Nieuws

10 musthaves voor je event website

11 december 2020

Je website is hét online visitekaartje van je evenement. Deze verdient dus net zoveel aandacht als het evenement zelf. We geven je 10 musthaves die elke event website moet hebben. Met deze tips ben je verzekerd van een succesvolle gebruiksvriendelijke website.

1. Een leesbare website


Dit lijkt een inkopper, maar toch zien we nog steeds slecht leesbare websites. Genoeg witruimte, opsomming, koppen en het gebruik van kleuren maakt een website fijn om te lezen:

  • Gebruik één kop (H1) en meerdere subkoppen (H2 of H3).
  • Een alinea is maximaal 8 zinnen lang.
  • Maak gebruik van opsommingen.
  • Plaats zo min mogelijk hyperlinks.
  • Maak discreet gebruik van dikgedrukte woorden.
  • Houd zinnen kort.

2. Responsive & Dynamisch

Responsive houdt in dat de website leesbaar is voor zowel mobiel, tablet en PC. De kans is groot dat je doelgroep de website via mobiel bekijkt. Het is daarom van belang dat de website net zo gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk op mobiel is als op de desktop. Weet je niet zeker of je website mobielvriendelijk is? Met deze tool kun je dat controleren.

3. Activerende CTA's

Oftwel Call To Action buttons. Een CTA geeft aan welke actie er gewenst is van de gebruiker. Aan de ene kant zijn ze sturend, aan de andere kant zijn ze te verwachten. Plaats op elke webpagina tenminste één CTA knop. Laat deze opvallen door gebruik te maken van een kleur die nergens anders op de website voorkomt. De tekst in de CTA is activerend en kort.

Meerdere CTA's gebruiken op één pagina? Zorg dan voor onderscheid qua design. De belangrijkste actie valt het meeste op, de overige CTA's krijgen een subtieler uiterlijk.

4. Een sprekende boodschap

Draai er niet omheen. Maak direct duidelijk voor wie, waar en wanneer het evenement is. Als de interesse van de gebruiker niet direct wordt aangewakkerd, zal deze sneller afhaken.  

5. Aantrekkelijke afbeeldingen

Gebruik afbeeldingen die iets over je evenement zeggen. Een banner aan de bovenkant van de pagina is nog steeds één van de grote favorieten. Hier kun je eventueel de titel en de introductietekst plaatsen. Maar je kunt ook op andere plekken een afbeelding plaatsen. Heb je al eerder evenementen georganiseerd? Maak dan een carrousel van foto's. Maak liever geen gebruik van stockbeelden, hier kijken bezoekers inmiddels wel doorheen.

6. Krachtige video's

Video's vertellen meer dan afbeeldingen. Verwerk videomateriaal in je content om echt indruk te maken. Het liefst een video van een eerder evenement, maar ander video materiaal voldoet ook.

7. Vanzelfsprekende navigatie

Zorg voor een duidelijke navigatie. Maak gebruik van een menustructuur waarin de weg voor de gebruiker makkelijk wordt gemaakt. Bevat je registratieproces meerdere stappen? Maak dit dan duidelijk in de CTA's en vertel altijd welke stap volgt.

8. Zichtbaar contact

Mochten er vragen zijn over het evenement of registratie, dan zal de gebruiker het als prettig ervaren als de contactgegevens van de organisatie eenvoudig te vinden zijn. Zorg er dus voor dat er tenminste een telefoon en e-mailadres beschikbaar is.

9. Passend ontwerp

Maak indruk met een strak en passend design. Integreer je eigen huisstijl in het ontwerp en maak gebruik van iconen en afbeeldingen. Maar maak het niet te druk. Bewaak de gebruiksvriendelijkheid en de conversie optimalisatie.

10. Vindbare website

Indexeer je website zodat zoekmachines deze ook kunnen vinden. Dit vergroot de vindbaarheid en het bereik van je evenement. Is het evenement besloten? Dan kun je ervoor kiezen om je website juist niet te indexeren.


Voorbeelden event website.

Met aanmelder.nl bouw je snel je eigen event website. Heb je inspiratie nodig? Bekijk dan onze voorbeelden voor event websites.

Of bekijk de mogelijkheden binnen aanmelder.nl en start direct met het bouwen van je eigen event website.

 

 

Nieuwsbrief