Programma
Inleiding
Veel wetenschappers ervaren een te eenzijdige nadruk op onderzoeksprestaties, waardoor werkzaamheden in de andere domeinen (onderwijs, impact, leiderschap en patiëntenzorg) onvoldoende waardering krijgen en de ambities in deze domeinen onder druk komen te staan. Met het landelijke programma Erkennen & Waarderen willen we daarom onder andere de bestaande beoordelingssystematiek aanpassen en verbeteren. Uitgangspunt is dat de nadruk meer op kwaliteit komt te liggen en minder op kwantiteit. Met name op de domeinen onderwijs, impact en leiderschap is de manier van beoordelen nog onvoldoende ontwikkeld. In de routekaart Ruimte voor ieders talent in de praktijk hebben we vervolgens vastgelegd dat instellingen in 2024 duidelijk maken welke kwaliteitskenmerken zij hanteren op de verschillende kerndomeinen rond de werving, ontwikkeling, benoeming en bevordering van wetenschappelijk medewerkers. Daarbij is ook afgesproken dat we rekening houden met de verschillen tussen de disciplines, good practices delen en landelijk afstemmen waar mogelijk.
Vanuit het landelijke programma Erkennen & Waarderen proberen we het onderlinge gesprek over de kwaliteitskenmerken te stimuleren. Daarom hebben we in het najaar van 2024 de verschillende disciplineoverleggen benaderd met het verzoek in gesprek te gaan over de gehanteerde kwaliteitskenmerken en eveneens na te gaan in hoeverre deze kenmerken in lijn zijn met het gedachtegoed van Erkennen & Waarderen. Destijds hebben we ook toegezegd een vragenlijst te ontwikkelen. Met deze vragenlijst hopen we enerzijds een beeld te krijgen welke kwaliteitskenmerken de verschillende faculteiten c.q. disciplines hanteren. Anderzijds hopen we dat de resultaten een middel zijn om het onderlinge gesprek binnen de faculteit en het disciplineoverleg te bevorderen.
Eind maart is de vragenlijst uitgezet onder alle decanen van de Nederlandse universiteiten. Van de ongeveer honderd decanen heeft ongeveer 60% de vragenlijst ingevuld. Tijdens deze bijeenkomst zal het onderzoeksteam van het Centrum voor Wetenschaps- en Technologiestudies (CWTS) van Universiteit Leiden de resultaten presenteren. Vervolgens gaan we met elkaar in gesprek over de bevindingen en vooral ook over de vraag wat we van de resultaten kunnen leren. Daarnaast willen we door middel van een workshopronde waarin faculteiten goede voorbeelden delen, het voorstellingsvermogen vergroten.
Programma
9:30 uur | Inloop met koffie/thee |
10:00 uur |
Aanvang plenair programma met:
|
10:15 uur |
Presentatie resultaten vragenlijst |
10:45 uur |
Panelgesprek: het gebruik van kwaliteitskenmerken |
11:25 uur | Koffiepauze |
11:40 uur |
Wereldcafé: leren van de resultaten van de vragenlijst |
12:45 uur | Lunchpauze |
13:30 uur |
In de vorm van een presentatie delen enkele faculteiten wat zij in relatie tot het thema kwaliteitskenmerken hebben ontwikkeld. In deze sessies is veel ruimte voor interactie. De keuze is uit vijf parallelle sessies:
|
14:15 uur | Plenaire afsluiting |
14:30 uur |
Einde programma Voor belangstellenden is er na afloop van het formele programma een rondleiding over de campus van de WUR. |