Aanmelder STILL 14

De no-show survival guide

Voor congressen, open dagen en verschillende events in het onderwijs 

Het is de dag van je event. Alles is tot in de puntjes voorbereid: de stoelen staan klaar, de catering ruikt heerlijk, de badges liggen netjes gesorteerd. En toch… blijft 1 op de 3 stoelen leeg.

Zonde van het werk, het geld en eerlijk is eerlijk: óók zonde voor het milieu.

Maar wat als je de kans op no-shows al zo veel mogelijk kunt minimaliseren? Wat als je de data over mensen die kwamen èn die niet kwamen opdagen kunt gebruiken om je volgende evenementen nog beter te maken? 

In deze gids geven we je concrete tips om no-shows te verminderen, verspilling te voorkomen én slimmer om te gaan met je opvolging na het event zelf.

Vind meteen waarvoor je kwam

    Maar eerst: de grootste redenen voor afhakers op je event

    We horen het steeds vaker van eventmanagers: no-shows zijn lastig te voorspellen én lijken toe te nemen.

    Soms is het simpel: mensen vergeten de datum, krijgen iets onverwachts op hun bord of haken last minute af. Maar er spelen ook andere factoren mee, zoals personeelskrapte, volle agenda’s en een overaanbod aan opties en prikkels. 

    Soms helpt het om terug te gaan naar de basis: wat is je doel of wie is de doelgroep? Wat voor type event en event format past daarbij? Misschien heb je een terugkerend event die ‘altijd’ offline plaats vond, maar die gezien het doel of de doelgroep toch beter online kan. Zo vernamen wij van verschillende klanten dat wanneer je kennis wil overbrengen, online toch meer geschikt kan zijn dan live. 

    Maar ook in de (digitale) opzet van je evenement, zijn er dingen die je al gelijk kunt doen om beter met no-shows om te gaan. Hieronder delen we een aantal praktische tips & tricks waar wij je ook goed in kunnen ondersteunen. Veel leesplezier! 

    80,000+ succesvolle live events.

    Vertrouwd door duizenden event, IT en marketing professionals.

    Email 2 G2 - 600 x 180 (1)

    7 slimme tips om no-shows te minimaliseren vóór je event

    Stuur reminders via meerdere kanalen

    Wat:  E-mail en sms of WhatsApp en vergeet ook andere organische 
    kanalen niet.

    Waarom: Niet iedereen leest z’n mail op tijd. 

    Hoe:
    Plan herinneringen en zorg dat je mails mobile friendly zijn.  Een week vooraf een herinnering uitsturen is vaak een goed idee.

    Online event? Dan werkt een herinnering 1 uur van tevoren vaak perfect. Zo logt iedereen op tijd in. Bij grotere events is het aan te  raden om ook vooraf nog aandacht te geven aan het event op je 
     website, social media, etc. 

    Communicatie inplannen met aanmelder.nl Met aanmelder.nl maak en verstuur je in een paar stappen alle communicatie die nodig is om je event tot een succes te maken. Op de momenten die jij kiest, aan de individuele gasten of complete doelgroepen die jij selecteert. Meer over communicatie met aanmelder.nl

    Laat deelnemers direct een kalenderafspraak toevoegen

    Wat:  Stuur bij aanmelding automatisch een agenda-uitnodiging.

    Waarom:
    Mensen zijn druk en kunnen je events simpelweg vergeten.

    Hoe:
    Zet een automatische ICS-download of Google Calendar link in je 
     bevestigingsmail.

    Hanteer een no-show fee

    Wat:  Gebruik een no-show fee en vermeld deze duidelijk op je website, in je e-mailcommunicatie en bij het registratieformulier. 

    Waarom:
    No-show fees worden regelmatig gebruikt om last-minute afmeldingen te ontmoedigen en om gemaakte kosten (zoals locatie en catering) deels te compenseren. 

    Hoe: Koppel een no-show fee aan je registratieformulier en communiceer dit duidelijk via de genoemde kanalen. 

    Maak aan- en afmelden zo makkelijk mogelijk 

    Wat:  Gebruik gebruiksvriendelijke software waarmee mensen zich in enkele klikken kunnen aan- en afmelden. 

    Waarom:
    Regelmatig komt het voor dat iemand door omstandigheden gewoon niet kan. Als je niet of moeilijk vindt hoe je je kan afmelden dan verhoogt dat de drempel tot afmelding enorm. Grote kans dat je dan toch liever hebt dat ze zich afmelden, zodat jij de plek weer kan vullen.

    Hoe:
    Koppel dit aan je registratieformulier en neem het mee in je communicatie. Toon bijvoorbeeld automatisch in de aanmeldingsbevestiging een link mee waarmee mensen zich ook weer kunnen afmelden.

    Deelnemers kunnen zich gemakkelijk aan- en afmelden in aanmelder.nl  Meer over een aanmeldformulierenbouwen in aanmelder.nl? Klik hier.

    Wees duidelijk in je communicatie

    Wat:  Punten zoals locatie, aankomst- en workshop tijden, route (per auto, openbaar vervoer of anders), horen zo duidelijk mogelijk te zijn. 

    Waarom:
    Een onduidelijke route of verkeerde aankomsttijd? Dat zorgt voor stress – en soms zelfs voor afhakers.

    Hoe:
    Toon een kaart op je event website met de locatie. Benoem alvast verschillende vervoersmogelijkheden en routes. Creëer een duidelijk en overzichtelijk programma. Laat deze punten consistent terugkomen in je communicatiemiddelen. 


    Met de 'Kaart widget' in aanmelder.nl Event Website Builder voeg je gemakkelijk een routebeschrijving via Google maps toe aan jouw event website. Ontdek meer over de mogelijkheden van onze event website builder. 

    Maak inchecken super simpel

    Wat:  Voorkom dat het vinden van een kaartje frictie kan verzorgen vlak voor je evenement. 

    Waarom: Een ticket niet kunnen vinden, kan voor een ‘laat dan maar’ gevoel 
     zorgen. Je wilt immers niet voor een ‘dichte deur’ staan. 

    Hoe: Gebruik unieke QR-codes als ticket, stuur deze mee na aanmelding en bijvoorbeeld in de herinnering. Of maak het nog makkelijker: bied tickets ook aan in Google en Apple Wallet (zoals je dat misschien kent van vliegtickets). Eén klik en je bent klaar om in te checken. Wij maken deze functie binnenkort beschikbaar. 

     

    Maak gebruik van (online!) wachtrijen

    Wat: Laat mensen zich aanmelden voor een wachtlijst zodra het event,  of een bepaalde workshop,‘vol’ zit. Komt er een plek vrij (bijv. na afmelding), dan krijgt iemand van de lijst automatisch een uitnodiging.

    Waarom: Zo benut je je capaciteit maximaal én creëer je urgentie. Mensen 
     uit de eerste groep zullen ook minder snel afzeggen als ze weten dat er anderen op hun plek (zaten te) wachten.

    Hoe: Zet in je aanmeldsysteem een wachtlijstfunctie aan. Communiceer 
     dit helder (“Vol = wachtlijst”). Zorg dat bij afmeldingen direct automatisch een plek vrijkomt voor de eerstvolgende op de lijst.

    ℹ️ Tip: Bij aanmelder.nl maak je registratieformulieren met gemak met drag&drop. Zo stel jij je formulier precies zo op als jij wilt en stuur je geautomatiseerde bevestigingen en herinneringen toe. Is je event vol? Met onze wachtlijstfunctie ontvangen geïnteresseerden direct een bericht wanneer er een plekje vrij komt. Zo benut jij de plekken voor je event maximaal. 

    Benieuwd hoe je dit zelf kunt toepassen? Plan een korte demo en ontdek het zelf.

    Drag & drop registratieformulieren bouwen met aanmelder.nl

    Met aanmelder.nl bouw je gemakkelijk, snel en intuïtief in te vullen aanmeldformulieren, die jij als organisator volledig naar je eigen hand kunt zetten. En ook dát is supersimpel. Klik hier om meer te leren over aanmeldformulieren bouwen in aanmelder.nl

    person-scanning-qr-code

    Voorkom verspilling op de dag zelf

    Met een paar slimme aanpassingen in je planning, zoals het realistischer inschatten van opkomst, flexibel badgeprinten en mobiel inchecken, voorkom je onnodig afval, kosten en gedoe.

    Schat je opkomst realistischer in op basis van eerdere data

    Wat: Analyseer je vorige event data en kijk bijvoorbeeld naar historische no-show rates. Een algemeen gemiddelde helpt al. Misschien zie je zelfs trends onder bepaalde event typen, doelgroepen, noem het maar op. 

    Waarom:
    Als je bijvoorbeeld weet dat je altijd een bepaald no-show percentage hebt, dan kun je hier rekening mee houden bij bestelling van de catering. Je houdt dan eigenlijk al rekening met een  ‘verspil’ percentage. 

    Hoe: Kijk naar eerdere opkomst én naar spontane binnenlopers. Samen geven ze een realistischer beeld. Maak vervolgens flexibele afspraken met je locatie of cateraar.

    Print badges pas bij binnenkomst

    Wat: Check deelnemers in en print ter plekke hun naambadge.

    Waarom: Zo voorkom je dat je 40 badges overhoudt van no-shows. 

    Hoe: Gebruik check-in software en hardware die snel ter plekke print. Zo voorkom je dat je badges print voor mensen die niet op komen dagen. Nog een voordeel: als iemands naam verkeerd geschreven is, kun je deze gelijk wijzigen en printen. 

    Ter plekke deelnemers inchecken met aanmelder.nl

    Heet je bezoekers professioneel en hartelijk welkom met aanmelder.nl  Ontdek Event Check-in.

    Hanteer een op=op beleid 

    Wat:  Ga eerder uit van het minimale wat je nodig hebt qua catering en koop op basis daarvan in. 


    Waarom:  Zo voorkom je dat je eten of drinken moet weggooien. 


    Hoe:  Communiceer duidelijk in je communicatie dat er eten is voor X personen en dat het slim is om op tijd je lunch of diner te halen.

    Dit kan gelijk motivatie zijn om ook goed te letten op het tijdsprogramma. 

    Check deelnemers in per mobiel 

    Wat: Heb je geen naambadge nodig? Dan is mobiel inchecken mogelijk. 

    Waarom: Met mobiel inchecken hoef je geen badge te printen. En heb je dus ook 
     geen verspilling. 

    Hoe: Gebruik een aanbieder die mobiel inchecken mogelijk maakt. Dan hoef je 
     enkel QR-codes van deelnemers te scannen om ze toegang te geven. Geen papier of inkt nodig! Dit kan gelijk motivatie zijn om ook goed te letten op het tijdsprogramma. 

    ℹ️ Tip: In aanmelder.nl zet je je event op. Wanneer je je event publiceert, kun je diverse add-ons toevoegen. Zo kun je kiezen tussen Event Check-in en Check-in Mobile. Bij Event Check-in worden naambadges ter plekke snel en soepel geprint. Met Check-in Mobile kun je deelnemers met je mobiel inchecken. 

    medium-shot-smiley-people-business-event

    Andere ideeën die je misschien nog niet kende

    Voorkom verspilling op de dag zelf. Met een paar slimme aanpassingen in je planning, zoals het realistischer inschatten van opkomst, flexibel badgeprinten en mobiel inchecken, voorkom je onnodig afval, kosten en gedoe.

    Benadruk de exclusiviteit van je event

    Wat:  Wees duidelijk over het beperkte aantal plaatsen, het unieke karakter van het event of bijvoorbeeld unieke sprekers. 

    Waarom:  Exclusiviteit zorgt voor een gevoel van schaarste of urgentie en meer commitment. Mensen annuleren minder snel als ze het gevoel hebben iets
     te missen.

    Hoe:  Neem duidelijk in je communicatie op hoeveel plekken er (nog) zijn. Benadruk waarom een evenement bijzonder is en zet sprekers bijvoorbeeld echt (digitaal) in de spotlight.

    ℹ️ Tip: In zijn boek ‘Invloed’ legt Cialdini uit hoe ‘schaarste’ een van de krachtigste overtuigingsprincipes is. Dat sluit aan op de bovenstaande tip en geeft inspiratie voor hoe je dit in kunt zetten voor events. Ook principes zoals ‘wederkerigheid’ en ‘autoriteit’ worden toegelicht - de tips hieronder zijn daardoor geïnspireerd. 

    Koppel deelnemers vooraf aan elkaar als ‘buddy’

    Wat: Laat deelnemers in kleine groepjes of duo’s kennismaken.

    Waarom: Voor velen is het lastiger om één persoon teleur te stellen die je verwacht,  dan een organisatie die honderden tot duizenden deelnemers verwacht. 
    Zo voelen zij zich meer betrokken. 

    Hoe: Stuur vooraf een e-mail met "Je buddy op het event is..." Je kunt ook mensen zelf een buddy mee laten nemen en dit opnemen in je registratieformulier. 

    Laat de spreker vooraf een persoonlijk bericht sturen

    Wat: Een korte video of e-mail van de keynote.

    Waarom: Verhoogt urgentie en betrokkenheid.

    Hoe: Automatiseer met behulp van software en/of vraag om een quote of video.

    Vraag vooraf een intentie op 

    Wat:  Ontdek vooraf wat deelnemers écht willen leren – en speel daar haarscherp op in.

    Waarom: Wanneer je event een goede match is met de wensen van je bezoekers,  verhoog je de betrokkenheid. 

    Hoe: Vraag uit wat mensen uit het event hopen te halen, bijvoorbeeld via een formulier. Als je deze combineert met de ‘buddy’ tip door iemand met een vergelijkbare intentie te koppelen, kun je de betrokkenheid nog meer vergroten. 

    Ga in gesprek met je doelgroep

    Wat: Vraag je doelgroep vooraf naar relevante thema’s, sprekers of formats.

    Waarom: Mensen zijn eerder geneigd te komen naar een event dat écht aansluit bij hun behoeften. Als ze input mochten geven, voelen ze ook meer eigenaarschap.

    Hoe: Stuur vóór je event een korte poll uit. Neem een aantal interviews of gesprekken af bij een aantal mensen in je doelgroep. Vraag naar interesses, uitdagingen of voorkeursprekers. Het hoeft geen compleet onderzoek te zijn – kleine input maakt al verschil. Geef hierbij aan dat je het waardeert, maar ook niet alles kunt verwerken. Zo manage je 
     verwachtingen en hou je het praktisch.

    ℹ️ Tip: wist je dat je via aanmelder.nl gemakkelijk berichten naar deelnemers stuurt en enquêtes opstelt? Wanneer je je account aanmaakt kun je gelijk starten in onze berichten en/of enquête widget.

    Zo vraag je feedback uit met aanmelder.nl

    employee-working-marketing-setting

    Ná het event begint de optimalisatie
    pas echt

    Voorkom verspilling op de dag zelf. Met een paar slimme aanpassingen in je planning, zoals het realistischer inschatten van opkomst, flexibel badgeprinten en mobiel inchecken, voorkom je onnodig afval, kosten en gedoe.

    Analyseer wie kwam en wie niet

    Wat: Bekijk wie wel/niet is op komen dagen. Kijk naar doelgroep, registratiemoment, eventtype.


    Waarom: Hier kun je trends in ontdekken en op bijsturen in je communicatie.


    Hoe: Gebruik je check-in data en bekijk het per doelgroep, functie, type 
     inschrijving (via mail, social, etc.)

    Stem je opvolging af op gedrag

    Wat: Splits je follow-up communicatie op: een andere boodschap voor no-shows 
    dan voor aanwezigen. Je kunt deelnemers ook anders aanspreken op basis van bijvoorbeeld (workshop of subsessie) interesse. 

    Waarom: No-shows wil je heractiveren of misschien juist input bij ophalen, deelnemers wil je misschien bedanken, verdiepen of warm houden tot een volgend event. Gepersonaliseerde en relevante communicatie, werkt toch 
     vaak het beste. 

    Hoe: Stuur no-shows bijvoorbeeld de opname + uitnodiging voor iets nieuws. 
     Deelnemers kunnen een samenvatting krijgen icm een enquête.

    Gebruik de data voor je volgende event

    Wat: Check wat wel/niet werkte: onderwerp, tijdstip, locatie, sprekers of 
     eventtype en format. 

    Waarom: Elk event levert inzichten op. Gebruik die om je volgende event nóg beter  te maken.

    Hoe: Gebruik data uit je event software om deze inzichten uit te halen. Sommige event managers willen ook andere data inzien, bijvoorbeeld op  afdelingsniveau of eventtype. Vooraf kun je dan custom properties aanmaken, wat eigenlijk eigen ‘datapunten’ zijn. Aan de hand hiervan kun je dan rapportages inzien. Combineer dit bijvoorbeeld met enquêteresultaten en opkomstdata en je hebt een rijk plaatje waar je verschillende inzichten uit kunt halen. 

    ℹ️ Tip: Door onze Event Management software en Event Check-in diensten te combineren, krijg je niet alleen inzicht in wie geregistreerd is. Je kunt dit combineren met incheckdata waardoor je weet wie daadwerkelijk kwam. Deze data kun je weer gebruiken om deze groepen gericht aan te spreken in je mailings. Wil je meer weten over deze en andere opties? Vraag dan een vrijblijvende demo aan. 

    ℹ️ Tip: Gebruik custom properties om zelf datapunten toe te voegen die je wilt meten. In je statistieken dashboard kun je deze data terugzien voor analyse en inzichten. Meer weten?
    Plan een persoonlijke demo

    No-shows slimmer aanpakken?
    Wij helpen je verder

    86.000 events. 16+ jaar ervaring. Eén platform dat werkt

    Als eventmanager in het onderwijs weet je als geen ander wat er allemaal bij een succesvol event komt kijken. Wij helpen je om jouw evenementen soepeler en professioneler te organiseren. Jij zit aan de knoppen – en wij zorgen dat alles draait.

    Met onze software: automatiseer je taken die nu nog veel tijd kosten en stroomlijn je processen die slimmer kunnen. Van aanmelding en facturatie tot check-in en evaluatie: alles loopt gestroomlijnd. Zo krijg jij de handen vrij om te doen waar jij het beste in bent - een onvergetelijk evenement neer te zetten. Met aanmelder.nl: haal je slimme software in huis die je helpt om op het juiste moment te communiceren, data te benutten en je opvolging te personaliseren. Zo wordt elk evenement nóg beter. 

    Nieuwsgierig hoe dat er voor jouw events uitziet? Plan een korte demo – we laten je zien hoe wij hierbij kunnen ondersteunen. 

    Demo inplannen

    Of, als je eerst wilt weten hoe groot de impact van no-shows bij jouw events eigenlijk is:

    Vul de no-show calculator in