Workshops
Ronde 1: 13.45 - 14.45 uur
Ronde 2: 15.00 - 16.00 uur
1. In gesprek met Kim, Jette en Ricardo
Ricardo Clarijs, assistent bondscoach Handbal met handbalsters Kim Molenaar & Jette van Ingen
Wil je verder inzoomen in de sportcontext van zelfregulatie? Wil je meer weten over hoe jonge mensen met verschillende karakters en achtergronden hier tegenaan kijken? En wil je jouw vragen stellen en de raakvlakken en schuurplekken vinden met de andere omgevingen waarin deze talenten zich begeven, denk daarbij aan de schoolsituatie, thuissituatie en de maatschappelijke carrière, dan kan dit in deze workshop!
2. In gesprek met Laura; zelfregulatie in prestatiegedrag
Laura Jonker, bewegingswetenschapper / bedenker XOET-scan
Tijdens de workshop kun je in gesprek met Laura over de tools of methodes die jij gebruikt om zelfregulatie bij topsporttalenten te stimuleren. Op welke manier vlieg je het stimuleren van zelfregulatief gedrag aan? Waar loop je tegenaan? Tijdens de workshop neemt Laura de tijd om elementen van jullie aanpak te bespreken en te kijken waarom ze naar haar (wetenschappelijk) inzicht werken of niet werken. Heb jij dus een casus van een topsporttalent, een methode of een vraag waarover je graag met Laura van gedachte wisselt, dan is dit een workshop voor jou. Het is handig wanneer je jouw vraag of casus paraat hebt, maar natuurlijk ben je ook welkom om mee te luisteren naar de vragen van anderen. Tevens is er de mogelijkheid om kennis te maken met en gebruik te maken van de XOET-scan voor wie dat wil.
3. 'Leider, laat je zien!'
Hartger Wassink, organisatiepsycholoog
Leerlingen in een topsport-programma inspireren ons met de motivatie die ze hebben en de prestaties die ze weten neer te zetten. Vaak weten ze naast sportieve prestaties ook goede schoolresultaten te behalen. Wat als we bij alle leerlingen die sterke motivatie weten los te maken? Zou dat niet geweldig zijn? Welk leiderschap is daar voor nodig? Daarover gaat deze workshop.
Topsporters, en de leraren en coaches die hen begeleiden, weten dat het af en toe nodig is om de regels te buigen, of ze zelfs te breken. Omdat je, als je tot ongekende prestaties wilt komen, soms dingen moet doen die niet binnen regels passen. Vaak blijkt trouwens, dat die regels veel minder strikt waren dan je dacht. Er is vaak zo veel meer mogelijk, dat laten de Topsport Talentscholen iedere dag zien. Het is wel spannend, als je je eigen keuzes maakt, want dan draag je er ook zelf verantwoordelijkheid voor en dan moet je weten wat je drijfveer is, waarvoor je het allemaal doet.
Om leraren en leerlingen met die verantwoordelijkheid om te laten gaan, zul je die moeten voorleven als leider. Als jij steeds terugvalt op regels, jezelf niet laat zien, dan ontstaat er geen verbondenheid en geef je geen autonomie. Verbondenheid creëren vraagt vooral openheid van jezelf als leider, je laten zien in wie je bent, en wat je belangrijk vindt. Die openheid is kwetsbaar, per definitie.
Het geeft ook ontzettend veel voldoening, want die openheid krijg je terug. Zo ontstaat een echte relatie. En daar gaan anderen (leraren en leerlingen) hun autonomie benutten en ervaren dat ze zelf kunnen bereiken wat ze voor ogen hebben. Moet je zien wat dat doet met hun motivatie…
4. Leerlijn Prestatiegedrag; hoe we vanuit TeamNL zorgen dat sporters kunnen omgaan met de uitdagingen van hun topsportcarrière
Suzan Blijlevens, projectleider prestatiegedrag, TEAMNL/NOC*NSF
Na deze workshop weet je:
- wat prestatiegedrag inhoudt: maximaal ontwikkelen & optimaal presteren;
- hoe TeamNL talentvolle sporters en topsporters hierin ondersteund;
- wat de TeamNL Leerlijn Prestatiegedrag inhoudt en hoe we dit implementeren in talent- en topsportprogramma’s;
- hoe we coaches leren en ondersteunen om te coachen op prestatiegedrag én hoe sporters hier beter door worden.
5. Zelfregie op het Talentencollege Noord (TAN); werkwijze Talentencollege verbreed naar een VSO groep
Alex de Lange, onderwijsmanager TAN en Merel Bosma, studiecoach TAN
‘Leerlingen kunnen niet plannen en nemen geen initiatief’ is een veelgehoorde opmerking binnen het onderwijs. Op de TAN gaan we uit van de gedachte dat de metacognitieve vaardigheden van leerlingen nog niet volledig ontwikkeld zijn en dat we als onderwijs een rol hebben om deze vaardigheden verder te ontwikkelen.
In het onderwijs is echter veel vastgelegd, waardoor leerlingen weinig keuzevrijheid hebben. Dat is vanuit het oogpunt van organisatie en beheersbaarheid begrijpelijk, maar in onze ogen soms ook een gemiste kans voor leerlingen om zelf regie te nemen over hun eigen leerproces.
Binnen de TAN wordt niet gewerkt met een vast lesrooster. Leerlingen komen tussen hun trainingen door op school en hebben in de tijd op school zelf de keuzevrijheid om te beslissen waarmee ze aan het werk willen gaan. Vakdocenten komen middels een soort spreekuren systeem langs voor het bieden van vakgerichte begeleiding. Toetsen plannen de leerlingen in samenspraak met de studiecoaches en medeleerlingen. De studiecoach heeft op de TAN een centrale rol in het ondersteunen van leerlingen. De studiecoach helpt o.a. bij het plannen, initiatief nemen richting vak coaches, een duidelijke hulpvraag formuleren, afstemming met het sportprogramma en het nemen van verantwoordelijkheid voor een goede voortgang.
Bijna vier jaar geleden hebben we het TAN concept ook vertaald naar de ‘Synthese groep’. Dit is een groep leerlingen met voornamelijk een diagnose binnen het Autisme Spectrum Stoornis. Deze groep leerlingen heeft onder andere moeite met het zelf aanbrengen van structuur. Door gebruik te maken van onze TAN systematiek proberen we bij deze leerlingen een zelfregie te ontwikkelen, zodat ze goed voorbereid naar het HBO of WO kunnen doorstromen.
In deze workshop zullen we aangeven hoe de studiecoaches bij ons leerlingen helpen en ondersteunen met het nemen van regie binnen zowel de TAN als de Synthese. Ook zullen we ingaan op meerwaarde van de samenwerking tussen beide doelgroepen. Daarbij zullen leerlingen ook vertellen over hun ervaringen hiermee.
We willen daarbij ook met alle deelnemers uitwisselen hoe een ieder binnen zijn school de behoefte aan ondersteuning bij het nemen van regie ziet tussen de sport leerlingen, reguliere leerlingen en leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte. Tevens zouden we graag met jullie willen uitwisselen hoe er op de verschillende scholen ondersteuning wordt geboden op dit gebied.
6. Superslapen voor topsporters
Floris Wouterson, slaap performance coach
Win je de Tour in bed of is rust en slaap overrated? Ontdek het tijdens de workshop ‘Superslapen voor topsporters’ door slaap-expert Floris Wouterson. Tijdens deze workshop ga je ontdekken:
- wat de meest bepalende factor is om die diepe, herstellende nachtrust te bereiken;
- hoe een optimaal slaapschema van een jonge ambitieuze atleet eruitziet;
- waarom slaap vooral bij jonge atleten nog belangrijker is dan bij volwassen, om blijvend op hoog niveau te presteren.
Zijn boek ‘Superslapen, praktische lifestyle principes voor je beste nachtrust ooit’ (10e druk) ontving een 5 sterren beoordeling van de NRC Handelsblad als het meeste praktische boek om je slaapgewoontes én performance te verbeteren! En stond weken op nummer #1 binnen de bestseller top 100 van Managementboek.nl, en is inmiddels ook in het Duits verschenen.
Floris is gepassioneerd nieuwsgierig en vindt niets leuker dan beproefde wetenschappelijke methodes te vereenvoudigen zodat anderen snel resultaat boeken. Dus als je uren per week wilt investeren om ze te doorgronden - terwijl ze even effectief zijn in 40% van de tijd - dan houdt hij je niet tegen😊.
Wat zegt Chris Cotteleer over Floris:
- Altijd goed gezind, en heeft een aanstekelijke glimlach;
- Weet als geen ander wat powernapping is (doet hij bijna dagelijks, haha);
- Is een ‘no nonsense’-persoon die in contact gaat zonder onmiddellijk te beoordelen;
- Is een lange termijn denker voor de beste resultaten;
- Voelt zich helemaal thuis in de natuur, met name Alto Adige en de Pantanal.
Floris woont met zijn vrouw en 2 (inmiddels volwassen) kinderen in Antwerpen.
Chris Cotteleer is de eerste Belg die op alle zeven continenten een marathon heeft gelopen. De koudste op Antarctica en de warmste in de Sahara.
Let’s Sleep!
7. Gepersonaliseerd leren voor topsportonderwijs
Cors Westerdijk, voorzitter EVOT en Yvonne van Weert, projectleider gepersonaliseerd leren
Geen topsporter heeft een sportcarrière voor het leven. Om goed voorbereid te zijn op een tweede en maatschappelijke carrière is het voor topsporters belangrijk om de sport te combineren met onderwijs. In de topsport leeft daardoor een grote behoefte aan een duale opleiding, met flexibel maatwerkonderwijs dat minder plaats - en tijdafhankelijk is. Dit maatwerk vraagt om gepersonaliseerd onderwijs, om stimuleren van de zelfregulatie, om een compact, modulair en flexibel curriculum, op basis van leerdoelen, en digitaal beschikbaar.
Als projectleider duale carrière bij TeamNL centrum Zuid en als projectleider gepersonaliseerd leren bij het Expertisecentrum Voortgezet Onderwijs & Topsport (EVOT) vertaalt Yvonne de aanpak in gepersonaliseerd onderwijs die bij de TeamNL-scholen Zuid ontwikkeld wordt naar een landelijke aanpak. In de workshop brengt Yvonne je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in gepersonaliseerd leren met open leermiddelen, in de praktijk van de TeamNL-scholen en de samenwerking met partners uit het onderwijs (vo, mbo & ho) én topsport.
Een compact curriculum ontwikkelen op basis van leerdoelen, digitale beschikbaar voor alle leerjaren en opleidingen? Dat kan EVOT niet alleen! Daarom heeft EVOT de handen ineen geslagen met organisaties als in het Profielenberaad en participeert zijn in de 'Open Leermiddelen Alliantie Nederland'. Samen doen wij een grote subsidieaanvraag 'Impuls Open Leermateriaal' van het ministerie van OCW en het Nationaal Groeifonds.
Cors Westerdijk informeert je over deze aanvraag die het mogelijk moet maken om dat compacte curriculum en gepersonaliseerd (digitaal) onderwijs te ontwikkelen.
Wat leeft er bij jou (op school), welke ontwikkelingen zie jij, en hoe slaag jij er in het onderwijs te personaliseren en maatwerk toe te passen voor die talentvolle sporter? Als de subsidieaanvraag toegekend wordt, wat zou jij dan precies willen (laten) ontwikkelen? Voedt ons met je ervaringen, vragen en behoefte, dan nemen Yvonne en ik dat mee in de gezamenlijke zoektocht aar succesvol gepersonaliseerd leren binnen de duale opleiding van het (topsport)talent.
Landelijke Studiedag van het Expertisecentrum VO & Topsport
Registratiewebsite voor Landelijke Studiedag van het Expertisecentrum VO & TopsportArko Sports Media namens EVOTevents@sportsmedia.nl
Arko Sports Media namens EVOTevents@sportsmedia.nlhttps://www.aanmelder.nl/landelijke-evot-studiedag
2022-04-06
2022-04-07
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Landelijke Studiedag van het Expertisecentrum VO & TopsportLandelijke Studiedag van het Expertisecentrum VO & Topsport0.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Parkhotel Tjaarda (donderdag 7 april)Parkhotel Tjaarda (donderdag 7 april)Kon. Julianaweg 98 8453 WH Oranjewoud Nederland