Leergang 4 Oplossingsgericht Coachen
Coaching is een belangrijke methode in het begeleiden van de aios in het nieuwe curriculum voor aios. Door middel van coaching zet u de aios aan tot actief en zelfstandig leren. De aios plant zoveel mogelijk zelf zijn leeractiviteiten, en u schept als coach de voorwaarden voor de aios om tot leren te komen. Op deze manier is de aios het meest actief en daarmee leert hij het meest. Als coachende opleider heeft u een begeleidende rol.

Oplossingsgericht coachen is – het woord zegt het al – een specifieke manier van coachen. Het specifieke zit hem niet alleen in een nieuwsgierig onderzoekende houding (kenmerk van coachen in het algemeen), maar vooral in het gebruik maken van de eigen hulpbronnen van de gecoachte en daarmee verder gaan. Oplossingsgericht coachen kan bijzonder ‘empowerend’ werken.

Leergang 5 Intervisievaardigheden
De leergang Intervisievaardigheden is bedoeld voor opleiders die met anderen stil willen staan bij situaties uit hun praktijk als opleider. Het doel is om het eigen functioneren samen met collega’s te onderzoeken en daar waar gewenst te optimaliseren.

Tijdens de eerste bijeenkomst spreekt de nieuwe intervisiegroep af hoe ze tijdens deze leergang met elkaar aan de slag zullen gaan. Het is belangrijk om hierbij aanwezig te zijn. Er wordt gebruik gemaakt van de vertrouwensband van de groep en van de persoonlijke verschillen in hoe ieder in het huisartsen vak omgaat met diverse vraagstukken. 
De intervisiebegeleider geeft uitleg over de verschillende mogelijkheden. Als voorbereiding op de volgende intervisiebijeenkomsten brengen steeds 2 deelnemers een eigen casus in. Aan de hand van een basismethodiek wordt deze in de bijeenkomst besproken. 

Leergang 6 EBM
Doe mee aan deze speciaal ontworpen leergang over EBM voor huisartsopleiders. De leergang bestaat uit vier individuele e-learning modules als thuiswerk en vier dagdelen groepsonderwijs op het instituut. Heel praktisch en toegepast met veel ruimte voor vragen en discussie. De e-learning modules kunnen op het individuele niveau worden afgestemd, van ‘basaal EBM’ tot en met ‘EBM voor experts’. Je kunt het gewoon thuis achter je PC, op je ‘tablet’ of waar dan ook doen op een moment dat je zelf kiest. Per keer wordt hiervoor 2 - 3 uur voorbereidingstijd van je gevraagd. Alles bij elkaar heel zinnig voor je eigen scholing en praktijkvoering, maar vooral ook in je rol als opleider. We gaan aan de slag met klinische vragen uit de praktijk, hands on oefenen met zoeken naar literatuur, kritisch de gevonden literatuur lezen en we eindigen met een mini-CAT presentatie.

Leergang 8 Huiselijk geweld en kindermishandeling
In deze interactieve leergang worden de verschillende inhoudelijke en juridische aspecten rondom huiselijk geweld en kindermishandeling besproken.
Mag ik informatie verstrekken over mijn patiënten als Veilig Thuis hierom vraagt?
Moet ik beide ouders informeren voordat ik een melding doe bij Veilig Thuis?
Welke blauwe plekken of brandwonden kunnen duiden op toegebracht letsel?
In de leergang komen de KNMG-meldcode, de kind check, de werkwijze van Veilig Thuis en onderwerpen zoals conflictscheidingen, gezag over minderjarige kinderen, seksueel misbruik, verwaarlozing, ouderenmishandeling en letselduiding aan bod.
Er is ruimte voor inbreng van eigen casuïstiek en vragen.

Leergang 9 Mindfulness en (zelf)compassie 
Deze leergang is bedoeld voor opleiders die meer rust en aandacht in hun (werkend) leven willen brengen en die daarnaast compassie en medemenselijkheid als de basis van hoogwaardige zorg beschouwen en deze basis willen verstevigen. Er is een grote overlap met de Mindfulness leergang maar biedt een extra verdieping op het thema (zelf)compassie. 
In deze leergang leer je hoe je deze vaardigheden van compassie kunt versterken in de hectiek van de dagelijkse beroepspraktijk en oefen je vorm te geven aan compassie: naar de patiënt, naar je collega’s en aios, en niet op de laatste plaats naar jezelf.

Leergang 11 Palliatieve zorg
Nadruk in deze leergang ligt op het optimaliseren van de didactische vaardigheden en professionaliteit van de opleider bij het coachen van de aios in het verlenen van palliatieve zorg (de proactieve complexe zorg).  Door middel van een interactief programma willen we aansluiten bij de behoefte van jou als opleider.
Programma onderdelen zijn:
1.            Ondersteuning van de aios bij het opstellen en uitvoeren van een zorgplan
2.            Persoonsgericht leergesprek, gericht op zelfzorg
3.            Methodiek Palliatief redeneren: theorie en praktische toepassing a.d.h.v. eigen casuïstiek
4.            Coachen van aios bij communicatievaardigheden bijvoorbeeld bij zingevingsvragen
5.            Keuze programma, afhankelijk van de behoefte van de deelnemende opleiders
6.            Evaluatie: wat is de opbrengst van de leergang?


Leergang 12 Jeugd en huisarts
Deze leergang bevordert van de kennis over de zorg van de jeugd en het optimaliseren van de samenwerkingsvaardigheden en -mogelijkheden in de opleidingspraktijk en daarbuiten. De nadruk ligt op onderwerpen veilig en gezond opgroeien, mentale gezondheid en weerbaarheid, leefstijl en voorkomen van overgewicht en genderaspecten.

Leergang 13 ALK (algemene lichamelijk klachten)
In deze leergang leer je aan de hand van eigen casuïstiek over begeleiding van patiënten met ALK.  Je wordt uitgedaagd om een verdiepingsslag te maken in (zelf)kennis en vaardigheden.


Leergang 14 Meer tijd voor dokter en patiënt
De aios leert in de opleiding praktische vaardigheden in spreekkamer, praktijk en wijk, zoals het brede gesprek, samenwerking met POH & assistente, warm verwijzen, hoe zit het met de wijk, wat werkt wel, wat werkt niet. Hoe vind je je weg hiermee als waarnemer, en wat moet je kunnen als praktijkhouder? De opleider voert deze aspecten al jaren uit, en wordt eerder uitgedaagd op een heel ander niveau: met de hoge werkdruk, veelgebruikers, taakherschikking en substitutie. In deze leergang bespreken we de doelen uit de leerlijn populatiegerichte zorg en de Module Preventie, wijk en populatiegericht werken (PWPW), op ‘meta-niveau’, zoals weer gegeven in Meer tijd voor de Patient. Hoe kan de opleider bewust nog beter sturen op de uitdagingen zodat er winst is voor iedereen? De aios leert positief bijdragen aan de praktijk, zodat de aios ‘later’ als stevige huisarts met de kop in de wind kan staan. Want het stormt wel in de zorg. We gaan voor de triple learning loop: opleider en aios leren op eigen niveau, versterken elkaar en aios helpt ook met stappen in de praktijk. We werken met veel eigen inbreng, intensieve uitwisseling en maatwerk.


Leergang 15 Chronische Zorg
Tijdens deze leergang doe je kennis en vaardigheden op voor de begeleiding van de aios rond de onderwerpen die te maken hebben met chronische zorg. Weet je zelf voldoende van voedingsadviezen bij diabetes of welke inhalator het meest geschikt is voor de jonge volleyballer met astma? En wat doe je met het CVRM lab dat is aangevraagd door de POH en plots een verlaagde nierfunctie laat zien? Laat je alles over aan de POH? In hoeverre ben je in staat de AIOS hierin te coachen? Afhankelijk van de leerbehoeftes zullen deze of andere onderwerpen worden besproken.

Leergang 16 Contextuele benadering in de huisartspraktijk
Geïnteresseerde opleiders de mogelijkheid bieden om zich te verdiepen in het contextuele gedachtegoed van Nagy en wat dit voor hen kan betekenen in de dagelijkse praktijkvoering en als opleider. 
De contextuele benadering blijkt voor huisartsen een waardevolle manier van hulpverlening in de eigen spreekkamer. Bijvoorbeeld bij psychosociale problemen, ALK, palliatieve trajecten, echtscheiding, relationele- en levensfase problematiek. Daarnaast biedt het ook een visie waaruit je je werk als huisarts én als opleider vorm kunt geven.


Leergang 17 Happy dokter
In een tijd waarin de zorgbehoefte alleen maar groeit, de werkdruk in de praktijk steeds verder toeneemt, is het belangrijk dat (ook) huisartsen weer leren luisteren naar hun eigen behoeften en grenzen. Want alleen als je goed voor jezelf zorgt, kun je dat ook voor je patiënten en je team – inclusief je aios - blijven doen.
De leergang happy dokter helpt je balans te herstellen, stress te verminderen en werkplezier te vergroten. Je krijgt inzicht in niet-werkende patronen en maakt een helder plan om in actie te komen. Bovendien vul je je vaardigheden aan om als opleider ook je aios op dit vlak beter te begeleiden.

Leergang 18 Populatiegerichte zorg
Een duurzame toekomst voor de huisartsenzorg.
De huisartsenzorg staat onder aanzienlijke druk. De toenemende werkbelasting en de beperkte ruimte binnen het huidige systeem maken duidelijk dat een andere benadering noodzakelijk is.
Tijdens deze leergang krijgt u concrete en toepasbare handvatten om uw werkwijze toekomstbestendig in te richten. We werken aan knelpunten uit uw praktijk en maken de vertaalslag naar populatiegerichte zorg. U leert hoe u de stap kunt zetten van individuele patiëntenzorg naar zorg voor patiëntgroepen. Dit biedt niet alleen meer overzicht en kwaliteit van zorg, maar draagt ook bij aan het terugdringen van werkdruk. Met deze leergang kunt u de AIOS begeleiden bij het praktijkverbeterplan.

Leergang 19 Planetary health for Dummies
Planetary Health for dummies: “ Say no more en ontdek zelf”

 

Leergang 20 Innovaties in de zorg: de huisarts(opleider) van morgen
Word toekomstbestendig als huisartsopleider!
De huisartsenzorg verandert razendsnel. Digitalisering, data gedreven werken en AI zijn geen toekomstmuziek meer, maar dagelijkse realiteit. Hoe bereid je AIOS hierop voor? Welke tools en inzichten helpen jou als opleider om mee te bewegen met deze ontwikkelingen?

Je werkt aan praktijkgerichte opdrachten, wisselt ervaringen uit met collega’s en test hands-on de nieuwste innovaties. Samen onderzoeken we welke competenties nodig zijn voor de huisarts van morgen en van vandaag. Deze leergang is ontwikkeld in samenwerking met de Academische Werkplaats Huisartsenzorg, maar staat volledig in het teken van jouw praktijk en opleiders rol.

 

07 oktober 2025

29 oktober 2025

Mogelijk gemaakt door
eenvoudig evenementen organiseren
 eenvoudig evenementen organiseren