Overzicht workshops
Workshops voor het PO
1. Effectieve feedback - met Shirley Clarke (Engelstalig)
De impact van feedback is variabel omdat het van zoveel variabelen afhangt. In deze Engelstalige workshop met Shirley Clarke leer je hoe je een effectieve feedbackcultuur creëert waarin feedback kan worden begrepen, ontvangen en opgevolgd. Shirley linkt feedback aan leerfasen en onderwijskaders. Ze schetst de mogelijkheden voor feedback in de les (vragen stellen, feedback terwijl je bezig bent, feedback aan de hele klas en feedback van collega’s), en vertelt welke feedback waardevol is ná de lessen.
Aan het einde van deze workshop weet je hoe onderzoek naar feedback en formatief evalueren verband houdt met de praktijk en waar, wanneer en hoe feedback het meest effectief is om het leren van leerlingen te verbeteren.
Deze workshop wordt gegeven door Shirley Clarke
2. Leerdoelen en succescriteria
Bij formatief werken nemen leerdoelen en succescriteria een belangrijke plaats in. Leerlingen leren beter als zij weten waar ze heen gaan (leerdoel), waar ze nu staan en wat hun eerstvolgende stap in het leren is. Daarbij is het van belang dat helder is hoe succes eruitziet (succescriteria). Ook voor het geven en ontvangen van effectieve feedback zijn succescriteria cruciaal. In deze workshop leer je hoe je leerdoelen echt verbindt aan de leerlingen. Je leert wat succescriteria zijn, hoe je die opstelt en gebruikt in de klas om het leren van je leerlingen vooruit te helpen. Ook aan het samen met de leerlingen opstellen van succescriteria wordt aandacht besteed.
Deze workshop wordt gegeven door Carola Straathof en Marije Buiting
3. Leerstrategieën
Leren is een complexe competentie. Hoe zorgen we ervoor dat we kennis, vaardigheden en inzicht bij onszelf en onze leerlingen versterken? Hoe zorgen we ervoor dat informatie beklijft? In de workshop ‘leerstrategieën’ zoomen we in op het belang van het aanleren van cognitieve leerstrategieën. We lichten het belang toe vanuit een groter kader van de metacognitieve benadering. Je oefent enkele strategieën en ervaart de impact op jouw leren. Na deze workshop kun je een strategie kiezen om actief te leren bij de lezing van 15 uur. Op deze manier leer je niet alleen ten behoeve van je leerlingen, maar haal je meer uit de conferentie!
Deze workshop wordt gegeven door Greetje van Dijk en Hanneke van der Geest
4. Leidinggeven aan een formatieve cultuur
Veel teams en scholen willen meer focussen op het leerproces van hun leerlingen dan op het afnemen van toetsen. Tijdens deze workshop leer je wat we onder een formatieve cultuur verstaan en wat dat betekent voor jouw school. We verkennen de kenmerken van een team dat samen werkt aan een formatieve cultuur en welke rol de school- of teamleiding hierbij heeft. We besteden aandacht aan welke stappen je als leidinggevende kunt zetten op weg naar een formatieve cultuur, zoals het ontwikkelen van een visie op toetsen, het opzetten van een leerstructuur, het zichtbaar maken van het leer- en ontwikkelproces van het team, en het zelf mee-experimenteren en fouten maken.
Deze workshop wordt gegeven door Annemarie de Graaf en Ilse Marks
5. Het ontwikkelen van een leercultuur en een growth mindset
Een voorwaarde voor formatief handelen is een cultuur waarin leerlingen fouten durven maken, uitgedaagd worden, zichzelf willen verbeteren en zich vooral ook veilig voelen. Leerlingen die vanuit een growth mindset naar zichzelf kijken zien meer mogelijkheden om successen te behalen: 'ik kan het NOG niet en ik kan het wel leren'.
In een leercultuur coach je je leerlingen vanuit een growth mindset. Hoe bevorder je als leraar een growth mindset bij je leerlingen en hoe formuleer je feedback om hier aan bij te dragen? De theorie, maar ook praktische tips komen in deze workshop aan bod.
Deze workshop wordt gegeven door Regina Reiniers en Eline Henckens
Workshops voor het VO en mbo
1. Effectieve feedback - met Shirley Clarke (Engelstalig)
De impact van feedback is variabel omdat het van zoveel variabelen afhangt. In deze Engelstalige workshop met Shirley Clarke leer je hoe je een effectieve feedbackcultuur creëert waarin feedback kan worden begrepen, ontvangen en opgevolgd. Shirley linkt feedback aan leerfasen en onderwijskaders. Ze schetst de mogelijkheden voor feedback in de les (vragen stellen, feedback terwijl je bezig bent, feedback aan de hele klas en feedback van collega’s), en vertelt welke feedback waardevol is ná de lessen.
Aan het einde van deze workshop weet je hoe onderzoek naar feedback en formatief evalueren verband houdt met de praktijk en waar, wanneer en hoe feedback het meest effectief is om het leren van leerlingen te verbeteren.
Deze workshop wordt gegeven door Shirley Clarke
2. Het ontwikkelen van een leercultuur en een growth mindset
Een voorwaarde voor formatief werken is een cultuur waarin leerlingen fouten durven maken, uitgedaagd worden, zichzelf willen verbeteren en zich vooral ook veilig voelen. Leerlingen die vanuit een growth mindset naar zichzelf kijken zien meer mogelijkheden om successen te behalen: 'ik kan het NOG niet en ik kan het wel leren'.
In een leercultuur coach je je leerlingen vanuit een growth mindset. Hoe bevorder je als leraar een growth mindset bij je leerlingen en hoe formuleer je feedback om hier aan bij te dragen? De theorie, maar ook praktische tips komen in deze workshop aan bod.
Deze workshop wordt gegeven door Regina Reiniers en Eline Henckens
3. Leidinggeven aan een formatieve cultuur
Veel teams en scholen willen meer focussen op het leerproces van hun leerlingen dan op het afnemen van toetsen. Tijdens deze workshop leer je wat we onder een formatieve cultuur verstaan en wat dat betekent voor jouw school. We verkennen de kenmerken van een team dat samen werkt aan een formatieve cultuur en welke rol de school- of teamleiding hierbij heeft. We besteden aandacht aan welke stappen je als leidinggevende kunt zetten op weg naar een formatieve cultuur, zoals het ontwikkelen van een visie op toetsen, het opzetten van een leerstructuur, het zichtbaar maken van het leer- en ontwikkelproces van het team, en het zelf mee-experimenteren en fouten maken.
Deze workshop wordt gegeven door Annemarie de Graaf en Ilse Marks
4. Feedback, feed-up, feed-forward
Waar werk ik naartoe? Waar sta ik nu? Wat wordt mijn volgende stap?
Ontwikkelingsgerichte feedback verdubbelt bijna de snelheid van het leren, mits het goed gedaan wordt. Het richt zich op de vooruitgang van de lerende in het bereiken van de leerdoelen en/of leeruitkomsten én de kloof die nog te overbruggen is: de feed-forward. Deze workshop gaat over het geven van ontwikkelingsgerichte feedback om leerlingen en studenten eigenaarschap te geven over hun eigen leerproces. Wat werkt wel, wat werkt niet? In deze workshop krijg je tips en tools die toepasbaar zijn in jouw les van morgen.
Deze workshop wordt gegeven door Myrthe van den Blink en Nico Taminiau
Congres De kracht van formatief evalueren
Registratiewebsite voor Congres De kracht van formatief evaluerenLeren zichtbaar makencongres@onderwijsadvies.nl
Leren zichtbaar makencongres@onderwijsadvies.nlhttps://www.aanmelder.nl/124488
2022-05-11
2022-05-11
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Congres De kracht van formatief evaluerenCongres De kracht van formatief evalueren0.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
De EenhoornDe EenhoornBarchman Wuytierslaan 2 Amersfoort (84 stappen vanaf CS!) Nederland