Workshopronde 3
Behoefte aan een overzicht in één oogopslag? Bekijk dan de timetable!
Meet-up | feedbackgeletterdheid
Namens themagroep 'feedbackgeletterdheid': Martje Köhlen (Hogeschool Inholland), Martijn Leenknecht en Sylvia Schouwenaars (HZ University of Applied Sciences)
De term ‘feedbackgeletterdheid’ gonst al een tijdje door het hoger onderwijs en wint aan bekendheid. Steeds meer opleidingsteams willen met feedbackgeletterdheid aan de slag, en ook steeds meer opleidingen hebben inspirerende werkwijzen ontwikkeld waarmee ze de theorieën over feedbackgeletterdheid in de praktijk brengen. Vaak gaat het over de feedbackgeletterdheid van studenten en wat die allemaal moet leren en kunnen met feedback. Maar ook over wat je als docent in je lesontwerp en tijdens de les kunt doen om studenten te ondersteunen in het ontwikkelen van hun feedbackgeletterdheid. En daarmee ook over wat je als docent eigenlijk allemaal moet leren en kunnen om jezelf feedbackgeletterd te noemen. Al met al is er inmiddels een goudmijn aan ervaringen ontstaan. Tijdens deze meet-up gaan we samen op zoek naar de sleutels tot succes, en wellicht vinden we ook wat lopers; sleutels die ongeacht de context tot meer feedbackgeletterdheid leiden!
Meet-up | 60 minuten | 14:15 - 15:15 | NL | F0.015
Workshop | Betrouwbaar beoordelen van (leerwegonafhankelijke) leeruitkomsten
Dineke van Essen (Hogeschool Leiden)
Het werken met leeruitkomsten is niet meer weg te denken uit het hoger onderwijs. Dit biedt ruimte voor studenten, voor nieuwe doelgroepen en ook voor opleidingen zelf. Het beoordelen van leerwegonafhankelijk aangetoonde leeruitkomsten kan nog wel eens voor wat hoofdbrekens zorgen. Hoe zorgen we ervoor dat de studenten weten wanneer het goed is? En hoe zorgen we voor betrouwbare beoordelingen? In deze workshop delen we kennis en wisselen we ervaringen uit. Samen weten we meer!
Ervaring | 60 minuten | 14:15 - 15:15 | NL | F2.086
Workshop | AI als sidekick bij het leren – hoe zet je AI slim in tijdens je onderwijs?
Andy Erzos-Sewgobind & Jeroen Pijpe (Hogeschool Leiden) en Rutger Jansen (student Hogeschool Leiden)
Hoe kunnen studenten AI-tools zoals ChatGPT gebruiken om hun leerproces te ondersteunen – zonder dat ze stoppen met zelf nadenken? In deze interactieve sessie verkennen we hoe AI een waardevolle sidekick bij het leren kan zijn. We gebruiken voorbeelden uit het IT-onderwijs, maar de werkvormen zijn breder toepasbaar. Denk aan AI als brainstormpartner, als hulp bij het structureren van gedachten of het begrijpen van complexe bronnen. Samen met een student en docent van de opleiding Bio-informatica proberen we zelf een aantal toepassingen uit. Centrale vraag is hoe AI het leerproces van studenten kan ondersteunen, zonder dat ze het denkwerk uit handen geven. We bespreken hoe je als docent studenten kunt begeleiden in het bewust, kritisch en effectief inzetten van AI tijdens het leerproces, en hoe je daar zelf de regie in houdt.
Good practice | 60 minuten | 14:15 - 15:15 | NL | C1.017
Workshop | Listening to Undergraduate Students' Voice: Navigating Feedback Cultures and Climates
Sam Passeport (No Borders Learning/ Tilburg University)
This interactive session delves into students' experiences with feedback in higher education, offering a critical and immersive exploration of the (missed) feedback encounter and of the surrounding feedback cultures that can support or hinder true dialogues. We begin with an audio experience, amplifying authentic student voices to invite participants into the emotional realities of feedback reception. Next, we unpack the 'double duty' of feedback (feedback for learning vs feedback for accountability), creating tensions for teachers who need to navigate their roles as advocates of student learning and assessors. Participants will then reflect upon their own context (considering HBO, WO) and varied practices (e.g. formative and summative assessment, Programmatic Assessment). Finally, the playful exploration of flexible feedback tools and processes, will elicit participants' creative autonomy and encourage relational feedback practices.
Designed for educational practitioners in higher education (HBO, WO)—including teachers, lecturers, and curriculum coordinators and learning innovators—this session requires no prior expertise, just curiosity and an interest in student agency and dialogic feedback.
Good practice | 60 minuten | 14:15 - 15:15 | EN | F2.050
Workshop | Toetsopdrachten met custom GPTs
Floris Admiraal & Heiko van der Heijden - Bruggers (Hogeschool Leiden)
Wil jij als HBO-docent ontdekken hoe AI je toetsing kan verrijken? In deze workshop leer je hoe Custom GPTs helpen bij het genereren van opdrachten, realistische interacties met studenten (zoals met Webshop Bob) en de onderwijskundige theorie hierachter. Je leert hoe je zelf een GPT maakt en begrenst, hoe je voorkomt dat studenten ongewenste content injecteren en hoe je AI veilig en effectief inzet in je onderwijs. Daarnaast tonen we live hoe je een GPT instelt via OpenAI en hoe je AI-lokaal kunt draaien op je eigen machine. Of je nu toetsen efficiënter wilt maken, studenten wilt uitdagen met dynamische opdrachten of gewoon wilt begrijpen hoe je AI verantwoord toepast – deze workshop biedt je direct toepasbare kennis. Doe mee en ontdek de toekomst van toetsing met AI!
Ervaring | 60 minuten | 14:15 - 15:15 | NL | F2.054
Workshop | Formatief handelen en flexibel studeren
Gijs Nieuwenhuijs & Liliana Urru (Hogeschool Leiden)
Flexibel studeren staat vaak hoog op de agenda. Maar wat betekent dat voor formatief handelen? Waar moet je rekening mee houden en hoe je kun je studenten goed begeleiden in de eigen leerroute die ze volgen?
Bij de lerarenopleidingen van de Hogeschool Leiden zijn we afgelopen jaren met dit thema aan de slag gegaan en hebben we geëxperimenteerd met manieren van begeleiden. Nu delen we deze ervaringen graag met jou! Tijdens deze workshop gaan we in op de uitdagingen die flexibel studeren geeft met betrekking tot het begeleiden van het formatieve proces en krijg je handvatten om vanuit co-regulatie samen te werken aan studiesucces. Hoe kun je vanuit hier steeds wisselen tussen student- en docentperspectief? Vanuit het voorbeeld kijk je in de workshop naar jouw eigen opleiding en onderzoek je de kansen voor de mix tussen flexibel studeren en formatief handelen.
Innovatie | 60 minuten | 14:15 - 15:15 | NL | B1.032
Festival Leren van toetsen 2025
Festival Leren van toetsen 2025info@lerenvantoetsen.nl
Festival Leren van toetsen 2025info@lerenvantoetsen.nlhttps://www.aanmelder.nl/festival-leren-van-toetsen-2025
2025-06-06
2025-06-06
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Festival Leren van toetsen 2025Festival Leren van toetsen 20250.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
UP EventsUP EventsTom Schreursweg 8 1067MC Amsterdam Nederland