Sessieronde 2 | 13:00 - 14:00
In deze sessieronde staat telkens één grote vraag centraal, die we binnen één uur in de vorm van een 'speedhackathon' samen proberen te beantwoorden .
Je kunt deelnemen aan één van deze vijf sessies:
Hoe kunnen wetenschapsmusea en science centers bijdragen aan...
- Sessie 2.1 ... het aanpakken van het lerarentekort in het onderwijs? | Astonautenzaal
- Sessie 2.2 ... het oplossen van het klimaatprobleem? | Space Station Square
- Sessie 2.3 ... betere aansluiting van het WNT-financieringslandschap op de praktijk van VSC-leden en vice versa? | Arianezaal
- Sessie 2.4 ... het vergroten van gelijke kansen voor talentontwikkeling? | Foyer
- Sessie 2.5 ... het versterken van wetenschapscommunicatie? | Clean Room
Sessie 2.1 ... het aanpakken van het lerarentekort in het onderwijs?
Astronautenzaal
Marthe Brinkel, Andersom Den Haag
Leora Tonus, Andersom Den Haag
Sessiehost: Gert-Jan van Rijn, hoofd programma en collectie Museon-Omniversum
De Onderwijsraad stelt dat er pijnlijke keuzes moeten worden gemaakt door het lerarentekort. Als er niets veranderd, zal de kansenongelijkheid groeien. We gaan in deze sessie razendsnel van landelijke maatschappelijke uitdaging, naar concrete stappen en acties. Want er valt veel te winnen, voor school, museum en leerling!
In deze sessie laten de kennismakelaars van Andersom je met een andere bril kijken naar mogelijkheden en kansen voor het verrijken van het onderwijs, het verlagen van de werkdruk en het stimuleren van talentontwikkeling. Welke activiteiten zijn (mogelijk) geschikt en interessant voor in een school en hoe kun je deze beschikbaar stellen? Welke (on)mogelijkheden voorzien jullie in de samenwerking met scholen? Ook neemt Museon-Omniversum ons mee in hoe zij in en met scholen willen gaan samenwerken.
Andersom Den Haag ondersteunt, net als andersom Amsterdam en Almere, basisscholen in de regio Den Haag bij het vinden van externe, vakbekwame professionals voor betekenisvol onderwijs. Ze hebben intensief contact met Schoolbesturen, schooldirecteuren, leerkrachten en kennen de uitdagingen en concrete behoeften van het primair onderwijs.
Sessie 2.2 ... het oplossen van het klimaatprobleem?
Space Station Square
Hans Hooijmaijers, directeur De Bastei
Lizzy Bakker, hoofd presentatie Naturalis
Het klimaatprobleem beïnvloedt iedereen, en wetenschap speelt een belangrijke rol in het begrijpen en hopelijk zelfs oplossen ervan. Het is dus belangrijk om de wetenschap te delen met een breed publiek. Maar hoe doe je dat? Laat je alleen de gevolgen zien of roep je op tot actie, probeer je iedereen mee te krijgen en neem je een duidelijk standpunt in? En zijn er misschien ook geluiden die je juist niet laat horen? En op welke manieren kan je als museum verder nog bezig zijn met duurzaamheid: met geheel vegetarisch restaurant? Zonnepanelen? Een klimaatneutraal gebouw? Alleen nog maar reizen met de trein?
Ga samen met Hans Hooijmaijers en Marjolein van Breemen in gesprek met je directe collega's over dit complexe probleem, onderzoek op welke vlakken duurzaamheid allemaal een rol speelt en beantwoord de vraag of wetenschapsmusea en science centers in staat zijn om het klimaatprobleem op te lossen.
Sessie 2.3 ... betere aansluiting van het WNT-financieringslandschap op de praktijk van VSC-leden en vice versa?
Arianezaal
Monique Verber, directeur Nederlands Watermuseum
Fion Sanders, coördinator fondsenwerving Discovery Museum
Karel Greven, sr. adviseur fondsenwerving bij LVWB fundraising
i.s.m. de VSC-intervisiegroep fondsenwerving
Wetenschapsmusea en science centers hebben het niet altijd makkelijk bij het vinden van aanvullende financiering. ‘Cultuur en erfgoed’ kennen vele subsidieregelingen, fondsen en de Vriendenloterij. Voor het onderwerp ‘natuur’ zijn de paden al smaller en voor ‘wetenschapscommunicatie’ is de spoeling dun. Volop uitdagingen dus.
Veel van onze activiteiten spelen zich af op het snijvlak van WNT. Welke maatschappelijke meerwaarde en perspectief kunnen wij aan financiers bieden zodat zij ons beter begrijpen en ons sneller/makkelijker ondersteunen? Wat ontbreekt er in het pallet? Welke drempels zijn er?
In deze sessie bedenken we recepten om dit te verbeteren. Daarbij proberen we niet alleen te kijken hoe wij zelf beter fondsen kunnen werven, maar gaan we ook op zoek naar gezamenlijke financieringsvormen en -ideeën.
Sessie 2.4 ... het vergroten van gelijke kansen voor talentontwikkeling?
Foyer
Anke Jongen, manager presentatie, educatie, collectie Natuurmuseum Brabant
Renske de Jonge, hoofd Science Linx Groningen
Wat zijn de kansen en succesfactoren voor multidisciplinair samenwerken met instellingen in je eigen stad of omgeving? Bij welke thema's (duurzaamheidseducatie, klimaat, gelijke kansen, binnen-buitenschools) kan jouw instelling aanhaken in samenwerking met lokale partners?
Renske de Jonge (Science LinX) en Anke Jongen (Natuurmuseum Brabant) hebben beiden meegewerkt aan een project van de VSC over talentontwikkeling binnen leerecosystemen. Tijdens het eerste deel gaan ze in op de leerpunten uit deze samenwerking. Hoe kun je als science center of wetenschapsmuseum een rol spelen in brede talentontwikkeling en het bevorderen van gelijke kansen? Ook ervaring uit andere nationale en lokale samenwerkingen worden aangehaald om de lessons learned te delen.
Het tweede deel van deze sessie wordt gebruikt om je te helpen (de eerste) stappen te zetten richting een duurzame samenwerking met partners in je eigen regio. Waar liggen kansen en wat moet je doen om die te benutten? Wij geven tips en handvatten om de samenwerking te verdiepen, verbreden of te verankeren.
Sessie 2.5 ... aan het versterken van wetenschapscommunicatie?
Clean Room
Meta Knol, voormalig directeur Leiden City of Science 2022, mede oprichter Ministerie van de Toekomst
Sessiehost: Hester Ketel, Coördinator Educatie Universiteitsmuseum Utrecht
Ingehaald! Actuele wetenschappelijke kennis (on)zichtbaar in het museum.
Wetenschappelijk onderzoek levert aan de lopende band nieuwe inzichten op. Maar zie je die kennis ook terug in wetenschapsmusea en science centers? Je kan immers niet bij elk nieuw inzicht een nieuwe tentoonstelling maken. Zijn wetenschapsmusea en science centers wel een geschikte plek voor wetenschapscommunicatie als ze achterlopen op de meest recente inzichten?
Ga samen op zoek naar het antwoord: wat maakt wetenschapsmusea en science centers bij uitstek zo (on)geschikt voor wetenschapscommunicatie?
VSC-ledendag 2023
Registratiewebsite voor VSC-ledendag 2023VSC-ledendag 2023info@vsc-netwerk.nl
VSC-ledendag 2023info@vsc-netwerk.nlhttps://www.aanmelder.nl/vsc-ledendag2023
2023-11-20
2023-11-20
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
VSC-ledendag 2023VSC-ledendag 20230.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Space Expo NoordwijkSpace Expo NoordwijkKeplerlaan 3 2201 AZ Noordwijk Nederland