Derde breakoutronde
14:30-15.15
Keuzesessie 7: Samenwerken met wetenschappers achter de schermen
Over het betrekken van wetenschappers als gastconservatoren, in klankborden en adviesgroepen en als experts bij het factchecken van tentoonstellingen en meer. Hoe doen wetenschapsmusea en science centers dat? En welke kansen liggen hier nog?
Een wetenschapper als gastconservator - Tiemen Cocquyt
Als conservator bij Rijksmuseum Boerhaave werkt Tiemen Cocquyt met prachtige historische stukken uit de sterrenkundegeschiedenis. Oude afbeeldingen van de sterrenhemel zijn altijd een samenspel van feitelijke data en menselijke verbeelding. Rijksmuseum Boerhaave ging de samenwerking aan met Ewine van Dishoeck. Naast voornaam astronome en IAU-voorzitter, is Van Dishoeck óók liefhebber en kenner van sterrenkundige kunst. Deze samenwerking resulteerde in de tentoonstelling ‘Kosmos: Kunst & Kennis’.
Wetenschappers betrekken bij tentoonstellingsontwikkeling
Trienke van der Spek, hoofdconservator Wetenschap bij het Teylers Museum, deelt hoe Teylers samenwerkt met wetenschappers bij het ontwikkelen van nieuwe tentoonstellingen. Van Vogelpracht tot het Lorentzlab, waar een spectaculaire, veilig werkende replica van Teylers beroemdste instrument staat: de Elektriseermachine.
Keuzesessie 8: Diversiteit en inclusie; een meerstemmig perspectief op wetenschap en collecties
Hoe geven we een beter en inclusiever beeld van de wetenschap en verhalen rond onze (wetenschappelijke) collecties? Garjan Sterk (coördinator Gender & Diversity Studies, Radbout Universiteit) is specialist op het gebied van gender en diversiteit. Garjan deelt hoe een bezoek aan Museum Speelklok in 2019 leidde tot dialoog en concrete verandering. Ze was er onlangs gastconservator voor Swing! De kracht van zwarte muziek. Na een korte presentatie vol inspirerende voorbeelden gaan deelnemers van deze sessie zelf aan de slag, onder leiding van Garjan Sterk en moderator Sanne den Adel (VSC). Hoe bied je een meerstemmig perspectief op je collectie? Welk verhaal wil jij vertellen en wie of wat wil je géén podium meer bieden?
Keuzesessie 9: OOL – Optimisme, Overpeinzingen en Lessons learned
Musea en science centers hebben (bijna) allemaal de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren omarmd. Twee, vijf of al tien jaar bieden we kinderen, jongeren en families de kans om vragen te stellen, onderzoek te doen en hun resultaten te presenteren. We blikken onder leiding van Sandra Harmsen (Museon), Anke Jongen (Natuurmuseum Brabant) en Daphne Mol (Nederlands Watermuseum) terug én vooruit. Wat brengt het inzetten van deze didactiek ons? En waar en/of waarom maken we soms andere keuzes? Wat leren we hier van elkaar?
VSC-ledendag 2021
Registratiewebsite voor VSC-ledendag 2021VSC-ledendag 2021info@aanmelder.nl
VSC-ledendag 2021info@aanmelder.nlhttps://www.aanmelder.nl/vscledendag2021
2021-11-08
2021-11-08
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
VSC-ledendag 2021VSC-ledendag 20210.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Nederlands WatermuseumNederlands WatermuseumZijpendaalseweg 26-28 6814 CL Arnhem Nederland