5 statistieken voor meer inzicht in je evenement

Online registratie brengt vele voordelen met zich mee. Maar één voordeel wordt vaak over het hoofd gezien. Namelijk: statistieken. Cijfers die jou meer vertellen over het gebruiksgedrag, bronnen en doelen van je evenement. Google Analytics laat je zien hoe je event website presteert en waar de valkuilen liggen. Maar om te weten waar je moet zoeken, moet je eerst weten wat je precies zoekt. Ik geeft je 5 Google Analytics statistieken die meer vertellen over het succes van je evenement.

1. Bouncepercentage

Het bouncepercentage is het percentage bezoekers die zonder interactie de website hebben verlaten. Met interactie bedoelen we ‘het bekijken van meerdere pagina’s’. Wanneer het bouncepercentage 40% is, betekent dit dat 40% van de gebruikers maar 1 pagina heeft bekeken.

Wanneer de gebruiker doorklikt naar een andere pagina, zal deze niet bouncen. Dit is standaard regel, maar je kunt deze ook manipuleren door bijvoorbeeld sessieduur of scrolldiepte in te stellen onder filters.

Voordat je naar deze statistiek kijkt, moet je van te voren bedenken wat voor jou een bounce is. Heb je maar één pagina? Dan is een bouncepercentage van 100% logisch. De statistiek zegt dan helemaal niks. Het is aan te raden om het bouncepercentage te manipuleren.
Wanneer ben je tevreden? Leg dit vast en stel dit in voordat het evenement begint.

2. Doelen

Door doelen in te stellen in Google Analytics kun je precies bijhouden hoeveel aanmeldingen je binnen krijgt. Dit is waarschijnlijk het voornaamste voorbeeld. Je kunt zelf bepalen wat voor jou een doel is en hoe je deze wilt instellen. Voorbeelden zijn:

  • Contact opgenomen via contactformulier of bellink.
  • Een aanmelding voor een sponsor.
  • Het downloaden van een PDF (plattegronden, flyers etc).
  • Het bevestigen van deelname middels een link in de e-mailbevestiging.
  • Inloggen in een bepaalde omgeving.
  • Downloaden van een app.

Wanneer je de doelen hebt ingesteld via een trechterweergave kun je ook zien waar gebruikers uitstappen of het doel vroegtijdig afbreken. Verkoop je tickets? Dan kun je ook het bedrag instellen zodat je een helder overzicht hebt van de omzet die je maakt.

Dit geeft je inzicht in de successen van het registratieproces en het gebruikersgedrag.

3. Bronnen

Gebruik je social media, e-mail en andere marketingkanalen om je evenement te promoten? Dan zie je in het dashboard aquisitie welke marketingkanalen het meeste opleveren. Je ziet per bron het aantal sessies, conversies, bouncepercentage, sessieduur en nog veel meer.

Wil je precies per marketingactiviteit weten welke resultaten het oplevert? Maak dan gebruik van UTM codes. Hier geef een speciale code mee aan een URL die de activiteit precies meet. In het rapport campagnes kun je de URL’s terugvinden. Voor het instellen van UTM codes kun je dit artikel bekijken.

4. Multi Channel Trechters

Dit rapport laat een combinatie van doelen en kanalen zien. Hier vind je statistieken die aangeven hoe vaak en via welke bronnen een deelnemer de event website heeft bezocht. Je ziet welke bron verantwoordelijk is geweest voor de eerste kennismaking en welke bron voor de aanmelding heeft gezorgd. Dit is een betere verdeling om te bepalen welke marketingacties een bijdrage leveren aan het evenement.

Daarnaast zie in het padlengte rapport hoeveel dagen er tussen het eerste contactmoment en het behaalde doel zit en welke conversiepaden het meest succesvol zijn geweest.

5. Doelgroep

Doelgroep statistieken vertellen niet zoveel over het succes van evenement, maar geven je inzicht in de doelgroep. Waar ze vandaan komen, welke interesses ze hebben, welk apparaat ze gebruiken en tot welke leeftijdscategorie zij behoren.

Met deze statistieken kun je in kaart brengen of je de juiste doelgroep bereikt.

Google analytics voor evenementen

Google analytics is een gratis tool van Google. In je aanmelder.nl account koppel je eenvoudig je Google Analytics account aan je event website. Vanaf het moment dat het account is gekoppeld, komt er data binnen. Historische data is niet terug te halen. Doe dit dus altijd direct als je een event website aanmaakt. Stel ook direct de doelen in zodat je vanaf het begin schone data verzameld.

Handboek voor virtuele evenementen

Download nu het handboek

Deelnemeromgeving

Deelnemeromgeving Mei 2021 Deelnemers kunnen nu inloggen...

Wachtlijstfunctie

Wachtlijstfunctie November 2020 Haal het maximale aantal...