website banner

​​​​​

Studiedag AI​​​

02 juli 2024 | Sophianum

Uitgelichte sprekers

Programma

Workshops

A: ChatGPT Teacherbot (L335)

In deze workshop leer je hoe je een TeacherBot (AI docent/interactieve adaptieve les op maat voor de leerling) maakt die je direct in de klas kunt gebruiken. Door de nieuwe update van ChatGPT kan dit namelijk ineens gratis aangeboden worden, dus the sky is the limit en je kunt je droomlessen gaan ontwerpen!

Verder verkrijg je heel veel kennis over prompten, waarmee je ook al je andere cases binnen en buiten de les met AI kunt gaan aanpakken!

Tom Koolen is ondernemer, consultant en spreker in de generatieve AI met ervaring in vele bedrijfssectoren. Tom heeft - voordat de AI doorbrak - nog bijspijkerlessen op het Sophianum gegeven!

B + C: Copilot (B - L319 / C - L325)

Copilot als jouw co-leerkracht (Microsoft)

Tijdens deze interactieve sessie ontdek je Copilot; de generatieve AI van Microsoft die inbegrepen is bij jouw schoolaccount. We zullen verkennen hoe deze tool kan helpen bij het maken van gedetailleerde lesplannen, afgestemd op de behoeften van uw leerlingen. Leer hoe je instructiematerialen kunt genereren die zowel informatief als boeiend zijn. Laat afbeeldingen genereren die aansluiten bij jouw les en zet in op de kracht van visuele ondersteuning van je lesinhoud. Copilot is dus een fantastische co-leerkracht om je lessen op punt te zetten.

Daarnaast bekijken we ook hoe Copilot Pro kan worden ingezet om kritisch denken bij je leerlingen te stimuleren. We bekijken hoe Copilot ook door leerlingen kan ingezet worden. Maak opdrachten waarbij leerlingen gebruik moeten maken van AI. We geven jullie kant-en-klare prompts die Copilot omtoveren in een assistent om bijvoorbeeld boekbesprekingen te maken. Op die manier ontdek je ook hoe je zelf een basisprompt kan schrijven die je leerlingen daarna kunnen gebruiken om een opdracht uit te voeren.

 

Na deze sessie:

  • Weet je wat Copilot is en hoe je Copilot kan bereiken.

  • Kan je een goede prompt opbouwen.

  • Kan je Copilot inzetten om een les op project uit te werken: lesplan maken, rubric genereren, lesmaterialen maken, afbeeldingen genereren…

  • Weet je hoe je Copilot resultaten eenvoudig kan downloaden.

  • Kan je opdrachten maken die leerlingen kunnen uitvoeren met Copilot.

D: Expeditie Columbus (L209)

Spelenderwijs in gesprek over 21e-eeuwse vaardigheden en de digitalisering van het onderwijs

Het Columbusmodel verbeeldt de samenhang van de 21e-eeuwse vaardigheden. Met het ColumbusKompas kan je meten in welke mate deze vaardigheden zijn ontwikkeld, zowel individueel als op groepsniveau.

Expeditie Columbus is een bordspel, waarmee je op speelse wijze met elkaar in gesprek kunt gaan over nieuwe vaardigheden. In een professionele setting worden uitdagingen van de organisatie besproken. Met welke verandering hebben we te maken? Welke vaardigheden en houding horen hierbij? Welke positie neemt iedere speler zelf in?

Vooraf vul je het Columbuskompas in. De uitslag van deze vragenlijst gebruik je in het bordspel om samen met collega's inhoudelijk het gesprek aan te gaan over de houding van het individu, de groep en de school met betrekking tot de digitalisering van het onderwijs.

E: ChatGPT (basis) (L210)

AI biedt een schat aan mogelijkheden om het leerproces te verrijken, administratieve lasten te verminderen en een interactieve leeromgeving te creëren. Deze workshop is speciaal ontworpen voor docenten die de potentie van AI en ChatGPT willen verkennen en integreren in hun curriculum.

Het programma begint met een theoretische sessie waarin we de basis van AI en ChatGPT wordt verkend. We delen waardevolle tips over prompt engineering en voeren een discussie over het beleid rond AI binnen jouw onderwijsinstelling.

In het daaropvolgende uur dompelen we ons onder in hands-on ervaringen met ChatGPT, waarbij we onderzoeken hoe AI je beroep als docent kan ondersteunen. Je krijgt de gelegenheid om te oefenen met het opstellen van effectieve prompts speciaal voor onderwijsdoeleinden en leert hoe je AI-gestuurde tools kunt gebruiken om interactieve en boeiende lesmaterialen te creëren.

F: ChatGPT (gevorderd) (L211)

Deze workshop is ideaal voor professionals die al een basiskennis hebben van AI en ChatGPT, en die hun expertise naar een hoger niveau willen tillen. Met een diepgaande focus op geavanceerde prompt engineering en een verkenning van de onderliggende technologieën, zorgt deze workshop ervoor dat je klaar bent om ChatGPT maximaal te benutten binnen jouw werkveld.

LET OP: Alleen voor professionals die al enige ervaring hebben met het gebruik van ChatGPT.

G: AI in het onderwijs (L416)

De deelnemers maken kennis met diverse cutting-edge AI-tools (zoals ChatGPT, Visla, Canva, en meer) die de productiviteit en samenwerking binnen het onderwijs naar een hoger niveau tillen.

We verkennen de basisprincipes van kunstmatige intelligentie en ontdekken hoe deze technologie wordt toegepast in verschillende tools. Deelnemers leren hoe ze effectief gebruik kunnen maken van AI-gedreven tools voor automatische planning, projectmanagement, content creatie en communicatieplatforms, om zo hun werkzaamheden in het onderwijs te transformeren.

Indien er nog tijd over is stippen we ook het concept digitale fitheid aan.

Als leraren bewust tijd en aandacht steken in hun Digitale fitheid levert dat duurzaam voordeel op. Ze kunnen met hun digitaal werkgereedschap in minder tijd en met minder energie meer werk gedaan krijgen. De nadruk ligt op bewustwording en vaardigheden die nodig zijn om digitaal fit(ter) te worden en te blijven.

H: Magicschool.AI (L417)

MagicSchool.ai is een geavanceerd AI-platform dat speciaal is ontworpen voor docenten en studenten. Het biedt meer dan 60 AI-tools om lesplanning, differentiatie, beoordelingen en meer te optimaliseren. Met MagicSchool.ai kunnen docenten en leerlingen de kracht van kunstmatige intelligentie ontdekken en toepassen in het onderwijs.

In deze workshop wordt je meegenomen in de magische wereld van AI en leer je gebruik te maken van de mogelijkheden van de AI tools van magicschool.ai, speciaal ontworpen voor het onderwijs.

Boek 'Chatten met Napoleon'

Barend Last

Met wie uit het verleden zou jij willen chatten? Napoleon misschien? In Chatten met Napoleon lees hoe je met hulp van generatieve AI een virtueel gesprek kunt voeren met historische figuren, van Cleopatra tot Einstein.

 

En dat niet alleen, want de mogelijkheden van nieuwe technieken voor AI, zoals ChatGPT en andere tools, zijn ongekend. Tegelijkertijd kleven er ook serieuze risico’s en beperkingen aan deze technologieën. Hoe kun je daar als docent in de praktijk op een leuke, slimme én verantwoorde manier gebruik van maken? Dit boek geeft antwoord op die vraag. Het is geschreven voor docenten, van voortgezet tot wetenschappelijk onderwijs.

 

Experts Barend Last en Thijmen Sprakel leggen uit hoe generatieve AI werkt; een vorm van kunstmatige intelligentie die op basis van data en training nieuwe, originele content creëert. Ook vertellen ze hoe je de beste prompts schrijft en hoe je de uitdagingen rondom bijvoorbeeld toetsing, schrijfopdrachten of het kritisch evalueren van resultaten aangaat.

Locatie

Sophianum

Landsraderweg 3

6271NT Gulpen

Mogelijk gemaakt door
eenvoudig evenementen organiseren
 eenvoudig evenementen organiseren