Workshopronde 1
Behoefte aan een overzicht in één oogopslag? Bekijk dan de timetable!
Feedbacksessie 1
In een feedbacksessie wordt in max. 15 minuten een concept, probleem of dilemma gepitcht en krijg je als publiek daarna 15 minuten de kans om vragen te stellen en mee te denken over mogelijke oplossingen. Alle ideeën en vragen die niet aan bod komen tijdens deze discussieronde, kun je de pitchers meegeven via een feedbackformulier.
2x 30 minuten | 11:00 - 12:15 | NL | C1.013
1. Interdisciplinair toetsen: dilemma's én kansen!Sandra Johnson & Inge Rinkje de Jager (Hogeschool Rotterdam) Wat maakt het toetsen van interdisciplinair onderwijs uitdagend én spannend? Tijdens onze feedbacksessie gaan we met elkaar in gesprek over dilemma's rondom interdisciplinair toetsen in het hoger onderwijs. We starten met een korte pitch waarin we jullie meenemen in de dilemma's waar wij in onze praktijk tegenaan lopen. Hoe beoordeel je bijvoorbeeld studenten wanneer verschillende disciplines samenkomen in één toets? Hoe zorg je voor een eerlijk en transparant beoordelingsproces wanneer docenten vanuit verschillende vakgebieden betrokken zijn? Herkenbaar? Precies! Meerdere hogescholen lopen tegen vergelijkbare vraagstukken aan. En daar willen we graag samen met jullie over sparren. We horen graag jullie inzichten, ervaringen en best (en worst!) practices. Daarnaast staan we expliciet stil bij het studentperspectief: Hoe ervaren studenten zelf interdisciplinair toetsen? Wat maakt voor hen een beoordeling transparant en eerlijk? Wat hebben zij nodig om vertrouwen te krijgen in de beoordeling? Laten we elkaar helpen, nieuwe invalshoeken ontdekken en samen onze interdisciplinaire toetspraktijk versterken! |
2. Practising parent interviews using an AI AvatarGarmt Meulendijks (Hogeschool Inholland) Students of the primary school teacher training program (Pabo) regularly ask questions about conducting formal conversations/meetings with parents. In particular, practising these conversations is something some students experience limited opportunities for during the program and in their internships. To meet the needs of our students to practice relevant skills in conducting formal parent meetings, a tool has been developed using AI that allows students to engage in a conversation with a “virtual parent”. With this tool, they can choose from different types of conversations (e.g. an introductory conversation, a progress evaluation or a problem-solving conversation) and also receive feedback on their interaction with the virtual parent, based on existing feedback tools. In this feedback session, we would like to take you through our design of this tool and get feedback on the tool itself, but also on how we aim to deploy it in our curriculum and any opportunities you see for improvement. |
Meet-up | Leren van toetsen met AI
Leden themagroep ‘Leren van toetsen met AI’
Hoe kunnen we AI inzetten om studenten te blijven inspireren en dankzij de eindeloze mogelijkheden te laten leren van toetsen? Als nieuwe themagroep 'Leren van toetsen met AI' zijn we op zoek naar welke vragen volgens jullie beantwoord moeten worden om AI optimaal te laten bijdragen aan het leerproces. We hebben zelf al wat vragen op een rijtje gezet, maar zijn vooral benieuwd naar wat er bij jullie leeft. Zo kunnen we met de juiste focus aan de slag.
Sluit aan bij onze bijeenkomst om met je collega's praktijkervaringen en ideeën uit te wisselen over de rol die AI speelt in jouw werk, en hoe AI kan bijdragen aan het leerproces rondom toetsing. Denk bijvoorbeeld aan het genereren van vragen, studenten helpen gerichte feedback te vragen en de verkregen feedback gericht te verwerken. Gezamenlijk willen we een positief toekomstbeeld genereren waarin AI ons als docent verder gaat helpen bij het inspireren en begeleiden van de student van morgen.
Of je nu al experimenteert met AI of vooral nieuwsgierig bent: je bent van harte welkom!
Meet-up | 60 minuten | 11:00 - 12:15 | NL | F0.015
Workshop | Van toets naar groei: feedback die landt
Maartje Kouwenberg (Hogeschool Leiden) & Jos van den Bos (student Hogeschool Leiden)
Studenten echt laten leren van toetsen! Wie wil dat nu niet? Vaak blijkt de praktijk weerbarstiger. Welke feedback komt aan en hoe zorg je dat studenten er iets mee kunnen? Wat betekent het voor de vaardigheden van docenten en de feedbackgeletterdheid van studenten? Binnen de opleiding Informatica van Hogeschool Leiden worden studenten in het tweede jaar getoetst met behulp van datapunten - studenten kunnen zich gaandeweg ontwikkelen en de leer- en beslisfunctie van toetsen zijn verweven. Het werken met deze toetswijze vraagt de nodige vaardigheden van docenten en studenten. Tijdens de workshop laten we eerste uitkomsten van onderzoek zien naar de vaardigheden en ervaringen van docenten en tweedejaars studenten Informatica. Ook delen we welke stappen wij hebben gezet voor betere feedbackgeletterdheid. En gaan we concreet aan de slag met feedback. Je ontdekt het in deze workshop!
Ervaring | 60 minuten | 11:00 - 12:15 | NL | F2.086
Workshop | Welke toetsvorm is AI-proof?
Job Lafeber (Hogeschool Leiden)
In het huidige onderwijslandschap is de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) niet meer weg te denken. In de gesprekken over AI staan we vaak stil bij hoe we de toetsing AI-proof kunnen krijgen, maar kan dat eigenlijk wel en wat zijn de gevolgen voor je hele toetsprogramma? Meten we nog wel wat we willen meten? En belangrijker: leveren we nog wel de professionals af met kennis van zaken? En hoe beoordelen we dat? Tijdens deze workshop presenteren we een overzicht van risico's van generatieve AI, betrouwbaarheid en validiteit per toetsvorm. We bieden 4 tips hoe je rekening kunt houden met deze risico's in je toetsprogramma en bieden de mogelijkheid om je eigen ervaringen te delen met collega's.
Dilemma | 60 minuten | 11:00 - 12:15 | NL | C1.017
Workshop | De flex-scape room: ontsnap uit het traditionele toetslabyrint en ontdek de kracht van flexibele toetsing
Joyce den Heijer & Norbert Huyer (De Haagse Hogeschool)
Het lectoraat Duurzame Talentontwikkeling doet onderzoek naar flexibele toetsing binnen persoonlijke leerpaden. In deze workshop ontdek je spelenderwijs hoe je toetsing flexibeler kunt vormgeven, de kwaliteit kunt blijven borgen en toetsing beter kunt laten aansluiten op diverse leerbehoeften van studenten.
Flexibele toetsing is een kritische succesfactor voor het effectief implementeren van flexibele leertrajecten/persoonlijke leerpaden. Toetsing is niet alleen een meetinstrument, maar ook een stuurmechanisme dat de ervaringen en het leerproces van studenten beïnvloedt. Meer gepersonaliseerde toetsing geeft studenten meer verantwoordelijkheid in hun leerproces. Dit leidt tot een groter gevoel van zelfregie. Flexibele toetsing draagt daarmee bij aan een grotere betrokkenheid, sterkere motivatie, actievere leerhouding en zelfregulerende leervaardigheden van studenten.
Studenten waarderen toetsing die aansluit bij hun persoonlijke leerdoelen en professionele context. Tegelijkertijd is het de uitdagingen om flexibele toetsing met verschillende stakeholders zo vorm te geven dat de kwaliteit geborgd blijft en docenten en studenten succesvol kunnen participeren.
Wil je meer weten? Kom naar de sessie en laat je inspireren voor krachtiger en persoonlijker onderwijs!
Let op: maximaal 30 deelnemers.
Onderzoek | 60 minuten | 11:00 - 12:15 | NL | F2.050
Workshop | Taalbewust toetsen: verborgen curriculum boven tafel!
Rianne van Woerden, Sanne Grootveld & Carolien Steenbergen (Hogeschool Leiden)
Je wilt toetsen of studenten de leerstof beheersen, maar wat als je onbewust iets anders toetst? Wat als een meerkeuzevraag onbedoeld meer draait om woordenschat dan om inhoudelijke kennis? Of als instructies eerder een leesvaardigheidstest zijn dan een heldere uitleg?
In deze interactieve workshop duiken we in het verborgen curriculum van toetsing. We onderzoeken hoe taal in toetsvragen, instructies en studiehandleidingen een belemmering kan vormen – of juist een kans biedt – voor studentsucces. Taalbewust toetsen is bovendien een stap richting inclusief toetsen: door helder en toegankelijk te formuleren, vergroot je de kans dat álle studenten hun kennis optimaal kunnen laten zien.
Wat kun je verwachten?
🔎 Ervaar zelf – kruip in de huid van de student en ervaar hoe taal een barrière of juist steun kan zijn bij toetsing.
🛠 Praktische tips – hoe formuleer je toetsvragen die inhoudelijk eerlijk en helder zijn?
📖 Taalbewust lesgeven – toets je wat je aanleert? Zie hoe taalbewust toetsen en taalbewust onderwijs onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Taal is de sleutel tot succesvol onderwijs. Doe mee en ontdek hoe je toetsing effectiever en inclusiever maakt door bewustwording van het belang van taal!
Tip: neem een eigen toetsopdracht mee naar de workshop.
Ervaring | 60 minuten | 11:00 - 12:15 | NL | F2.054
Workshop | Authenticity and AI: (Re)design Your Curriculum and Assessment Program
Brigit Kolen & Coreline Haasakker-van Leeuwen (Fontys University of Applied Sciences)
The sudden rise of generative AI compels us to rethink how we design curricula and protect the authenticity of student work. Simply checking work with plagiarism scanners is no longer sufficient. Still, the validity and reliability of assessments must be guaranteed so that examination boards can fulfill their legal responsibility—awarding diplomas.
Therefore, we propose shifting the focus from checking after the fact to preventing academic fraud during the student's learning process. The pedagogical-didactic model for fraud prevention (Kolen & Haasakker-van Leeuwen, 2024) offers a framework for designing a robust and 'AI-resilient' curriculum that supports students in producing authentic work. In this workshop, we invite you to (re)evaluate your curriculum design and assessment program using this model. By the end of this workshop, you'll have a concrete plan to start embedding authenticity into your curriculum and assessment—whether students use generative AI during their learning process or not.
Innovation | 60 minuten | 11:00 - 12:15 | EN | B1.032
Festival Leren van toetsen 2025
Festival Leren van toetsen 2025info@lerenvantoetsen.nl
Festival Leren van toetsen 2025info@lerenvantoetsen.nlhttps://www.aanmelder.nl/festival-leren-van-toetsen-2025
2025-06-06
2025-06-06
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Festival Leren van toetsen 2025Festival Leren van toetsen 20250.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
UP EventsUP EventsTom Schreursweg 8 1067MC Amsterdam Nederland