Duurzame evenementen organiseren

Tegenwoordig zijn er verschillende oplossingen die jouw evenement duurzaam maken. Volgens meetgreen.com laat de gemiddelde deelnemer op een evenement 1,89 kilo afval achter. 1,16 kilo hiervan gaat naar de stortplaats. Wanneer je een evenement hebt met 500 deelnemers betekent dit dus bijna 1000 kilo afval. Dit is een behoorlijk grote ecologische voetafdruk die achter wordt gelaten.

Start nuPreview direct je aanmeldformulier en eventwebsite

Veel evenement organisatoren zijn aan het brainstormen over mogelijkheden om een evenement duurzamer te maken, maar hoe doe je dit en wat betekent duurzaamheid eigenlijk?

Wat betekent duurzaamheid?


In deze tijd is het doel van duurzaamheid voornamelijk om het milieu te helpen behouden en een ecologisch evenwicht te bereiken.

Eigenlijk kun je niet meer achterblijven als bedrijf, want duurzaam ondernemen is enorm belangrijk geworden.

Wel eens gehoord van de 3 duurzame P´s? Dit staat voor people, planet & profit. Hier draait het allemaal om bij duurzaam ondernemen. Het betekent waarde creëren op sociaal, ecologisch en economisch gebied. Bij duurzaam ondernemen zoek je een balans tussen deze drie aspecten.

Waarom een duurzaam evenement organiseren?

Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven gaan voor groen. Het heeft dan ook veel voordelen.

  • Meer innovatie
  • Minder afval
  • Energiebesparing -> lagere kosten
  • Betere concurrentiepositie

Hoe kun je je voetafdruk verkleinen op evenementen?

Hieronder lees je 5 tips hoe je een duurzaam evenement kunt neerzetten en je ecologische voetafdruk kunt verkleinen.

1. Communiceer digitaal, zonder papier!  

Het klinkt voor de hand liggend, maar minder papier gebruiken is een super effectieve manier om een grote impact te maken. Dit is een mooie eerste stap naar een duurzaam evenement. Vroeger werden veel uitnodigingen in de brievenbus gedaan. Tegenwoordig is het makkelijk om uitnodigingen digitaal te versturen. Ook kun je een evenement website maken, waar je alle informatie over het evenement communiceert.

Dit heeft twee voordelen. Het minimaliseert je voetafdruk en je kunt snel en effectief communiceren met de deelnemer. Zo hoef je bij last minute wijzigingen enkel een mailtje te sturen naar alle deelnemers met de laatste wijzigingen. Dit scheelt natuurlijk ook enorm veel geld aangezien je niet alle programma´s, flyers en uitnodigingen opnieuw hoeft af te drukken. Bovendien is alle informatie te vinden op de site, waardoor de deelnemer altijd toegang heeft tot deze informatie.  

Denk ook aan apps die je kunt gebruiken voor je evenement. aanmelder.nl heeft bijvoorbeeld een samenwerking met EventInsight, waarbij deelnemers makkelijk kunnen netwerken.

Bovendien kun je de registratie goed stroomlijnen door in te checken door middel van een e-ticket. De deelnemer heeft zijn ticket altijd bij de hand via een mobiel en dit scheelt weer papier. Wees creatief, we zitten middenin de online wereld, de mogelijkheden zijn onbeperkt!

2. Recycle!

Wil je wel badges gebruiken voor je evenement? Zorg er dan voor dat je papieren badges gebruikt die recyclet kunnen worden. Print de badges op locatie met behulp van printers, zodat je niet met een hele lading badges zit die nooit opgehaald zullen worden. Dit is enorm zonde!

Wanneer je genoeg recyclebakken neerzet stimuleer je deelnemers om zelf bewust bezig te zijn met afval scheiden. Neem zelf het initiatief en wees creatief! Probeer zo min mogelijk gebruik te maken van plastic dat maar eenmalig te gebruiken is. Dit betekent geen plastic lepels en rietjes. Gebruik glazen of biologisch afbreekbare bekers in plaats van plastic bekers. Je kunt ook denken aan het installeren van een water station in plaats van het uitdelen van flesjes water.

3. Deelnemers betrekken

Als organisator heb je een verbindende en invloedrijke rol. Maak hiervan gebruik door de deelnemers bewust te maken van het belang van verduurzamen. Je kunt hen hier al van te voren in betrekken. Dit betekent niet dat je als activist een betoog moet houden over het belang van verduurzaming, maar zorg dat deelnemers enthousiast worden. Probeer hen bewust te maken van hun eigen inbreng. Maak recyclen bijvoorbeeld leuk door er een spel van te maken. Ook kun je deelnemers belonen wanneer zij recyclen. Wanneer zij een glas inleveren, krijgen zij bijvoorbeeld een muntje terug.  

Je kunt de deelnemers ook een bijdrage laten doen aan het eind van het evenement, uiteindelijk laat je als organisator zien wat er met deze bijdrage is gebeurd, zodat de deelnemers weten dat zij daadwerkelijk waarde toe hebben gevoegd.

 

4. Voedselverspilling


Volgens het voedingscentrum komt 20 tot 35% van de milieubelasting en de uitstoot van broeikasgassen door de productie en consumptie van voedingsmiddelen.
Over het algemeen blijft er veel eten over bij een evenement en dat is logisch, aangezien je natuurlijk genoeg voedsel voor iedereen in huis wil halen. Je wilt niet dat iedereen hongerig naar huis gaat en elkaar aanstaart wie het laatste broodje gaat pakken.

Het is alleen wel heel zonde en milieubelastend als al het overgebleven eten wordt weggegooid. Tegenwoordig zijn er gelukkig veel bedrijven en apps die hier rekening mee houden, zoals de app ´too good to go´. Je kunt hierbij je overtollige eten gemakkelijk verkopen, waardoor je veel minder voedsel verspilt! Zorg voor een evenementenlocatie die hier rekening mee houdt.

Go veggie! Dierlijke eiwitrijke producten, zoals vlees en kaas, hebben een hogere milieubelasting dan plantaardige producten. Kies bijvoorbeeld voor hummus en linzen om een verschil te maken. Kies ook voor producten die seizoensgebonden, biologisch en fairtrade zijn.

5. Locatie en transport

Kijk bij het uitzoeken van een locatie goed naar de duurzame mogelijkheden. Je gebruikt hun water, energie en misschien ook wel de catering. De locatie speelt dus een hele grote rol, wanneer je een duurzaam evenement wilt organiseren.

Je hebt als evenementenorganisator genoeg punten op je lijstje om op te letten. Het maakt je leven dus een stuk makkelijker als de locatie helemaal voldoet aan je eisen.  

Je kunt de volgende checklist erbij nemen om te kijken hoe goed de locatie scoort op duurzaamheid:

  • Maakt de locatie gebruik van veel natuurlijk daglicht?
  • Wordt er gebruik gemaakt van hernieuwbare energie (groene stroom/zonnepanelen)
  • Worden er spaarlampen gebruikt?
  • Is de locatie in de buurt van waar de deelnemers overnachten of wonen?
  • Hoe goed wordt er gescoord op thermische isolatie?
  • Hoe goed scoren zij op afvalscheiding?
  • Wordt water hergebruikt? (bijvoorbeeld spoelwater van barren voor toiletten)
  • Hoe gaan zij om met overgebleven voedsel ?
  • Kies voor een locatie met een erkend Ecolabel (vb Groene Sleutel) of milieu management systeem (ISO 14001)

 

Voldoet een locatie hier aan? Top! Wanneer je echt je oog op een speciale locatie hebt laten vallen en ze niet goed scoren op bovenstaande punten kun je altijd kijken wat je zelf nog kunt toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld zelf zorgen voor recycle vuilnisbakken en overleggen met de locatie of er eventueel wel mogelijkheden zijn tot duurzaamheid.

Zorg ervoor dat de locatie goed te bereiken is met het OV. Je kunt ook zorgen voor een shuttlebus die de deelnemers naar de locatie kan brengen. Als evenement organisator heb je een ongelooflijke invloed, probeer de deelnemers dus te stimuleren om zoveel mogelijk met duurzame transportmiddelen te komen, zoals de fiets of elektrische voertuigen. Je kunt dit ook stimuleren door een dagpas aan te bieden voor de lokale fietsdienst.

Een professioneel duurzaam evenement

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je helemaal voor duurzame evenementen gaan in de toekomst? Kijk dan eens naar het ISO 20121 certificaat dat je kunt halen. Op deze manier ben je helemaal duurzaam bezig!

Lees ook over 7 event trends in 2020 en hoe je deze toepast.

Viviën helpt je graag verder.
Bel me even op +31 (0)15 2002192

Super support

Wij zijn er voor je! We helpen jou om je evenement zo slim mogelijk te organiseren.

Nieuwsbrief