 7: Onderwijs en Jeugdhulp Onze leerlingen bewegen zich over gemeentegrenzen binnen onze regio en daarbuiten. Grensverkeer alom! Dit grensverkeer zorgt soms voor hobbels. Personeelstekorten en wachttijden binnen het speciaal (voortgezet) onderwijs en jeugdhulp brengen extra uitdagingen met zich mee. We zien gelukkig goede voorbeelden in de regio! Er liggen kansen op het gebied van een dekkend (onderwijs)aanbod, het collectief organiseren van jeugdhulp op scholen en de aansluiting van onderwijs en lokale teams van gemeenten. Hoe kan een verdere samenwerking op H10 niveau daaraan bijdragen?
Wil je op strategisch en/of beleidsmatig niveau meedenken, geef je dan op voor de Deeltafel onderwijs en jeugdhulp. Deze Deeltafel is bedoeld voor: beleidsmedewerkers, strategische adviseurs en directeuren van samenwerkingsverbanden, jeugdhulpaanbieders en gemeenten. |
13:15-15:00 Deeltafel 8: Regionale verkenning impact Haags Toekomstperspectief op jeugd- en gezinshulp Binnen de gemeente Den Haag wordt in samenspraak met onder meer jeugdhulpaanbieders hard gewerkt aan het traject dat moet leiden tot de invoering per 1 januari 2024 van het Haags Toekomstperspectief Jeugd- & Gezinshulp. De onlangs gepubliceerde Selectieleidraad Doorontwikkeling Jeugd- en Gezinshulp Den Haag geeft een eerste indruk van wat de gemeente Den Haag hoopt te bereiken en hoe de gemeente dat vorm wil geven. ‘Een eerste indruk’ omdat deze leidraad ook laat zien dat op een reeks aan onderwerpen nog nadere uitwerking, onder meer in dialoog met aanbieders, behoeft. Voor de regio Haaglanden is de vraag wat de potentiële impact van het Haags Toekomstperspectief op de regio zou kunnen zijn. We formuleren dat enigszins op de tast, omdat een deel van de informatie die nodig is om te komen tot meer robuuste inzichten over die impact nog niet beschikbaar is – daar is de ontwikkelfase zoals beschreven in de leidraad (en later de invoering in de praktijk) voor nodig. Desalniettemin is het voor de andere gemeenten uit de regio Haaglanden, voor jeugdhulpaanbieders en zeker ook voor cliënten van belang dat er tijdig (meer) zicht is op die potentiële impact. Daarom willen we aan de Ontwikkeltafel van donderdag 24 november een poging doen om tot meer zicht te komen. Daartoe zullen we op basis van de thans beschikbare kennis (zie m.n. de selectieleidraad) langs meerdere invalshoeken verkennen wat er theoretisch gezien aan impact te verwachten valt. We merken daarbij met nadruk op, dat deze Deeltafel géén onderdeel is van het Haagse aanbestedingstraject. Het is ook zeer nadrukkelijk geen ex ante evaluatie van de te verwachten effecten binnen Den Haag. En het is al evenmin de plaats of gelegenheid om het Haagse model ter discussie te stellen. Daarvoor verwijzen we naar toekomstjeugdhulp@denhaag.nl De Deeltafel wordt georganiseerd door het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden, namens de regio Haaglanden. Er is ruimte voor 35 deelnemers. Dat betekent dat per organisatie maximaal één deelnemer welkom is, en dat we bij over inschrijving een selectie zullen maken waarbij het uitgangspunt is te komen tot een redelijke afspiegeling van de regio. Uiteraard wordt een verslag van de Deeltafel gepubliceerd op www.jeugdhulphaaglanden.nl. |
13:15-14:30 Deeltafel 9: Kindergeneeskunde Eerder dit jaar zijn we samen bezig geweest met de productbeschrijving van de Kindergeneeskunde en het bepalen van het bijbehorende tarief. De resultaten daarvan zijn verwoord in de herzieningsprocedure 2023. We zijn echter nog niet klaar. Vervolgens moeten partijen, waaronder de JHA, de Kindergeneeskunde Nieuwe Stijl implementeren om klaar te zijn voor 2023. Bij deze Deeltafel Kindergeneeskunde wordt het volgende besproken: de procesbeschrijving, productbeschrijving, overgangssituatie en conversie naar 2023. Hiervoor worden alle jeugdhulpaanbieders Kindergeneeskunde uitgenodigd om deel te nemen, vanwege het belang dat de Deeltafel voor ieder van hen heeft (onder verwijzing naar artikel 5.1 van de Ontwikkelovereenkomst). |
15:15-17:00 Deeltafel 10: Verlichting bieden voor de druk op de arbeidsmarkt Zoals bekend staat de arbeidsmarkt in ons land voor meerdere sectoren onder toenemende druk. Dat geldt ook voor het domein ‘jeugdhulp’ in de regio Haaglanden, waar zowel jeugdhulpaanbieders als lokale teams/toegang van de gemeenten direct met die druk op de beschikbaarheid van de bij hen werkzame professionals worden geconfronteerd. Die druk heeft meerdere kanten die elkaar versterken. Zo weten we dat er sprake is van uitval (bijv. vanwege corona) en verloop en horen we dat professionals het niet gemakkelijk hebben met de zwaarte van de casuïstiek die hoger lijkt te liggen dan in het verleden. Tenslotte is er ook nog druk vanuit de werkprocessen en administratieve procedures, terwijl last but not least medewerkers ook te maken hebben met effecten op de werkdruk vanwege omstandigheden in hun privéleven die direct samenhangen met het huidige tijdsgewricht. We hebben niet de illusie dat we een gemakkelijke oplossing voor al deze, samenhangende, ontwikkelingen en hun effect op de werkdruk kunnen vinden. Maar wel kunnen en willen we stil staan bij de vraag of er op korte termijn in te voeren maatregelen zijn, die in ieder geval tot een zekere verlichting kunnen leiden – uiteraard zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de jeugdhulp of het zorglandschap. Dat is het belangrijkste onderwerp voor deze Deeltafel. Al willen we ook nog stil staan bij de vraag of we als regio Haaglanden met aanbieders zouden moeten komen tot een strategie gericht op het aanpakken van die meer structurele ontwikkelingen die onze mensen onder werkdruk zetten, plus hoe en met wie we dat dan zouden kunnen doen. |
Meer informatie
Heb je vragen over de Ontwikkeltafel? Of wil je zien wie er community lid is op dit digitale platform? Ga naar www.jeugdhulphaaglanden.nl. Alleen toegankelijk voor betrokkenen bij jeugdhulp in regio Haaglanden na inloggen. Voor vragen kun je ook een mail sturen naar kees.verhaar@h10inkoop.nl.
Ontwikkeltafel 24-11
Registratiewebsite voor Ontwikkeltafel 24-11Ontwikkeltafel 24-11nienke@nekzt.nl
Ontwikkeltafel 24-11nienke@nekzt.nlhttps://www.aanmelder.nl/ontwikkeltafel17/aanmelden
2022-11-24
2022-11-24
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Ontwikkeltafel 24-11Ontwikkeltafel 24-110.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Zoom: link volgtZoom: link volgtNederland