Leergang 4 Oplossingsgericht Coachen
Coaching is een belangrijke methode in het begeleiden van de aios in het nieuwe curriculum voor aios. Door middel van coaching zet u de aios aan tot actief en zelfstandig leren. De aios plant zoveel mogelijk zelf zijn leeractiviteiten, en u schept als coach de voorwaarden voor de aios om tot leren te komen. Op deze manier is de aios het meest actief en daarmee leert hij het meest. Als coachende opleider heeft u een begeleidende rol.

Oplossingsgericht coachen is – het woord zegt het al – een specifieke manier van coachen. Het specifieke zit hem niet alleen in een nieuwsgierig onderzoekende houding (kenmerk van coachen in het algemeen), maar vooral in het gebruik maken van de eigen hulpbronnen van de gecoachte en daarmee verder gaan. Oplossingsgericht coachen kan bijzonder ‘empowerend’ werken.

Leergang 6 EBM
Doe mee aan deze speciaal ontworpen leergang over EBM voor huisartsopleiders. De leergang bestaat uit vier individuele e-learning modules als thuiswerk en vier ochtenden groepsonderwijs op het instituut. Heel praktisch en toegepast met veel ruimte voor vragen en discussie. De e-learning modules kunnen op het individuele niveau worden afgestemd, van ‘basaal EBM’ tot en met ‘EBM voor experts’. Je kunt het gewoon thuis achter je PC, op je ‘tablet’ of waar dan ook doen op een moment dat je zelf kiest. Per keer wordt hiervoor 2 - 3 uur voorbereidingstijd van je gevraagd. Alles bij elkaar heel zinnig voor je eigen scholing en praktijkvoering, maar vooral ook in je rol als opleider. We gaan aan de slag met klinische vragen uit de praktijk, hands on oefenen met zoeken naar literatuur, kritisch de gevonden literatuur lezen en we eindigen met een mini-CAT presentatie.

Leergang 7 Videotoets +
”Ik hoor veel positieve geluiden over de Videotoets+, maar hoe werkt het precies? Wat moet je weten? Waar zitten de valkuilen?”

Dit zijn voor de hand liggende vragen van de opleider die nog niet met de Videotoets+ (VT+) heeft gewerkt. Maar ook voor opleiders die er inmiddels ervaring mee hebben, kan het goed zijn om de werkwijze nog eens onder de loep te nemen. Nu de VT+ in Fase 2 een vast onderdeel is van het toetsings- en beoordelingsprogramma voor de aios, is het belangrijk dat dit instrument op de juiste manier wordt toegepast.
Met behulp van de VT+ kan de opleider aan de hand van een consult eigenlijk alle competentiegebieden met de aios bespreken, zich een oordeel vormen over de aios op die competenties en haar/hem daarover gerichte feedback geven. In ieder geval gaat het dan over de competentiegebieden medisch handelen (met name het klinisch redeneren), arts-patiënt communicatie (de doelgerichte inzet van vaardigheden) en professionaliteit.
Tijdens het bekijken van de opname samen met je aios, analyseer je gezamenlijk het denkproces van je aios. Het stappenplan behorend bij de VT+ geeft structuur aan het gesprek. Uiteindelijk geef je als opleider feedback en een oordeel over de taakgebieden die in dit consult aan de orde zijn geweest. Met behulp van jouw feedback zal de aios nieuwe leerdoelen kunnen formuleren. Dit hele proces komt in deze leergang aan de orde.

Leergang 8 Intervisievaardigheden
De leergang Intervisievaardigheden is bedoeld voor opleiders die met anderen stil willen staan bij situaties uit hun praktijk als opleider. Het doel is om het eigen functioneren samen met collega’s te onderzoeken en daar waar gewenst te optimaliseren.

De leergang heeft tot doel dat de deelnemers zich verder ontwikkelen als huisartsopleider door: van elkaar over zichzelf als opleider te leren; elkaar onderling te bevragen; te reflecteren; feedback te krijgen en te geven en kennis te maken met intervisie als methode.
Tijdens de eerste bijeenkomst spreekt de nieuwe intervisiegroep af hoe ze tijdens deze leergang met elkaar aan de slag zullen gaan. De intervisiebegeleider geeft uitleg over de verschillende mogelijkheden. Als voorbereiding op de volgende intervisiebijeenkomsten brengen steeds 2 deelnemers een eigen casus in. Aan de hand van een basismethodiek wordt deze in de bijeenkomst besproken. Er wordt gebruik gemaakt van de vertrouwensband van de groep en van de persoonlijke verschillen in hoe ieder in het huisartsen vak omgaat met diverse vraagstukken.
Intervisie levert waardevolle oplossingsstrategieën, ideeën en bijzondere intercollegiale contactmomenten op.

Leergang 9 Mindfulness en (zelf)compassie 
Deze leergang is bedoeld voor opleiders die meer rust en aandacht in hun (werkend) leven willen brengen en die daarnaast compassie en medemenselijkheid als de basis van hoogwaardige zorg beschouwen en deze basis willen verstevigen. Er is een grote overlap met de Mindfulness-leergang maar biedt een extra verdieping op het thema (zelf)compassie. Deze leergang is daarmee geschikt voor zowel opleiders die de leergang Mindfulness al eerder hebben gevolgd, als voor hen die nog weinig ervaring hebben met aandachtoefeningen.

In deze leergang leer je hoe je deze vaardigheden van compassie kunt versterken in de hectiek van de dagelijkse beroepspraktijk en oefen je vorm te geven aan compassie: naar de patiënt, naar je collega’s en aios, en niet op de laatste plaats naar jezelf.

Leergang 11 Palliatieve zorg
Nadruk in deze leergang ligt op het optimaliseren van de didactische vaardigheden en professionaliteit van de opleider bij het coachen van de aios in het verlenen van palliatieve zorg (de proactieve complexe zorg).  Door middel van een interactief programma willen we aansluiten bij de behoefte van jou als opleider.

Programma onderdelen zijn:
1.            Ondersteuning van de aios bij het opstellen en uitvoeren van een zorgplan

2.            Persoonsgericht leergesprek, gericht op zelfzorg
3.            Methodiek Palliatief redeneren: theorie en praktische toepassing a.d.h.v. eigen casuïstiek
4.            Coachen van aios bij communicatievaardigheden bijvoorbeeld bij zingevingsvragen
5.            Keuze programma, afhankelijk van de behoefte van de deelnemende opleiders
6.            Evaluatie: wat is de opbrengst van de leergang?

Leergang 12 projectmatig werken
Succesvol veranderen in je praktijk!
Je wilt iets in je praktijk veranderen, hoe pak je dat aan? Vaak val je na een tijdje toch weer terug in je oude patroon. Je AIOS werkt aan haar kwaliteitsproject en vraagt je hulp. Voel je je deskundig? Wil ze niet veel te veel veranderen? En, hoe zorgt ze ervoor dat de verandering qua werkzaamheden in de praktijk goed geborgd is voordat ze weg gaat?

Of weer een uitnodiging van de Zorggroep die het zoveelste project start. Inhoudelijk zeker interessant maar je hebt ’t al druk genoeg of toch meedoen? Waarom pakt de Zorggroep dit op deze manier aan?

In deze leergang komt o.a. aan de orde: projectmanagement, zorgvernieuwing, SWOT, het krachtenveld en basisprincipes van verandermanagement. We werken met voorbeelden en eigen casuïstiek.

Werkwijze: zeer interactief.

Je haalt het meest uit deze leergang als je met een eigen plan of idee een verandering in wilt voeren in je praktijk. Ook zonder eigen praktijkplan is deelname mogelijk. 
Na deze leergang voel je je deskundiger en kun je met meer vertrouwen je volgende verandering invoeren!


Leergang 13 Veilig thuis
In deze interactieve leergang worden de verschillende inhoudelijke en juridische aspecten rondom huiselijk geweld en kindermishandeling besproken.
Mag ik informatie verstrekken over mijn patiënten als Veilig Thuis hierom vraagt?
Moet ik beide ouders informeren voordat ik een melding doe bij Veilig Thuis?
Welke blauwe plekken of brandwonden kunnen duiden op toegebracht letsel?
In de leergang komen de KNMG-meldcode, de kind check, de werkwijze van Veilig Thuis en onderwerpen zoals conflictscheidingen, gezag over minderjarige kinderen, seksueel misbruik, verwaarlozing, ouderenmishandeling en letselduiding aan bod.
Er is ruimte voor inbreng van eigen casuïstiek en vragen.


Leergang 14 Jeugd en huisarts
Deze leergang bevordert van de kennis over de zorg van de jeugd en het optimaliseren van de samenwerkingsvaardigheden en -mogelijkheden in de opleidingspraktijk en daarbuiten. De nadruk ligt op onderwerpen veilig en gezond opgroeien, mentale gezondheid en weerbaarheid, leefstijl en voorkomen van overgewicht en genderaspecten.

Leergang 15 Algemene Lichamelijke Klachten (ALK)
In deze leergang leer je aan de hand van eigen casuïstiek over begeleiding van patiënten met ALK.  Je wordt uitgedaagd om een verdiepingsslag te maken in (zelf)kennis en vaardigheden.

Leergang 16 Meer tijd voor dokter en patiënt
De aios leert in de opleiding praktische vaardigheden in spreekkamer, praktijk en wijk, zoals het brede gesprek, samenwerking met POH & assistente, warm verwijzen, hoe zit het met de wijk, wat werkt wel, wat werkt niet. Hoe vind je je weg hiermee als waarnemer, en wat moet je kunnen als praktijkhouder? De opleider voert deze aspecten al jaren uit, en wordt eerder uitgedaagd op een heel ander niveau: met de hoge werkdruk, veelgebruikers, taakherschikking en substitutie. In deze leergang bespreken we de doelen uit de leerlijn populatiegerichte zorg en de Module Preventie, wijk en populatiegericht werken (PWPW), op ‘meta-niveau’, zoals weer gegeven in Meer tijd voor de Patient. Hoe kan de opleider bewust nog beter sturen op de uitdagingen zodat er winst is voor iedereen? De aios leert positief bijdragen aan de praktijk, zodat de aios ‘later’ als stevige huisarts met de kop in de wind kan staan. Want het stormt wel in de zorg. We gaan voor de triple learning loop: opleider en aios leren op eigen niveau, versterken elkaar en aios helpt ook met stappen in de praktijk. We werken met veel eigen inbreng, intensieve uitwisseling en maatwerk.

Leergang 17 Chronische Zorg
Tijdens deze leergang doe je kennis en vaardigheden op voor de begeleiding van de aios rond de onderwerpen die te maken hebben met chronische zorg. Weet je zelf voldoende van voedingsadviezen bij diabetes of welke inhalator het meest geschikt is voor de jonge volleyballer met astma? En wat doe je met het CVRM lab dat is aangevraagd door de POH en plots een verlaagde nierfunctie laat zien? Laat je alles over aan de POH? In hoeverre ben je in staat de AIOS hierin te coachen? Afhankelijk van de leerbehoeftes zullen deze of andere onderwerpen worden besproken.

 

 

24 september 2024

Mogelijk gemaakt door
eenvoudig evenementen organiseren
 eenvoudig evenementen organiseren