Read time: 2 minutes

Storytelling bij (online) evenementen

Organiseer je een evenement? Dan heb je ongetwijfeld sprekers of kennissessies waarbij een presentatie komt kijken. Buiten de inhoudelijke waarde is de energie, interactie en opzet van je presentatie zeer belangrijk om de aandacht van de deelnemer te pakken. Je hebt misschien van storytelling gehoord. Voornamelijk onder marketeers en communicatiespecialisten wordt er veel over gesproken. In het kort is het niks anders dan het vertellen van je eigen (bedrijfs)verhaal. Storytelling geeft jou de mogelijkheid om je boodschap over te brengen met enthousiasme, structuur in je presentatie te verwerken en de deelnemers op het puntje van hun stoel te laten luisteren.

Storytelling zorgt voor een verhaallijn, waardoor een presentatie makkelijk te volgen is, maar de deelnemer zich ook beter identificeert met de boodschap. Verhalen zorgen voor een verbinding tussen mensen, zowel privé als zakelijk. Evenementen draaien om het creëren van verbindingen. Des te belangrijker om storytelling door te voeren in je evenement.

Hoe vertel je een verhaal? Wij zetten wat kenmerken voor je een rij.

  •     Een verhaal heeft een begin, midden en einde
  •     Het bevat een hoofdpersoon en een verhaallijn waarin de hoofdpersoon een ontwikkeling doormaakt als gevolg van een dilemma, conflict of worsteling
  •     Het brengt gebeurtenissen met elkaar in verband
  •     Het is authentiek
  •     Het is persoonlijk
  •     Het roept emoties op

In verhouding tot een commerciële boodschap laat je meer zien van de organisatie en vertel je het verhaal achter je product, dienst of boodschap. Om jouw verhaal te schrijven, stel je jezelf de volgende 5 vragen.

Wat is jouw “waarom”?

Het “waarom” is bij storytelling zeer belangrijk. Waar doe je het voor? Wat maakt jou uniek en wat vind je belangrijk? Benoem de dingen waar je trots op bent.

Wat is je geschiedenis?

Er is ooit iemand geweest die dacht ‘dit moet anders’ en daardoor is het bedrijf of de methode tot stand gekomen. Mensen willen vaak weten hoe jouw bedrijf ontstond en wat de drijfveer hierachter was. Dit geeft meer vertrouwen.

Wie zijn de personages in jouw verhaal?

Wie spelen er een grote rol in het bedrijf? Hoe zien de teams er uit of welke mensen hadden invloed in het proces? ‘Helpers’ zijn belangrijke bouwstenen voor het creëren van je verhaal.

Wat is de missie van het bedrijf?

Je missie onderscheidt je van de concurrent. Dit kan dus niet ontbreken in je verhaal.

Ga op zoek naar ruwe randjes

Een goed verhaal is een menselijk verhaal. Voor welke dilemma’s heb je gestaan? Welke keuzes zijn er gemaakt? Durf de ruwe randjes op te zoeken, zeker als dit waardevolle lessen zijn geweest. De keuzes die je maakt zeggen wat over jouw persoonlijke waarden.

Durf jij het aan om de commerciële boodschap te laten varen en meer van de organisatie te laten zien? Verwerk dan storytelling in je evenement.

Succes!